nShift (tidigare Unifaun) har slutat sälja tjänsten PickUpLocator till nya kunder. De tillhandahåller nu andra liknande tjänster med andra namn för val av utlämningsställe. E37 system har även kopplingar till dessa, kontakta oss om du vill veta mer!
Denna guide är därför endast relevant om du har den tjänsten PickUpLocator med nShift sedan tidigare och fortfarande har det.
Om du har E37s integrationsmodul för nShift och tjänsterna "Orderkoppling" och "PickUpLocator" ifrån nShift så kan du i kassan ge dina kunder möjlighet att själva välja utlämningsställe istället för att automatiskt få det utlämningsställe som är närmast deras adress. Det är praktiskt för de kunder som vill kunna hämta ut paketet på en annan plats som passar dem bättre. Det bidrar också till höjd konvertering då osäkerhet om hur leveransen kommer att gå till är något som kan stoppa en kund ifrån att slutföra köpet.
Detta gäller i nuläget endast för leveranser till Sverige med PostNord, DHL, DB Schenker eller Bring, och givetvis bara för leveranstyper som ska skickas till ett utlämningsställe, så inte för till exempel hemleveranser.
Aktiveras funktionen visas i steget Leveranssätt i kassan då en extra ruta där kunden kan fylla i ett postnummer för att sedan få välja ibland de utlämningsställen som finns i postnumret:
Det ett utlämningsstället för postnumret blir förvalt och visas på leveranssättet.
Knappen Ändra låter kunden se vilka andra utlämningsställen som finns att välja på för postnumret.
För leveranser med Bring visas även öppettider för varje utlämningsställe:
Förutsättningar för att kunna använda val av utlämningsställe
För att kunna aktivera val av utlämningsställe behöver du ha följande tjänster:
- E37s e-handelsmodul för integrations mot nShift.
- nShift Online
eller Pacsoft Online
- nShiftOrderkoppling – bör beställas via E37 för att du säkert ska få rätt integrationslösning.
- Tjänsten PickUpLocator från nShift.
För att ett leveranssätt ska kunna använda val av utlämningsställe behöver leveranssättet använda något av följande Fraktsätt i nShift.
- PostNord MyPack Collect (P19)
- DHL Service Point (ASPO)
- DB SCHENKER privpak - Ombud Standard (1 kolli, <20 kg) (BHP)
- Bring PickUp Parcel Bulk (PNL340)
Detta går att se för leveranssättet under E-handel -> Kassa -> Leveranssätt -> Klicka på leveranssättet -> Fliken Inställningar -> Listrutan Fraktsätt i nShift. Kontrollera så att koden inom parentes där stämmer exakt med något av valen ovan.
Slå på val av utlämningsställe
Om du har de tjänster och leveranssätt som beskrivs ovan så är det enkelt att slå på funktionen.
Gör så här i E37s admin:
- Gå till Kontrollpanelen -> Tillägg och moduler -> nShift.
- Klicka på ditt nShift-konto.
- Bocka för checkrutan Val av utlämningsställe.
- Klicka knappen Spara.
- Gå till din butiks webbplats i valfri webbläsare, lägg något i kundvagnen och gå till kassan. Du bör nu se rutan för postnummer för att anpassa fraktalternativ. Ange ett postnummer för att få välja utlämningsställe och kontrollera att du nu får lämna utlämningsställe i detta postnummer.
Varför två postnummer-fält i kassan?
Att postnummer anges både för val av utlämningsställe och till exempel fakturaadress gör att kunden kan välja ett utlämningsställe som istället är närmare till exempel deras arbetsplats. Om kunden hoppas över postnummer-fältet för val av utlämningsställe kommer för de flesta betalsätt ändå det postnummer som anges under steget "Betalsätt" att användas för val av utlämningsställe.
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.