E37s e-handelsmodul Mina sidor gör det möjligt för besökare att skapa ett kundkonto i webbshopen. Funktionen är anpassad för både nya och återkommande kunder, och syftar till att förenkla köpupplevelsen samt effektivisera hanteringen av kunddata.
Konto- och kundregistrering
- Besökare kan registrera ett konto i förväg eller i samband med första ordern.
- Vid registrering anges kontakt- och adressuppgifter som lagras i webbshoppens kundregister.
Inloggade kunders fördelar
- Återkommande kunder som loggar in får sina tidigare sparade uppgifter automatiskt ifyllda i kassan.
- Inloggade kunder kan se priser och sortiment från en specifik prislista som är kopplad till kunden eller kundgruppen som kunden tillhör.
- Inloggade kunder får tillgång till ett "Mina sidor"-gränssnitt där de kan: Uppdatera sina kund- och kontouppgifter, se tidigare webborder och skapa en ny order baserad på en tidigare (artiklar kopieras till varukorgen)
Kundregisterhantering - två alternativ
1. Med affärssystemskoppling (kundsynk)
- Kundregistret i webbshopen uppdateras via export från affärssystemet.
- Nya kunder som registrerar sig via webbshopen tilldelas ett kundnummer från en fördefinierad nummerserie.
- Dessa nya kunder förs automatiskt in i affärssystemet vid orderimport.
2. Utan affärssystemskoppling
- Kundregistret byggs upp enbart i webbshopen, i takt med att kunder registrerar sig och lägger ordrar.
Specialfall - ÅF-logik (återförsäljare/storkunder)
- Vid affärssystemskoppling kan särskild logik aktiveras för att hantera återförsäljare och storkunder:
- Om en användare registrerar ett konto med en e-postadress som matchar en kund i det importerade affärssystemets kundregister, kopplas kontot automatiskt till det existerande kundnumret.
- Om kunden i affärssystemet är kopplad till en specifik prislista (t.ex. återförsäljarprislista), visas rätt priser och sortiment automatiskt för användaren efter inloggning.
Modulen Mina sidor Är du intresserad men saknar modulen? För prisuppgifter är du välkommen att kontakta oss på E37 för mer information support@e37.se |
Kom igång med modulen
Du hittar inställningarna för kontohantering i Kontrollpanelen -> Baskonfiguration -> fliken kunder. Här kan du justera olika alternativ kopplade till hur kundkonton hanteras i webbshopen.
Aktiveringsläge
Det finns två alternativ för hur kundkonton aktiveras:
-
Ange eget lösenord och aktivera kontot direkt
Du skapar kontot manuellt i E37 Admin genom att själv ange ett lösenord för kunden. Informationen ges sedan ut till kunden manuellt. Det här alternativet används främst av butiker där exempelvis återförsäljare ansöker om att bli kunder. -
Mejla ut aktiveringslänk
Kunden får själv möjlighet att registrera sig. När du aktiverar kunden i E37 Admin skickas automatiskt ett aktiveringsmejl med en länk där kunden själv kan skapa ett lösenord och slutföra registreringen.
Val av användarnamn
Här bestämmer du vad kunden ska använda som inloggningsuppgift:
-
E-postadress
-
Kundnummer
Det val du gör här avgör vilket uppgift kunden använder vid inloggning till webbshopen.
Skapa ett användarkonto till kunden
Gör så här i admin:
- Gå till E-handel -> Kunder -> Kundregister
- Tryck på kundnumret till en kund som du vill skapa ett konto till
- I fältet Aktiviteter till höger så kan du trycka på en knapp för att skapa ett konto. Den ser olika ut beroende på vilken inställning du har för aktiveringsläge.
- I kundregistret visas kundens kontostatus med hjälp av symboler:
Grön bock - Kunden har ett aktivt användarkonto.
Timglas - Kunden har blivit inbjuden men har ännu inte aktiverat sitt konto via aktiveringsmejlet.
Rött kryss - Kunden har inget användarkonto skapat.
Koppla en prislista till en kund
Gör så här i admin:
- Gå till E-handel -> Kunder -> Kundregister
- Tryck på kundnumret till en kund som ska ha en specifik prislista för att få se unika priser som inloggad i webbshopen
- Välj vilken prislista kunden ska ha under sektionen Övrigt och prislista
- När du är klar, tryck på Spara
Koppla en prislista till en kundgrupp
Gör så här i admin:
- Gå till E-handel -> Kunder -> Kundgrupper
- Välj en befintlig kundgrupp eller skapa en ny
- Välj vilken standardprislista kundgruppen ska ha
- När du är klar, tryck på Spara
Koppla en kundgrupp till kunder
Gör så här i admin:
- Gå till E-handel -> Kunder -> Kundregister
- Tryck på kundnumret till en kund som ska ha en specifik kundgrupp
- Tryck på fliken kundgrupper
- Bocka i den kundgrupp som kunden ska tillhöra
- När du är klar, tryck på Spara
Mina sidor - åtkomst och funktioner
Kunden får tillgång till Mina sidor genom att logga in via webbshopen. Det går att implementera en "Logga in"- knapp direkt i kassaflödet, samt placera inloggningslänkar i exempelvis sidhuvudet och sidfoten för ökad tillgänglighet. Direktlänken till Mina sidor är: dindomän.se/sv/account
.
På Mina sidor kan kunden hantera och se följande information:
-
Orderhistorik - Visar kundens tidigare och aktuella ordrar med respektive status. Genom att klicka på ett ordernummer får kunden möjlighet att:
-
Kopiera hela ordern till kundvagnen
-
Skapa ett nytt returärende (kräver tilläggsmodulen Returhantering från E37, kontakta oss om du vill ha mer information om den modulen)
-
-
Returer - Visar kundens registrerade returer och deras aktuella status.
-
Profil - Här kan kunden se och uppdatera sina användaruppgifter.
-
Kunduppgifter - Visar information som adress, telefonnummer och andra kontaktuppgifter. Uppgifterna kan redigeras av kunden.
-
Ändra lösenord - Kunden har möjlighet att byta sitt lösenord direkt via denna vy.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.