Att vi valt att bygga systemet så beror på vad som händer om du vill byta namn på ett varumärke, varugrupp eller artikel. Utan index-nummer så skulle systemet då inte veta att det rör sig om samma sida och de som besöker den gamla adressen skulle endera få "sidan kan inte hittas" (404) eller så skulle det behövas sättas en redirect (301). Om sidan sedan byter namn igen, endera tillbaka eller till något nytt så blir det en problematik med hur ompekningarna ska veta vilken som är den senaste och samtidigt undvika att man fastnar i en loop av ompekningar. För att Google och andra sökmotorer ska veta att det är samma sida använder vi oss av kanoniska adresser (canonical URLs). Om du i admin byter namn/benämning på en artikel, varugrupp eller ett varumärke så kommer dess URL att bytas för att reflektera detta. Men då dessa sidor använder ett indexerings-nummer i sin URL och detta index inte byts ut så länge det är samma artikel/varugrupp/varumärke så kommer den gamla URL:en fortfarande att fungera. Till exempel, i vår demo-shop har vi en artikel som hette "Aluminium burk 10 cm". Den har adressen sv/articles/2.967.17284/aluminium-burk-10-cm. Eftersom Aluminiumburk bör vara ett ord ändrar vi artikelns benämning till "Aluminiumburk 10 cm". Den nya adressen blir nu istället sv/articles/2.967.17284/aluminiumburk-10-cm. Men detta innebär inte att den gamla adressen inte längre fungerar, om någon går till den gamla adressen https://demo.e37.se/sv/articles/2.967.17284/aluminium-burk-10-cm så kommer de fortfarande att få se artikeln. Dock kommer det i sidans HTML-kod att stå
<link rel="canonical" href="https://demo.e37.se/sv/articles/2.967.17284/aluminiumburk-10-cm" />
Denna kod berättar för sökmotorerna att sidans riktiga (canonical) adress är den utan särskrivning och att sidan som just nu tittas på endast är en kopia. Eftersom vi berättar detta för sökmotorn så kommer vi inte straffas för att vi har flera sidor med identiskt innehåll och page rank för eventuella länkningar till den gamla adressen läggs till den nya adressen. Eftersom systemet sköter detta på egen hand behövs inga omdirigeringar med 301:or göras i dessa fall.
Så vi gör det mest för sökmotorernas skull. Anledningen till att vi valt att ha index-koden före den människovänliga delen av koden är att om någon kopierar en adress för att till exempel e-posta den så är det en liten risk att sista tecknen i adressen inte kommer med på grund av mänskliga faktorn. Med indexet i mitten så fungerar adressen ändå nu då till exempel https://demo.e37.se/sv/articles/2.967.17284/aluminiumburk-10-c också ger samma sida.
Om du googlar en varumärkessida från din butik så ser du också att Google inte visar upp siffrorna, utan de har full koll på butikens struktur ändå. Så här ser till exempel varumärkessidan för Brixol ut hos Amazing Seven .
Amazon.com använder koder i sina URL:er
En bra motfråga att ställa till någon som anser att koder i URL:er är dåligt är: Om det är dåligt, varför har amazon.com då blandade siffror och bokstäver i URL:en för alla sina artikel- och varugruppssidor?
Givet den marknadsställning Amazon har för e-handel så litar vi deras experters omdöme i denna fråga.
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.