FAQ (Frequently Asked Questions) betyder vanligt ställda frågor på svenska och är ett smart och bra sätt att samla de vanligaste frågorna som kommer från kunderna. På detta sätt blir det både en tryggare och smidigare kundupplevelse att handla i webbshopen samtidigt som det minimerar frågor till kundsupport. Det är även en fördel i SEO syfte att implementera FAQ. Frågan och svaret är kodade enligt Google FAQ mark up, vilket innebär att svaret kan komma att visas som ett s.k. "utvalt utdrag" direkt i Googles sökresultat.
Implementation krävs |
FAQ på varumärken och varugrupper
FAQ går att lägga in i gränssnittet på varugruppssidor och varumärken. Svaret på frågan öppnas i en popup.
Du kan se några exempel på hur det kan visas hos ett par av våra kunder här: https://www.gulvogfliseeksperten.dk/da/articles/5/tragulv
https://www.hockeystore.se/sv/articles/530/hockeyklubbor
Gör så här i admin:
- Gå till E-handel -> Artiklar -> Varugrupper
- Tryck på den varugruppen du vill lägga in FAQ på.
- Tryck på fliken FAQ.
- Klicka på lägg till frågor och svar.
- I fältet Fråga skriver du frågan.
- I fältet Svar skriver du svaret på frågan.
- Bocka i U
- När du är klar, tryck på Spara.
- Du kan repetera ovan stag för att lägga in FAQ på Varumärke.
FAQ på innehållsida
Det finns även widgets i admin för att skapa en FAQ på en egen innehållssida. Du väljer då vilken sida som ska ha en FAQ widget (Webbplats -> Sidor) och klickar på lägg till widget, navigera till kategorin innehållssidor i drop-down-listan.
- Fråga och svar (se bild 2)
Visar en fråga och dess svar. Frågan anges som widgetens titel och svaret skrivs i inställningarna. Sidan som widgeten placeras på kommer klassas som en FAQ-sida och få relevant mikrodata för denna. Frågan visas som standard som en <h2>-rubrik om inget annat anges. Om en explicit titelstorlek som är <h2> eller mindre sätts så visas också eventuell kategori i en rubriknivå större innan första frågan i varje kategori. -
Index över frågor och svar (se bild 1)
Visar en indexlista över de "Fråga och svar"-widgets eller annan typ av FAQ-frågor som lagts in på sidan. Om kategorier har angivits per widget så visas dessa som <h2>-rubriker (eller en nivå mindre än den rubriknivå som valts på fliken "Allmänna inställningar") ovanför de olika grupperna.
Du kan även skapa en FAQ-sida med frågor och svar som kan expanderas, mer om hur detta görs kan du läsa i denna guide.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.