Kort sammanfattningE37s nuvarande e-postservrar stödjer inte DKIM (DomainKeys Identified Mail), en viktig autentiseringsmetod som säkerställer att ett mejl verkligen kommer från den avsändardomän som anges. DKIM blir alltmer ett krav för att undvika att e-post klassas som spam eller phishing, särskilt hos stora tjänster som Gmail. Därför behöver E37 byta till en tjänst som stödjer DKIM. Vad har ändrats i admin?
Vad behöver jag göra?
|
Varför byter E37 till en ny epost-tjänst?
I nuläget stödjer E37s e-postservrar inte DKIM. DKIM står för "DomainKeys Identified Mail" vilket är en autentiseringsmetod för e-post. Den gör det möjligt för en mottagare att genom kryptografi verifiera att ett mail verkligen har skickats av den domän som står som avsändare.
DKIM kommer bli mer och mer ett obligatoriskt krav från epost-servrar för att inkommande e-post inte ska börja klassas som potentiell phishing eller spam. Google (och därmed Gmail) har redan börjat med att stegvis öka kraven på DKIM . Först endast för att inte släppa igenom mejl som de med hjälp av andra metoder misstänker kan vara bedrägerier eller spam, men på sikt kommer DKIM troligen bli i stort sett obligatoriskt för att e-post ska komma fram alls. Det är alltså inte ett enda fast datum då hela Internet bestämt att DKIM börjar vara ett krav, utan en långsam infasning där högre och högre andel av mejl utan DKIM kommer att filtreras bort, men med olika krav hos en rad olika e-postservrar. Men för att följa Googles riktlinjer så behöver vi alltså snarast byta till en epost-tjänst som stödjer DKIM.
Vad har redan ändrats i admin?
Under Kontrollpanelen -> Webbshop -> Domäner och epost så har några flikar bytt namn och en flik har tillkommit. Fliken "Domäner" har bytt namn till "Webbplatsdomäner" — detta för att differentiera sig från den nya fliken "Epostdomäner". Fliken "Epost" har bytt namn till "Epostinställningar", och inställningarna för SMTP-servrar som tidigare låg där har nu flyttat till att ligga på sin egen webbplats-domän under den nya fliken "Epostdomäner".
Tidigare listades Avsändarens namn och Avsändarens e-postadress som två fritextfält på varje e-postmall, och där kunde du skriva in vad du vill. Till exempel, om du gick in på Kontrollpanelen -> Webbplats -> E-postmallar -> Talaria -> Fliken Mallar -> Orderbekräftelse, så låg dessa två fält där. Dessa två fritextfält har nu bytts ut till att istället vara en enda listruta som endast låter dig välja par av avsändarnamn och e-postadress som redan skapats. De namn och adresser som du tidigare skickat mejl ifrån finns redan skapade och ligger nu under Kontrollpanelen -> Webbshop -> Domäner och epost -> Nya fliken Epost-domäner, där du sen klickar på den aktuella epost-domänen. Det är även där du nu kan skapa nya par av Avsändarens namn och Avsändarens e-postadress, eller uppdatera Avsändarens namn för en redan skapad adress.
Varje e-postadress kan nu endast ha ett namn på avsändaren. Notera att det omvända förhållandet inte finns; samma avsändarnamn kan sättas på flera avsändaradresser. Så du kan till exempel ha din butiks namn som avsändarnamn för mail som skickas ut ifrån olika e-postadresser. I de fall där olika avsändarnamn tidigare har använts för olika e-postmallar så har vi, när vi vid omställningen tvingats välja ett av dessa avsändarnamn, prioriterat att behålla avsändarnamn i följande ordning:
Om något är olika för de båda adresserna i ett tidigare steg så användes inte de senare stegen. (Punkt 2, 4 och 5 är endast aktuella om du har flera butiker med hjälp av shop-in-shop.) |
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.