Google Analytics med e-handelsrapportering
Se vilka sökord, annonser och vilken trafik som leder till störst försäljning
Koppla din webbshop via administrationsverktyget till Google Analytics för ett kraftfullt analysverktyg som visar hur besökarna hittat till din webbshop och hur de navigerar på den. Med hjälp av e-handelsspårning kan du spåra transaktionerna till annonser och sökord och tolka köparnas beteenden, vilket hjälper dig förstå vilka kampanjer som är mest lönsamma.
Även stöd för att, i Google Analytics, spåra vilka sökord och sökfraser besökarna använt sig av i den interna sökmotorn på webbplatsen.
Vad krävs? Att du signar upp för Google Analytics vilket är gratis. Du fyller i din tracking code id i E37s admin under Kontrollpanelen -> (Webbplats) -> Allmänt -> Externa tjänster.
Google Microdata
Utökad produktinformation i Googles sökresultat
Sidinnehåll och produktinformation märks upp med mikrodata enligt http://schema.org så att Google (och andra sökmotorer) kan hitta och indexera informationen. Produktinformation som märks upp är exempelvis pris och betyg. Denna information visas i Googles sökresultat och kan se ut enligt följande:
Vad krävs? Detta görs automatiskt för priser. För artikelbetyg krävs E37s modul "Betyg".
Google Webbplatskartor
Minimerar risken att Google missar någon av dina sidor
Webbplatskartor (Sitemaps) är ett sätt att informera Google om sidor i din webbshop som kanske annars skulle missas. De innehåller en lista över samtliga (ej dolda eller inaktiverade) sidor i en webbplats. Webbplatskartorna är i XML-format vilka genereras automatisk och uppdateras dynamiskt av webbplatsen.
Vad krävs? Detta görs automatiskt. Din webbplatskarta hittar du genom att lägga till /sitemap.xml efter din butiks URL.
Googles Search Console, verktyg för webbansvariga
Detaljerade rapporter om din sidas synlighet på Google
Inbyggt stöd i administrationsverktyget för att enkelt koppla webbshoppen till Googles verktyg för webbansvariga, "Search Console". (Hette tidigare "Webmaster tools"). Detta verktyg gör det enklare att förstå hur webbshoppen visas på Google och att optimera webbshoppens placering i sökresultaten.
Vad krävs? Ett Google-konto med Search Console vilket kan skaffas gratis. Se denna guide för info om hur du verifierar din webbplats i Search Console.
Sökmotorvänliga URL:er
Lättförståeliga adresser för besökare och med relevanta ord för Google
Webbshoppens olika sidor får automatiskt sökmotorvänliga URL:er, vilket gör det enklare för Google att gå igenom sidorna samt att det ger mer information om vilket ämne sidan handlar om. Även för besökarna blir det enklare att navigera och få bättre koll på var de befinner sig. Ytterligare en fördel är att det blir enklare att arbeta med statistiken i Google Analytics eftersom man lättare kan se vilken sida en URL tillhör.
Du kan läsa mer om fliken Sökmotoroptimering om du vill arbeta mer med en sidas/artikels Titel, URL-kod eller Beskrivning för sökmotorer.
Se även denna guide om varför systemsidor som till exempel artiklar, varumärken och varugrupper har siffror i sig.
Vad krävs? Detta görs automatiskt.
Konverteringsspårning för Google Ads
Ta reda på vilka sökordsannonser som är mest lönsamma
Genom att lägga in spårning i kassan efter genomfört köp, får du veta vilka AdWords-annonser som genererar affärer. På så sätt kan du investera mer effektivt i de som fungerar bäst och få större avkastning på din investering.
Remarketing låter dig rikta dina annonser mot tidigare besökare i din shop. Med dynamisk remarketing kan du dessutom låta Ads visa upp annoner för just de artiklar som som tidigare besökare har tittat på.
Vad krävs? Att du använder Google Ads. Se guide om hur du lägger in ditt konverterings-ID.
Unika titel- och beskrivningstaggar per sida
Talar om för besökare och Google vad respektive sida handlar om
Webbshoppen ger automatiskt varje sida en unik titeltagg med relevanta ord om vad varje sida handlar om, vilket ger en mycket bra grundläggande sökmotoroptimering. Titeln visas i webbläsarens namnlist / flik samt är den klickbara länk som visas i Googles sökresultat. Utöver att ge orden som titeln innehåller ett högre rankande värde för sidan, är den också en av de avgörande faktorerna då besökaren ska välja att klicka på en länk utifrån sin sökning.
Även beskrivningstaggen skapas automatiskt och hämtar de första 160 tecknen ur innehållstexten på varje sida. Sidans beskrivning påverkar inte din webbshops placering i Google, men en relevant beskrivningstext kan ge fler klick på din länk.
De automatiska titel- och beskrivningstaggarna kan justeras och finslipas manuellt för valda sidor med hjälp av administrationsverktyget.
Vad krävs? Detta är inbyggt i E37s system.
Google Shopping
Framhäv dina artiklar i Googles sökresultat med produktannonser
Webbshoppen kan automatiskt generera ett produktflöde för användning till Google Shopping, d.v.s. produktannonser i Googles sökresultat. När någon söker efter dina produkter visas annonserna med produktbild, pris, kampanjbudskap och namnet på din butik. De besökare som klickar på din annons hamnar på produktsidan i din webbshop där de kan köpa produkten.
Vad krävs? För att skapa produktannonser behöver du ett AdWords-konto och ett Merchant Center-konto. Google Shopping kräver att kassan har HTTPS-protokoll vilket vi på E37 erbjuder som tillval. För produktflöde krävs E37s modul "Marknadsplatser".
Alt-text på produktbilder
Beskriver bilden för Google och ökar dess möjlighet att komma med i bildsökningar
Webbshoppens produktbilder får automatiskt en alt-tagg som ger Google användbar information om bildens innehåll. Denna information används av Google för att avgöra vilken bild som är den bästa träffen för en användares sökning.
Utöver alt-text för Google får bilden även en title-tagg som kan läsas upp med hjälp av skärmläsare för synskadade. Titel-taggen visas även som en liten ruta när man pekar på bilden.
Vad krävs? Detta görs automatiskt.
Kanoniska webbadresser
Talar om för Google vilken URL som är den huvudsakliga webbadressen
Många produktsidor i en webbshop kan vara tillgängliga från flera olika adresser. Exempelvis kan en produkt finnas i flera varugrupper eller underwebbplatser (shop-in-shops) med olika URL:er. För att få bättre kontroll hur dina webbadresser visas i Googles sökresultat och slå ihop egenskaper som länkpopularitet, får varje produktsida automatiskt en kanonisk (önskad) webbadress som föredragen version för sidan. Detta leder till att Googles algoritmer inte straffar dina sidor för att de har duplicerat innehåll då sidans kod uttryckligen säger att de ska ses som varianter av en och samma sida. Denna guide går igenom mer om kanoniska webbadresser.
Vad krävs? Detta görs automatiskt.
Google Tag Manager
Samla all hantering av spårningskod på ett ställe
Möjlighet finns att lägga in ett globalt skript för Google Tag Manager, som i dess gränssnitt låter dig samla och snabbt hantera olika typer av spårningskod för din webbshop. I Google Tag Manager går det även att göra mer avancerad spårning med Google Analytics och sätta upp automatisk spårning för en mängd olika saker. Exempelvis går det att spåra händelser såsom klick på ”Lägg i kundvagnen”-knappar eller klick ut från din webbshop.
Vad krävs? Att du har ett Google konto med Google Tag Manager vilket går att skaffa gratis. Du fyller i din Google Tag Manager Container-ID i E37:s admin under Kontrollpanelen -> (Webbplats) Allmänt -> Externa tjänster.
Google Optimize
A/B-testning av din shop.
Med Google Optimize kan du ha olika versioner av din butiks utseende och testa vilken som blir mest lönsam. Du kan till exempel byta plats på menyval eller byta ut vilken text som ska visas på en innehållssida. För att detta ska vara rimligt att göra krävs att din butik redan har ett stort antal kunder per dag, annars får A/B-testningen inte tillräckligt med köpinformation för att veta vilken version som faktiskt är mest lönsam.
Vad krävs? Att du har ett Google Analytics-konto vilket går att skaffa gratis och sedan aktiverar Google Optimize (också kostnadsfritt). Du kan under Kontrollpanelen -> Webbplats Allmänt -> Fliken Externa tjänster ställa in Google Optimize behållar-ID.
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.