Alla artiklar ligger i minst en varugrupp och har alltid exakt en huvudgrupp. Förvalt så blir huvudgruppen den varugrupp som din artikel läggs i av ditt affärssystem.
Vår exempelshop säljer både kläder och köksgeråd. Ett förkläde ligger därför i både varugrupperna "Kök > Tillbehör" och "Kläder > Förkläden". Förkläden är i vårt exempel huvudvarugruppen. Beroende på hur du kom till artikelsidan för förklädet så visas olika brödsmuleväg, förutsatt att brödsmuleväg är påslaget på dina artikelsidor.
Exempel på brödsmulevägar på samma artikel i olika varugrupper.
Om du kom till artikelsidan ifrån en artikellistning i varugruppen Tillbehör så ser du den övre brödsmulevägen på artikelsidan. Om du kom till artikelsidan någon annan väg, till exempel genom en sökning i butiken så ser du den nedre brödsmulevägen, då detta är huvudgruppen.
Kanonisk adress
Artikelsidorna med de olika brödsmulorna har olika adresser, men kanonisk webbadress (engelska "canonical URL") kommer att vara adressen för huvudgruppen. På så vis vet sökmotorerna att artikelsidorna egentligen är en enda sida och du straffas inte av rankningsalgoritmer för att du har så kallat duplicerat innehåll.
Dolda varugrupper
Undvik att sätta en dold varugrupp som huvudvarugrupp om artikeln också ligger i synliga varugrupper.
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.