Widgeten Kontaktformulär skapar ett formulär som, när dina besökare fyller i det, resulterar i att ett mejl skickas till dig. Utöver att det ofta är lättare att få dina besökare att fylla i ett formulär än att skicka ett mejl, så kan du dessutom skapa olika typer av formulärfält som måste fyllas i. På så vis kan du slippa få mejl av kunder som glömt ge dig relevant information.
Denna guide handlar specifikt om widgeten Kontaktformulär, och fokuserar därför på vad som skiljer denna widget ifrån våra andra widgetar. För information om hur widgetar fungerar över lag, referera därför till denna guide. Se även respektive guide för inställningar för rubriker, höjd och marginaler. |
Lägga in andra egna formulär Om du med egen HTML-kod vill lägga in ett formulär som inte är ett kontaktformulär och inte ska skapa ett e-postmeddelande när det fyllts i så bör du använda widgeten Inkludering i ram (iframe). Du kan inte använda widgeten Fri HTML-kod för specifikt HTML-taggen <form>. |
Lägga till ett kontaktformulär
Gör så här i admin:
- Gå till innehållssidan eller widgethållaren du vill lägga in kontaktformuläret på. (Webbplats -> Sidor -> Klicka på sidan. Eller Webbplats -> Widgethållare -> Klicka på widgethållaren.)
I vårt exempel vill vi lägga till ett kontaktformulär på innehållssidan Kontakt som vi skapat i förväg. - Klicka knappen Lägg till widget.
På sidan ovan har vi redan lagt in en bild och ett textfält med våra kontaktuppgifter för kunder som istället vill ringa eller veta butikens adress. - Under den förvalda kategorin Allmänna, välj widgeten Kontaktformulär.
- Klicka knappen Nästa.
- Välj lämpliga val för fliken Allmänna inställningar.
- Välj fliken Widgetinställningar.
- Välj ett Formulärnamn. Detta namn står sist i ämnesraden i mejlen som skickas till dig med formuläret. Om din sida använder flera olika kontaktformulär, till exempel ett för frågor och ett för att anmäla sig för katalogutskick, så kan det vara hjälpsamt att enkelt i ditt mejlprogram kunna söka fram alla mejl ifrån det ena formuläret, så ge olika formulär olika namn istället för att bara kalla dem det förvalda "Kontaktformulär".
- Med kryssrutorna Visa fält för... väljer du vilka förgenererade fält som ska finnas med i ditt formulär. Du kan kryssa i för fält för Namn, Företagsnamn, Telefonnummer och Ämne. Utöver dessa tillkommer alltid ett obligatoriskt fält för kundens E-postadress.
- Listrutan Synlighet och ifyllnadskrav för meddelandefältet avgör om fältet Meddelande ska finnas med och om det i sådana fall ska vara obligatoriskt att fylla i. För ett formulär där kunden förväntas ställa en fråga bör det vara obligatoriskt medan formulär där det är andra fält som är det viktiga kan det vara valfritt att fylla i eller till och med dolt.
- Använd namn som avsändare avgör om namnet användaren fyller i ska stå som avsändare i mejlet du får vilket kan underlätta om du till exempel vill spara adressen i ditt mejlprograms adressbok. Detta val gör naturligtvis ingenting om inte fältet Namn är aktiverat.
- Fältdefinitioner för egna fält låter dig skapa egna formulärelement. Detta görs genom att fylla i specifika tecken i textrutan, med en rad per fält-typ. Varje rad måste typiskt börja med en fältbeskrivning följt av en fält-typ. Text-fält kan även göras obligatoriska för att formuläret ska gå att skicka.
- Text för fältbeskrivning – Du börjar en rad med text följt av ett kolon. Detta blir fältbeskrivning som visas ovanför fältet.
Skostorlek:
- Text-fält utan begränsning på antal tecken – Skapas genom att skriva ett understreck "_" per storlek du vill ha på fältet. Flera tecken än fältets storlek går att fylla i.
Toppdomän: ___
Ovanstående rad ger ett textfält för att fylla i en toppdomän. Fältet blir tre tecken brett men längre text kan skrivas in vilket är rimligt givet att längre toppdomäner så som "info" och "party" finns. - Text-fält med begränsning på antal tecken – Skapas genom att inom hakparenteser "[]" skriva ett understreck "_" per storlek du vill ha på fältet. Flera tecken än fältets storlek går inte att fylla i.
Postnummer: [______]
Ovanstående rad ger ett textfält för postnummer som är sex tecken brett där längre text inte kan skrivas in. Rimligt för svenska postnummer då vi ger användarna plats att lägga ett uppehåll efter de tre första siffrorna. - Obligatoriskt text-fält – Genom att avsluta raden med en stjärna "*" blir ett textfält obligatoriskt.
Postnummer: [______]*
Vårt postnummersfält blir nu obligatoriskt att fylla i för att formuläret ska gå att skicka. Detta markeras för användaren med en stjärna.
Om besökaren försöker skicka formuläret utan att ha fyllt i något av de obligatoriska fälten så sänds inget och de aktuella fälten rödmarkeras. - Radioknappar – Skapas genom att skriva "()" följt av en beskrivning av knappens val. För en förvald radioknapp skriver du istället "(x)". Varje grupp av radioknappar kan endast ha ett förvalt alternativ då radioknappar inte tillåter att man väljer flera alternativ.
Jag är: (x) Privatkund () Företagskund () Återförsäljare
Tre radioknappar där alternativet "Privatkund" är förvalt. - Checkrutor – Skapas genom att skriva "[]" följt av en beskrivning av checkrutan eller "[x]" för en förvald checkruta. Checkrutor är enda fälttypen som inte behöver börja med en fältbeskrivning.
Jag vill ha info om: [x] Nya produkter [x] Event [x] Erbjudanden
Tre checkrutor där alla tre är förvalda.
[] Jag vill ha nyhetsbrev.
En ej förvald checkruta utan fältbeskrivning. - Listruta – En listruta, även kallad rullgardinsmeny, skapas genom att inom hakparenteser skriva de olika valen separerade av "|".
Min t-shirt-storlek om jag vinner: [Small|Medium|Large|Extra large]
Det översta valet blir förvalt.
Eventuell butik ärendet rör:[|Stockholm|Göteborg|Malmö]
Om du inte vill ha något alternativ förvalt så kan du sätta ett tomt alternativ som första val.
Valen syns när listrutan klickas. - Bekräftelsetext är den text som visas som bekräftelse för besökaren när formuläret har skickats.
- Eventuellt avvikande e-postadress fyller du bara i om du vill få formulärens mejl skickade till en annan mottagaradress än den som angivits som standardadress i kontrollpanelen. Om du vill att formuläret ska skickas till flera adresser så fyller du i dem separerade av semikolon.
- Kryssrutan Kopia till avsändaren avgör om en kopia går till adressen som fyllts i av besökaren som "Din e-postadress". Denna kryssruta bör i de flesta fall inte kryssas i.
- Om du vill göra det svårare för spam-bottar att missbruka ditt kontaktformulär så kan du aktivera Google reCAPTCHA. För de allra flesta besökare resulterar det bara i en kryssruta "Jag är inte en robot" som måste bockas för innan man kan skicka det ifyllda formuläret. Men användare som som betett sig "robotlikt" måste svara på en bildfråga innan formuläret kan skickas.
Detta är bara en skärmbild på hur rutan ser ut för de flesta
användare, så bli inte orolig om du inte kan klicka i den; du är
troligen ändå en människa.
För att aktivera Google reCAPTCHA anger du Site key och Secret key. Båda dessa bokstavssträngar får du gratis genom att besöka https://www.google.com/recaptcha och där klicka knappen Get reCAPTCHA. Ge dina nycklar en valfri Label, se till att välja reCAPTCHA V2 och ange vilken/vilka domäner du ska kunna använda captchas på. Om du redan skaffat nycklar för ett kontaktformulär så kan du återanvända dessa för andra kontaktformulär på dessa domäner. - Klicka knappen Lägg till/Spara.
- Ladda sidan där ditt formulär ligger och kontrollera att allt ser ut som det ska.
Felaktigt skapade fält
Om du i steg 11 skrivit någon rad som inte följer syntaxen för att skapa ett fält så kommer fältet för den raden och för alla efterföljande egna fält inte att synas.
Till exempel: Vi har först skrivit in två korrekta rader för att skapa egna textfält och sedan glömt att ha en fältdefinition för ett tredje textfält. Efter dessa rader har vi några korrekt skrivna rader för radioknappar och checkrutor. Resultatet blir då att av de egendefinerade fälten endast de två första textfälten synas. Dessutom syns de standardfält som du har med i ditt formulär, så som e-postadress och meddelande.
Dubbelkolla därför att alla fält du försökt skapa faktiskt finns med i formuläret. - När allt ser ut som det ska när du laddar sidan med formuläret, fyll i formuläret och kontrollera att du får ett mejl skickat till de adresser du angivit. Om inget mejl kommer fram, kontrollera först ditt spamfilter.
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.