Med Popularitetssortering kan dina artiklar på sidor för varugrupper, sökningar och varumärken sorteras beroende på popularitet.
Popularitet kan bestämmas av en rad olika kombinerade kriterier, så som antal köp, antal gånger artikeln har lagts i en ej avslutad varukorg, kommentarer och betyg lämnade på artikelsidan samt visningar av artikelsidan. Det går även att premiera nyare artiklar, artiklar med högre konverteringsgrad och händelser som hänt nyligen. På så vis kan säsongsartiklar och nya artiklar ändå slå sig in på listningen så att inte bara gamla artiklar som tidigare sålt bra visas.
Oftast är det bäst att basera popularitet på en kombination av alla kriterier med olika viktning på olika händelser. På så vis får inte alla artiklar som köpts samma antal gånger samma popularitetsranking och även artiklar i butiker som inte har så lång säljhistorik får många händelser att titta på. Detta sagt så rekommenderar vi att vid helt nya butikslanseringar ändå vänta en till två månader innan popularitetssortering aktiveras för att undvika att sorteringen blir baserad på självförstärkande effekter. Det finns alltså annars en risk att de artikelsidor i butiken som har tittats på mest har tittats på mest just för att de artiklarna kommit först i popularitetssorteringen. Sorteringen tittar när den slås på naturligtvis även på händelser som skett innan popularitetssorteringen aktiverats i butiken.
Popularitetssortering eller automatiska produktrekommendationer? |
Exempel på popularitetssortering
Vår exempelbutik har sortering på popularitet som förvalt sorteringssätt för sina varugruppssidor. Nedan visas sidan för varugruppen Regnskydd & Insektsnät till barnvagnar.
Om vi istället gör en sökning på sökordet "Regnskydd" så visar sökresultaten efter "Bästa träff". Utan popularitetssortering så vore "Bästa träff" verkligen endast baserat på hur bra sökordet matchar artiklarnas benämning, beskrivning, introtext samt meta keywords. Med popularitetssortering så heter listningsordningen fortfarande "Bästa träff", men där flera artiklar har ungefär likvärdiga matchningar så kommer de populäraste artiklarna att hamna överst. Detta då våra undersökningar visar att i första hand gå på popularitet inte är det som ger bäst konverteringsgrad då detta leder till att för många dåliga sökträffar hamnar överst i sökresultaten.
Med hjälp av funktionen Auto-complete för sökrutan som ingår som standard för alla E37-kunder så visas de populäraste produkterna vars benämning matchar sökningen överst ibland förslagen. Så här ser det ut i sökrutan i butiken när vi skrivit in "regnskydd" men innan vi tryckt enter/sök.
Skillnaden mellan popularitetssortering och produktrekommendationer
Automatiska produktrekommendationer är en av E37s e-handelsmoduler. Den låter dig skapa widgetarna skyltfönster och artikellistningar med automatiska produktrekommendationer som du kan lägga på artikelsidor och på sidor med artikellistningar. Dessa rekommendationer baseras på hur populära artiklar är tillsammans med artiklarna på artikelsidan eller artikellistningen. Det vill säga om en besökare är på artikelsidan för artikel A så visas artiklar som köpts eller interagerats med tillsammans med produkt A. Du kan läsa mer om produktrekommendationer här.
Popularitetssortering skapar inte skyltfönster utan är en sorteringstyp som sorterar hela sidor med artiklar för varugrupper, varumärken och sökresultat. Popularitetssortering bryr sig heller inte om vilka artiklar som intresserat samma kunder som andra artiklar.
Att konfigurera popularitetssortering
Normalt skapar vi på E37 en lämplig konfiguration beroende på din butikstyp innan popularitetssorteringen slås igång. Men om du vill justera dessa inställningar så går vi nedan igenom vad varje inställning gör.
Populariteten beräknas med poäng där olika händelser för artikeln ger olika många poäng. Denna poäng kan multipliceras med olika faktorer beroende på hur nypublicerad artikeln är, hur nyligen händelsen hände och/eller vilken konverteringsgrad artikeln har. Artiklar med högre totalpoäng är mer populära. Exakt hur många poäng varje typ av händelse ska ge och vilka faktorer som ska multipliceras med är det som kan konfigureras enligt nedan.
I E37s admin:
- Gå till Kontrollpanelen -> Shop -> Allmänt
- Välj fliken Popularitetssortering. Du får nu upp följande dialogruta:
- Checkrutan Aktivera popularitetssortering avgör om popularitetssorteringen ska synas i butiken. Även om sorteringen inte är aktiv så sparas data med händelser om sorteringen slås på senare.
- Under Händelsehistorik: Antal dagar bakåt avgör hur många dagar bakåt som händelser ska räknas.
- Under Vikt/betydelse per händelse listas olika händelser för artiklar som kan ge popularitetspoäng. Fält som har värdet 0 får ingen vikt. Följande händelser spåras:
- Order/köp — Poäng per gång artikeln har köpts.
- Lagt i ej avslutad varukorg — Poäng per gång artikeln lagts i en varukorg som sedan inte checkades ut i kassan.
- Visning av artikelsidan — Poäng per gång artikelsidan för artikeln har laddats. Omladdningar ifrån samma besökare räknas inte.
- Kommentar ifrån besökare — Poäng per kommentar på artikelsidan. (Kräver tilläggsmodulen Artikelkommentarer & betygsättning.)
- Summa av positiv del (> 3) av betygspoäng från besökare — Ger poäng för betyg som satts på artikeln. Betyg 3 eller lägre ger inga poäng, betyg 4 ger poängen som skrivs i detta fält, betyg 5 ger dubbla poängen i fältet. (Kräver tilläggsmodulen Artikelkommentarer & betygsättning.)
- Under Justering från tidsfaktorer och konverteringsgrad kan du ställa in vilken faktor händelsepoängen ovan ska multipliceras med beroende på följande faktorer:
- Övervikt för nya händelse — Händelser som nyss hänt får sin poäng multiplicerade med denna faktor. Händelser som hänt för så länge sedan som valts i fältet Antal dagar bakåt multipliceras med 1 (dvs ingen förändring). Händelser däremellan multipliceras med linjärt mellanliggande värden. Se stycket "Beräkning av överviktsjusteringar" nedan för ett exempel på hur beräkningen ser ut.
- Övervikt för nyare artiklar — Helt nypublicerade artiklar multipliceras med denna faktor. Den äldsta publicerade artikeln i butiken multipliceras med 1 (dvs ingen förändring). Artiklar publicerade däremellan multipliceras med linjärt mellanliggande värden.
- Övervikt för högre konverteringsgrad — Poängen för artikeln med högst konverteringsgrad i butiken multipliceras med denna faktor. Poängen för artikeln med lägst konverteringsgrad multipliceras med 1. Mellanliggande artiklar multipliceras med linjärt mellanliggande värden (med decimaltal).
- Procentuell sänkning av total popularitetspoäng om artikel är slut i lager gör precis vad det låter som. Olika sänkningsgrad i procent går att sätta för lagerprofil 1-3. Lämnas rutorna tomma görs ingen sänkning för artiklar som är slut i lager. Du kan se vilken lagerprofil din butik använder som standard under Kontrollpanelen -> Webbplats -> Lager. (Ingen sänkning går att sätta för lagerprofil 4 då slutsålda artiklar med denna profil inte visas i butiken alls.) Du kan läsa mer om lagerprofiler här.
Även om du inte vill pusha för slutsålda artiklar alls så är det smart att inte sätta sänkningen till 100%. Om många artiklar i någon liten varugrupp någonsin är slutsålda så kommer de med en sänkning på 99% ge de populäraste slutsålda artiklarna före de slutsålda opopulära artiklarna men ändå hamna under de som finns i lager. Med 100% sänkning skulle alla slutsålda artiklar få samma popularitetspoäng, 0 poäng, och därför inte sorteras på popularitet.
Beräkning av överviktsjusteringar
I vårt exempel har vi en Övervikt för nya händelser satt till 4 och Antal dagar bakåt är 365, dvs vi tittar på de senaste årets händelser. Poängen för händelser som hänt det senaste dygnet multipliceras därför med faktor 4. De äldsta händelserna som räknas multipliceras alltid med en faktor 1.
Händelser däremellan får värden linjärt mellan 4 och 1, det vill säga vi om vi gör ett diagram över vilken faktor händelserna ska multipliceras med så blir det en rak linje. Som kan utläsas ut diagrammet nedan multipliceras poängen för en händelse för 100 dagar sedan därför med ungefär 3.2.
Justering av popularitetspoäng på artikelnivå
Ibland kan man manuellt vilja justera populariteten hos en artikel. Kanske för att pusha extra för någon artikel som fått en ny version och därför bytt artikelnummer och därmed tappat sin popularitet. Eller för att minska populariteten för någon tillbehörsartikel som kommer onödigt högt i popularitetssorteringen, och då inte är något som alla kunder är intresserade av. Då går det justera artikelns popularitetspoäng på huvudartikelnivå.
Gör så här i admin:
- Gå till E-handel -> Artiklar -> Artikelregister.
- Klicka på huvudartikelns artikelnummer och välj Allmänna inställningar.
- På den förvalda fliken Allmänt, skrolla ned till inställningen Justeringsfaktor för popularitetspoäng under rubriken Avancerade inställningar. Välj den justeringsfaktor du vill ha ifrån listrutan.
- Klicka knappen Spara.
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.