Trustpilot är en webbtjänst som låter konsumenter lämna omdömen om företag och produkter. Även för företag som inte har registrerats hos Trustpilot så kan vem som helst ändå lämna omdömen; skapandet av en Trustpilot-profil utlöses av det första omdömet som lämnas om just det företaget eller den domänen. Konsumenternas omdömen publiceras direkt utan censur, och företag kan både läsa och besvara dessa.
Tredjepartstjänst |
Beroende på vilken typ av konto du har betalar du olika mycket, eller ingenting alls, till Trustpilot per månad. Olika typer av betalkonton får göra olika antal automatiserade utskick per månad till kunder där du ber dem betygsätta sin köpupplevelse hos dig, och som tillägg till de dyrare kontotyperna, även lämna produktomdömen om de artiklar de köpt. Att göra sådana utskick resulterar i att butiken får flera omdömen, vilket troligen ger en högre snitt-omdöme, då det annars är möjligt att mest de missnöjda kunderna är de som på egen hand går till Trustpilot och betygsätter butiken. Trustpilot kallar denna utskicks-tjänst Automatisk Feedback Service (AFS).
I denna guide går vi igenom hur du i E37 kan ställa in så att dessa automatiska utskick görs efter att mejl med orderbekräftelse skickats till din kund. Vi går också först igenom två andra sätt utskicket kan kopplas; med nShift-koppling eller med E37s e-handelsmodul Utökad orderhantering. Alla tre metoder förutsätter att du har Automatisk Feedback Service vilket alltså i skrivande stund är en betaltjänst hos Trustpilot. Tjänsten finns i två olika versioner där en av dem inkluderar info om vilka artiklar som köpts så att kunden även kan betygsätta dina produkter och inte bara köpupplevelsen hos dig.
När bör utskicket göras?
Typiskt vill du inte att Trustpilot gör utskicket om att kunden kan betygsätta din butik innan kunden har fått de varor de beställt av dig, då de ju får svårt att betygsätta köpupplevelsen innan de fått sin order, vilket riskerar att dra ned din svarsfrekvens. Det är också större risk att en kund som får förfrågan om betygsättning innan de fått sin order ger butiken lägre betyg gällande leveranstiden. Trustpilots admin har därför ett fält med namnet "Fördröj AFS-inbjudningar med" som de beskriver i sin Installationsguide för Automatisk Feedback Service (AFS) 2.0 . Den låter dig välja hur många dagar du vill att Trustpilot ska vänta med att skicka ut mejlet till kunden, från det att mejlet som genererar inbjudan skickades. De har även inställningar för vilka tidsperioder under dygnet inbjudningar att lämna omdömen ska kunna skickas ut.
På vilka sätt kan utskicket aktiveras?
För att Trustpilot ska kunna veta till vilken kund och när utskicket ska göras, (även om det sedan kan fördröjas enligt stycket ovan), så behöver deras system få denna information via e-post. Detta görs då endera genom att skicka en kopia på ett utgående mejl till kunden, eller genom att skicka ett separat mejl till Trustpilot i något steg av orderprocessen. Detta mejl behöver dessutom innehålla lite extra dold information till Trustpilot som inte är synligt om man läser e-posten normalt. (Den dolda delen är inget som inte redan står i orderbekräftelsen; det är köpinfo skriven på ett sätt som Trustpilots system kan läsa automatiskt.)
Mejlet till Trustpilot ska skickas till en specifik adress som du får ifrån Trustpilots admin.
Det finns tre typiska sätt mejlet till Trustpilot kan skapas:
- En kopia av e-post med orderbekräftelsen från E37. Se steg-för-steg nedan för info om hur du sätter upp kopplingen och får in den extra dolda informationen till Trustpilot i mejlet.
- Eget mejl till Trustpilot i valfritt leveranssteg med hjälp av E37s e-handelsmodul för utökad lagerhantering. Kontakta support@e37.se om du har eller vill skaffa modulen för utökad lagerhantering, så hjälper vi dig att sätta upp kopplingen på bästa sätt.
- Om du har nShift-kopplingen så kan du meddela Trustpilot med en kopia till på mejlet av typen "Din försändelse är på väg" som skickas via nShift. Detta kan ge samma fördel som utökad orderhantering i och med att beställningar med längre leveranstid inte skickar mailet innan ordern skickats. Notera att via nShift kan du inte inkludera artikel-data för betygsättning av produkter då nShift helt enkelt inte har denna info. Se nShifts och eller Trustpilots support för information om hur kopplingen sätts där om du väljer detta alternativ.
Aktivera utskicket genom kopia av orderbekräftelsen
Om du alltså valt alternativet som beskrivs i den första punkten ovan.
Gör så här i admin:
- Gå till Kontrollpanelen -> Webbshop Allmänt -> Fliken Epost.
- Kontrollera att checkrutan Visa personuppgifter i orderbekräftelsekopia inte är förbockad. Detta då Trustpilot inte behöver andra personuppgifter än just kundens namn och e-postadress för att utföra sin tjänst, och för att följa GDPR ska du inte dela andra personuppgifter än vad de behöver för att utföra tjänsten, så som till exempel kundens hemadress eller telefonnummer. Kundens namn och e-postadress inkluderas i den dolda delen av mailet som Trustpilot automatläser även om rutan Visa personuppgifter i orderbekräftelsekopia inte är förbockad.
- Gå nu till Kontrollpanelen -> Webbplats Epost -> Fliken E-postmallar och gå in på e-postmallen för orderbekräftelsen.
- I fältet Kopia till epostadress lägg till e-postadressen du fått ifrån Trustpilot, den börjar med några tecken specifikt för ditt konto, och slutar (troligen) med @invite.trustpilot.com
Om det är flera e-postadresser som ska ha ha kopia där, separera dem med semikolon. Men eftersom dina utskick med kopior av orderbekräftelsen nu som sagt inkluderar kundens namn, tänk på att den "osynliga" koden Trustpilot läser är inte så osynlig att ingen annan kan se den, den döljs bara från att visas för de som öppnar e-posten i en vanlig e-postklient. För att följa GDPR ska dessa personuppgifter inte spridas till några parter i onödan och typiskt inte spridas utanför EES utan riktigt goda skäl. Så även om det är till dig själv du skickar en orderbekräftelse till, men din e-postserver hanteras av till exempel Gmail så sprider kopian då nu personuppgifter utanför EES. - Som näst nedersta rad i rutan HTML-version, precis ovanför {% endblock %} som typiskt står sist, lägg till följande rad:
{% include "external_trustpilot" %}
Kodraden inkluderar den dolda delen i mailet som Trustpilot behöver. Notera att du måste lägga in rätt kodrad för tjänsten du har hos Trustpilot för att tjänsten ska fungera. Om du till exempel skickar med produkt-infon (i den dolda delen av e-posten som Trustpilots tjänst läser av) när du köpt Trustpilots tjänst som inte använder produktinfo så kommer du få felmeddelanden från Trustpilot istället för utskickade mail. - När du testat att mailen går ut från Trustpilot som de ska är det hög tid att uppdatera din integritetspolicy-sida för att också säga att du delar kundens namn och e-postadresser med Trustpilot för betygsättning av köpupplevelser samt de köpt. men även och vilken eventuell annan information du eventuellt delar med dem (till exempel "köpta artiklar" eller "adress och telefonnummer") beroende på vilken version av tjänsten och vilken lösning du använder. Hänvisa även gärna dina kunder till Trustpilots sida om hur de hanterar data i denna info.
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.