Behöver din webbshop en bild till en splash-widget? Eller en illustration till ett nyhetsbrev? Driver man en liten webbshop finns det inte alltid egna bilder att använda. Att hitta gratis eller billiga bilder som får användas är för många en utmaning.
Det kanske känns svårt, men bra bilder som får att modifieras och användas finns faktiskt och behöver inte kosta skjortan.
Detta sagt så tar vi först en varningsruta om hur du inte ska göra:
Kan jag inte bara googla fram en bild? |
Leverantörsbilder
Om du är återförsäljare för större varumärken så finns det ibland pressbilder som får användas för marknadsföring av deras produkter. Kontakta din leverantör för att få tillgång till dessa bilder.
Bildbanker
Om du inte har egna bilder eller leverantörsbilder att använda, finns det bildbanker att antingen köpa eller ladda ner gratis från. En bildbank med enormt många bilder är iStock (http://www.istockphoto.com/), där det finns olika betalningsalternativ.
Exempel på bildbanker med bilder fria att använda för kommersiellt bruk är: StockSnap.io (https://stocksnap.io/), Pexels (https://www.pexels.com/), Unsplash (https://unsplash.com/) och Pixabay (https://pixabay.com/).
Google Image Search
Vänta lite, varnade vi inte just för att använda Google för att hitta bilder? Jo, om man använder Google Image Search utan rätt sökinställningar så kommer du hitta bilder du inte har rätt att använda. Det går dock att med avancerade sökinställningar begränsa en sökning till bilder vars licens tillåter att de ändras och används för kommersiellt bruk. Notera dock att dessa bilder ibland fortfarande har krav på hur de får användas, till exempel att upphovsmannen måste namnges.
Gör så här i din webbläsare:
- Gå till google.se.
- Skriv in din sökterm. Ofta får du flera relevanta bildresultat om du söker på engelska än på svenska. I vårt exempel söker vi på kattungar, för att vi kan.
- Välj fliken Bilder. Notera att majoriteten av bilderna vi ser i den här sökningen är upphovsskyddade.
- Klicka knappen Sökverktyg. Under Användarrättigheter väljer du Som får användas och ändras.
- Sökresultatet du nu får upp är bilder vars licens är satt till att fria att använda kommersiellt. Betyder det då att allt är frid och fröjd? Nej, du måste fortfarande läsa licensavtalet för bilden. Fördelen med att använda dessa sökinställningar är dock att bildens licensavtal oftast finns på den länkade sidan. Om du inte hittar något licensavtal så bör du inte använda bilden.
Creative Commons är ett vanligt sätt för vem som helst att enkelt välja vilka rättigheter man vill behålla för en bild man vill dela med världen. Så en sida med en bild under Creative Commons finns ofta en länk liknande den nedan:
Klickar vi på länken kommer vi till Creative Commons-sida med en lättläst version av licensavtalet. I just den här länken framgår att man inte använda fotot utan att säga vem som tagit den, det är därför bilden är märkt med "some rights reserved".
Om du istället hittar en bild märkt med ovanstående ikoner så är bilden helt fri att använda. Ikonerna står för Creative Commons, Zero rights reserved, Public Domain.
Dubbelkolla och använd sunt förnuft.
Bilderna du hittar med denna sökinställning är taggade att de ska vara fria att använda. Dock kan det så klart vara så att någon laddat upp en bild de inte har rätt att använda och taggat den felaktigt. En "fri att använda"-sökning på Mickey Mouse ger till exempel flera bilder som Disney knappast tycker är fria att använda för kommersiellt bruk. - Spara bilden genom att högerklicka och välj Spara bild som...
Välj en lämplig bildstorlek
Om bilden du laddat ned är större, (i antal pixlar eller filstorlek), än den ska vara där du ska använda den, se guiden om bildstorlek och komprimeringsgrad.
Om en bild tar upp mer än 500 kb så är detta en klar varningsklocka för att filen bör krympas och/eller komprimeras om den ska användas på webben och inte för trycksaker. Om du laddar upp för stora bilder så går din butiks bandbredd åt snabbare, de laddar långsammare och kunder som surfar via mobil kan använda upp hela sin surf-pott på ett enda bildspel. |
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.