Facebook Pixel är ett verktyg för dig som annonserar på Facebook. Genom att lägga till pixelns id på kontrollpanelen så inkluderas en bit JavaScript-kod i din butik kan du följa användare från din annonskampanj på Facebook till din butik. På så vis kan du se vilka annonsklick som leder till köp, även om användaren byter plattform på vägen.
Lägga in en pixel
Gör så här:
-
Om du eller någon annan kan ha lagt in Facebook Pixel-kod tidigare, kontrollera under Kontrollpanelen -> Webbplats Allmänt -> Script. Om det i Egna scriptinkluderingar längst ner på sidan ligger ett kodblock <!-- Facebook Pixel Code> ... <!-- End Facebook Pixel Code --> ta bort dessa och all kod mellan dem, men kopiera först ditt Pixel ID.
- Om du inte redan hade en Pixel och ska skapa en ny, använd Facebooks guide för att skapa din pixel . När du fått ditt Facebook Pixel-ID endera därifrån eller ifrån steget ovan fortsätter du i denna guide för att lägga in den i E37.
Så här visas din pixels ID på Facebook business.
Använd inte Facebooks kodsnutt
Du ska alltså inte lägga in JavaScript-koden Facebook ger dig. Genom att lägga till ditt Pixel-ID på kontrollpanelen så skapas istället kod som är optimerad för att fungera med E37s system så att alla sidladdningar loggas korrekt. - I admin, gå till Kontrollpanelen -> Webbplats Allmänt -> Fliken Externa tjänster.
- Som Facebook Pixel-ID klistrar du in din pixels ID som du fått från Facebook.
- Klicka knappen Spara.
Tredjepartstjänst Då Facebook Pixel är en tjänst E37 inte har någon kontroll över kan denna guide komma att bli inaktuell om tjänsten uppdateras. |
Vilka händelser går att spåra?
Följande event-typer spåras av Facebook Pixel:
Event för spårning av sidor
- PageView – En sida har laddats. Kan vara vilken typ av sida som helst, så en innehållssida, artikelsida, varugruppssida eller en taggsida som laddas kommer alla ge detta event.
Events för spårning av artiklar
- ViewContent – En artikel har visats på sin artikelsida. Om du använder tillvalsartiklar så sker eventet endast för huvudartikeln. För artikelpaket sker eventet endast för artikeln som är paketet.
- ViewCategory – En eller flera artiklar har listats på en varugruppssida, taggsida eller varumärkessida. Detta event är inte ett av Facebooks standardevents utan är skapat av E37 för att kunna spåra även dessa händelser. Detta betyder att eventet visas lite annorlunda i Facebook Business.
- Search – Dessa artiklar har visats i ett sökresultat i butikens interna sökmotor. För sökningar som resulterat i att mer än en artikel visas blir det ett event med flera artiklar i sig.
- AddToCart – Artikeln har lagts till i kundvagnen/varukorgen.
- AddToWishlist – Artikeln har lagts till som favorit. (Kräver e-handelsmodulen Favoriter.)
- InitiateCheckout – Besökaren har gått till kassan med dessa artiklar i varukorgen.
- Purchase – Kunden har köpt dessa artiklar.
Ett typiskt urval av händelser för annonsering skulle kunna vara artiklar som lagts i kundkorg eller favoritmarkerats men som sen inte har köpts.
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.