Fliken Sökmotoroptimering visas i administrationsverktyget under alla artiklar, varugrupper, varumärken, taggar, bloggar och innehållssidor.
Fliken består av följande fält:
- Titel
- Urlkod (På en innehållssida finns detta fält under fliken Allmänt istället.)
- Nyckelord
- Beskrivning
Titeln som anges här visas dels i webbläsarens flik enligt följande:
..och dels i Googles sökresultat:
Titeln är väldigt viktig då den kan påverka hur dina sida visar och om en användare vill klicka på din adress i ett sökresultat. En titel ska vara beskrivande och kortfattad om vad sidan handlar om.
Om fältet för titel lämnas tomt, skapar Triton e-handelssystem automatiskt metataggar för titlar i de olika sidtyperna enligt följande:
- Innehållssida (Sidans titel från administrationsverktyget)
- Artikelsida (Artikelns benämning)
- Varugruppsida (Varugruppens benämning)
- Varumärkessida (Varumärkets benämning)
- Taggsida (Taggens titel)
- Blogg (Bloggens titel)
Dessutom kan webbshopens namn eller en generell text visas före eller efter ovanstående text i titeln. Detta namn eller text anges i kontrollpanelen i admin. (Se separat hjälpartikel för mer info.) Du behöver alltså själv aldrig ange exempelvis webbshopens namn i titelfältet för varje sida, då detta kan visas tillsammans med din text i titeln automatiskt.
Läs mer i guiden "Skapa beskrivande sidtitlar" av Google:
https://support.google.com/webmasters/answer/35624?hl=sv#3
Systemet lägger in titeln i koden för aktuell sida enligt följande:
<title>E37 - E-handelsplattform för lönsam e-handel, integration till affärssystem</title>
Fältet för Urlkod används för att finjustera en sidas adress (URL). Anledningen kan vara att man vill göra en sidas URL tydligare för både besökare och i sökmotoroptimeringssyfte.
Om en länk till en specifik sida i din webbplats sprids i ett forum eller liknande, är det förstås bra om besökarna genom URL:en förstår vad sidan handlar om. Genom att ordet då också automatiskt kommer med i länkens ankartext, kan det dessutom lyfta målsidan i Google för det sökordet.
Exempel:
Varugruppen Ljus i en webbshop har följande URL:
http://www.dindomän.se/sv/articles/108/ljus
Om man i fältet för Urlkod istället anger "doftljus från Voluspa" får sidan följande URL:
http://www.dindomän.se/sv/articles/108/doftljus-fran-voluspa
Url:en blir således tydligare och besökarna förstår bättre var länken leder och vad man förväntas hitta. Båda orden doftljus och Voluspa (varumärke) kan dessutom ge webbplatsen högre ranking på dessa sökord i Google (eftersom det är relevanta ord som ger trafik via länk till din webbplats.)
Nyckelord är en så kallad metatagg som ej längre används av Google. Istället används detta fält för att ange kompletterande ord som inte står i texten på en sida och som gör sidan sökbar i webbplatsens interna sökmotor.
Tips! Du kan se vad dina besökare söker på inne på webbplatsen genom att använda sökordsloggen. Gå till Underhåll -> Sökordslogg i admin. Om ett sökord i listan har många sökningar, men ingen träff, kan det vara en idé att lägga in det som nyckelord på relevant sida.
Interna sökningar inom webbplatsen kan även studeras i Google Analytics. (Se separat hjälpartikel för mer info.)
Systemet lägger in nyckelorden i koden för aktuell sida i en metatagg enligt följande:
<meta name="keywords" content="slickepott, degskrapa, spatula, pistage, grön, present" />
Beskrivning är en så kallad metatagg vilken används för att kort sammanfatta vad en sida handlar om. Enligt Google ska beskrivningen vara "ett par meningar lång" och visas under länken i Googles sökresultat. Exempel på hur mycket av texten som visas i Google:
Meningarna ska på ett kortfattat och sakligt sätt sammanfatta vad varje unik sida i webbplatsen handlar om. De ska inte innehålla fullt med sökord eller bestå av för mycket text, utan ska i första hand vara skrivna för att fler personer ska klicka på din länk i Googles sökresultat.
Om beskrivningsfältet lämnas tomt hämtar Google själv ett utdrag av texten från sidan, vilket ofta ger ett sämre resultat och en text som inte är relevant. Triton e-handelssystem hjälper till med att automatiskt generera metataggar med beskrivningstexter, där beskrivningsfältet är tomt, för följande sidor:
- Artikelsidor (Första 256 antal tecknen från artikelns beskrivningstext.)
- Varugruppssidor (Första 256 antal tecken från varugruppens beskrivningstext.)
- Varumärkessidor (Första 256 antal tecken från varumärkets beskrivningstext.)
- Taggsidor (Första 256 antal tecken från taggens beskrivningstext.)
Läs mer i guiden "Skapa bra metabeskrivningar" av Google:
https://support.google.com/webmasters/answer/35624?hl=sv#1
Systemet lägger in beskrivningstexten i koden för aktuell sida i en metatagg enligt följande:
<meta name="description" content="E37 är en e-handelsleverantör som utvecklar e-handelssystem för lönsammare webbutiker. Helhetslösning med design, rådgivning, koppling till ekonomi/butiksdatasystem, drift och Internet-marknadsföring." />
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.