Denna guide går igenom hur du kan lägga till Google Shoppings kategorier på dina artiklar samt hur du exporterar artikeldatan till Google Merchant Center.
För att använda Google Shopping krävs att din butik har modulen Google Shopping samt att https i kassan är aktiverat.
Inställningar för Google Shopping
Gör så här i admin:
- Gå till E-handel -> Marknadsplatser.
- Till höger om Google Shopping-loggan, klicka på kugghjulet och välj Inställningar.
- Du får nu upp följande dialogruta:
Checkrutan Begränsa till artiklar med Google-kategori avgör om endast artiklar som du taggat med en Google-produktkategori. Beroende på vilken typ av artiklar du säljer så har Google olika krav för om det är obligatoriskt att tagga dina artiklar med kategorier. - Om du inte vill att information om fraktkostnader ska inkluderas så kryssar du i rutan Exkludera fraktinformation. Fraktkostnaden hämtas ifrån standardleveranssättet för din butik.
- Klicka knappen Spara.
Att lägga in Googles kategorier på dina artiklar
Detta kan göras på två olika sätt: Endera en artikel i taget eller om flera artiklar ska läggas i samma kategori, med massuppdateringsverktyget.
En i taget
Gör så här i admin:
- Gå till E-handel -> Artiklar -> Artikelregistret.
- Klicka på artikelnumret till artikeln du vill lägga till och välj Allmänna inställningar.
- Välj fliken Marknadsplatser.
- Under Google Shopping-kategori, börja skriva in kategorins namn (på engelska) och klicka på den rätta kategorin när den dyker upp.
Varje artikel kan endast ha en Google Shopping-kategori. Som om en redan är satt och du vill ersätta den så behöver du först ta bort den gamla kategorin med hjälp av det röda krysset. - Klicka knappen Spara.
- Artikelraden får nu en blå g-ikon till höger som visar att artikeln är inlagd i Google Shopping. För muspekaren över den så kan du snabbt se vilken kategori den är inlagd i utan att behöva öppna varje artikel var för sig.
Massuppdatering
Gör så här i admin:
- Gå till E-handel -> Artiklar -> Artikelregistret.
- Kryssa i checkrutan intill de artiklar du vill lägga till i samma kategori för Google Shopping.
- Klicka kugghjulet uppe till höger i rutan för valda artiklar.
- Kryssa i checkrutan Google Shopping-kategori.
- Under Google Shopping-kategori, börja skriva in kategorins namn (på engelska) och klicka på den rätta kategorin när den dyker upp.
Varje artikel kan endast ha en Google Shopping-kategori. Som om en redan är satt för någon eller några av artiklarna så kommer dessa att skrivas över av massuppdateringen. - Klicka knappen Spara.
- Artikelraderna får nu en blå g-ikon till höger som visar att de är inlagda i Google Shopping. För muspekaren över den så kan du snabbt se vilken kategori artikeln är inlagd i utan att behöva öppna varje artikel var för sig.
Ytterligare data att få med
Streckkoder
För att dina produkter ska accepteras av Google så är det viktigt att inkludera EAN-koder eller annat GTIN (Global Trade Item Number). Om EAN-koder synkas in ifrån ditt affärssystem så kommer denna data också med i dina exportfiler.
Klassificeringar av matrisvärden för storlek och färg
Om din butik använder matriser för artikelvarianter baserade på storlek eller färg så bör du se till att klassificera dessa matriser.
Gör så här i admin:
- Gå till E-handel -> Artiklar -> Artikelmatriser.
- Klicka på en matris för storlek eller färg.
- Under den förvalda fliken Allmänt, välj i listrutan Klassificering vilken typ av matris det är.
- Klicka knappen Spara.
Betyg för dina artiklar (0-5 stjärnor)
Om du har E37s e-handelsmodul Artikelkommentarer och betygsättning så kan du få betyget, antal stjärnor 0-5, att visas för varje betygsatt produkt i Google Shopping. Om du har en tredjeparts-tjänst för betygsättning av dina produkter, så som TrustPilot, så kan du istället visa upp dessa betyg. För betyg från E37s betygsmodul, se Google Shoppings guide om hur detta görs . (Då Googles guide på svenska verkar ha en del konstiga översättningar och i skrivande stund inte verkar vara lika uppdaterad har vi valt att länka till den engelska guiden. Om du använder Google Merchant Center på svenska kan du dock ändå även vilja läsa guiden på svenska för att se hur till exempel menyval har översatts.) Om du använder en av Google godkänd tredjepartstjänst (så som TrustPilot) för att samla in artikelbetyg, se denna guide för info om hur du anmäler intresse för att göra detta till Google.
Exportera artikeldata
Att du har taggat upp kategorier på dina artiklar gör inte att Google automatiskt vet om att dina artiklar existerar, du måste också lägga till en länk till din artikeldata i ditt Google Merchant Center.
Så här hittar du länken/länkarna i E37s admin:
- Gå till E-handel -> Exportfiler.
- Beroende på vilka andra moduler eller inställningar din butik har så kan du ha olika många export-filer som visas här. För raden Google Products Feed (full) klicka Visa fil så öppnas filen i en ny flik. I exemplet nedan väljer vi filen på svenska, men hade vi klickat raden Google Products Feed (full) med den tyska flaggan hade vi istället fått filen på tyska.
- I den nya fliken bör du i adressfältet lägga på ?country=[landskod] sist för att filen ska gälla för det leveranslandet eller ?country=default för butikens standardland.
Vilka artiklar och priser som visas i filen beror på dina inställningar för prislistor i olika länder. Artiklar som saknar pris i ett land visas inte alls.
Glöm inte denna landsinställning!
Om du inte sätter en landskod så kommer, precis som i din butik, land att väljas beroende på var sidan laddas ifrån. Att du ser filen med prislistningar och artiklar för Sverige när du laddar den betyder alltså inte att Googles servrar som ofta står i USA kommer att göra det, om du inte lagt på ?country=se eller ?country=default på den URL du ger till Google.
Notera också att det är landskod och alltså inte språkkod som ska anges. Så alltså två bokstäver enligt ISO 3166. Se Wikipedias sida för alla landskoder .
Länken till filen för Danmark blir till exempel:
https://[domännamn och filnamn].xml?country=dk - Om du skapat fler instanser av Google Shopping-marknadsplatsen kan du bestämma vilken av instanserna filen ska gälla genom att lägga till query-paramatern ?key=GUID, där GUID är marknadsplatsens unika ID. Som standard används den äldsta instansen (eller den enda, om du bara har en instans av marknadsplatsen). Parametern kan utelämnas helt om det bara finns en instans.
- Kopiera den med landskod modifierade URL:en ifrån adressfältet. Du behöver den i steg 13 i nästa guide.
Så här lägger du in en schemalagd överföring i Google Merchant Center:
Dessa inställningar är i Google Merchant Center och därför utanför E37s kontroll. Om tjänstens utseende eller funktioner uppdateras eller dessa instruktioner i övrigt inte fungerar, använd då Googles hjälpfiler eller support.
- Öppna Google Merchant Center och logga in på ditt konto. https://merchants.google.com
- I vänstermenyn, välj Produkter -> Flöden -> Plus-knappen för att lägga till ett nytt flöde.
- Du får nu upp följande sida:
Som Läge väljer du Standard. - Som Typ väljer du Produkter.
- Som Målland väljer du du landet vars landskod du skrev in i steg 3 i guiden ovan, eller om du inte skrev in någon landskod din butiks standardland.
- När du valt Målland tillkommer val för Språk och Valuta. Som Språk väljer du det som matchar flaggan intill filen du klickade på i steg 2 i guiden ovan.
- Som Valuta väljer du valutan som din butik använder för till mållandet.
- Sätt ett Flödesnamn som används internt i Google Merchant Center. Om du ska lägga till flera flöden för olika språk och länder så är det rimligt att inkludera land och språk i namnet.
- Klicka Fortsätt.
- Du får nu upp följande sida:
Välj Schemalagd hämtning. - Klicka Fortsätt.
- Du får nu upp följande sida:
Som du ser så får du inte sätta en tätare hämtningsfrekvens än dagligen. Om du vill att dina artiklar ska uppdateras tätare så får du dessutom använda "Lageruppdatering" som endast skickar vad som har ändrats sen senaste uppdateringen. Se nedan. - I fältet Webbadress till fil klistrar du in URL:en till din fil.
- Filen är inte lösenordsskyddad, så du behöver inte fylla i Användarnamn eller Lösenord.
- Klicka Spara.
Uppdatera stegen ovan för varje kombination av land/språk du vill lägga till.
Lageruppdatering
För att kunna lägga tätare uppdateringar av dina artiklar mot Google Shopping än en gång per dygn så kan du göra lageruppdateringar som endast innehåller det som har uppdaterats. Lageruppdateringar går att göra var fjärde timme.
Detta görs på samma sätt som att lägga till alla artiklar, fast med följande två skillnader:
- I E37s admin: Istället för Google Products Feed (full) så använder du Google Products Feed (full) Inventory Update.
- I Google Merchant Center: Som Typ väljer du Lageruppdatering – onlinelager istället för Produkter.
Varningar gällande produktfilen
Ibland kan Google och Facebook skicka varningar om att produktfilen saknar information, nedan kommer några exempel på detta och hur det kan åtgärdas.
- Fel: Ett obligatoriskt fält saknas (image_link) - ladda upp en bild på artiklarna
- Fel: Det saknas beskrivningar - ange en beskrivning på artiklarna
- Varning: Ett kategorirelaterat fält saknas (color, age_group, size och gender) -
- För färg och storlek så går ni in på artikelmatriserna i admin (E-handel> Artiklar> Artikelmatriser) och anger typen på dessa
- För åldersgrupp och kön så skapar ni taggar, anger typen på taggen och sätter dessa på aktuella artiklar (E-handel> Artiklar> Artikeltaggar)
- För färg och storlek så går ni in på artikelmatriserna i admin (E-handel> Artiklar> Artikelmatriser) och anger typen på dessa
- Varning: Dessa fält saknar information (google_product_category) - se stycket längre upp i guiden rörande hur kategorier sätts.
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.