Kräver modulen "Integration med MailChimp" |
Funktioner
E37:s integration med MailChimp omfattar följande:
- Synkronisering av artiklar till MailChimp
Aktuella lagersaldon och priser synkroniseras var 25:e minut, dagtid.
Varje natt görs en fullständig synkronisering av artikelregistret för att hantera t.ex. nya artiklar eller artiklar som t.ex. bytt namn. Nya artiklar som ännu inte synkats nattetid kommer skapas upp i MailChimp vid behov (t.ex. om någon köpt artikeln). - Synkronisering av kunder till MailChimp
Kunder som handlat i webbshopen synkas automatiskt till MailChimp var 25:e minut. Endast kunder som accepterat att ta emot marknadsföring läggs in som prenumeranter av nyhetsbrevet. Övriga synkas inte alls, eller läggs upp som kontakter utan prenumeration, enligt inställning i integrationen. - Synkronisering av order till MailChimp
Order från kunder som handlat i webbshopen synkas automatiskt till MailChimp var 25:e minut. Endast order från kunder som accepterat att ta emot marknadsföring synkas som standard. Det går dock att synka alla order enligt inställning i integrationen. - Synkronisering av varukorgar till MailChimp
Förutsatt att besökaren gjort sig till känna (mer information längre ner) på något sätt kan kundens varukorg löpande synkas till MailChimp. Denna data kan sedan användas för t.ex. "Övergiven varukorg"-utskick. - Skicka kundunika engångsrabattkoder då en kund börjar prenumerera på nyhetsbrevet.
- Generera kundunika engångsrabattkoder automatiskt som en del av en kundresa i MailChimp.
- Automatisk inkludering av MailChimps spårningsscript för Remarketing.
Förberedelser
För att komma igång med Mailchimp-integrationen måste du skapa en s.k. API-nyckel i Mailchimp. Denna nyckel används för att webbshopen på ett säkert sätt ska kunna kommunicera med ditt Mailchimp-konto utan att ge obehöriga åtkomst till din data.
Läs mer om hur du skapar en API-nyckel här: https://mailchimp.com/help/about-api-keys/
När du skapat en API-nyckel lägger du in denna i inställningarna för integrationen. Inställningarna hittas i Kontrollpanelen -> Eposttjänster -> MailChimp.
Första ordernummer
Första ordernummer att synka till MailChimp. Om du redan har en webbshop kan det vara intressant att synka en del av befintlig orderhistorik. Tänk dock på att inte välja ett ordernummer allt för långt bakåt i tiden, då denna information inte kommer vara intressant för MailChimp.
Exportera alla kunder
Om alla kunder/order ska exporteras från webbshopen till MailChimp för statistik, oavsett om de tackat ja eller nej till marknadsföringsutskick.
OBS! Dessa kunder kommer inte få några nyhetsbrev, men deras personuppgifter skickas till MailChimp. Tänk på att informera om detta i din personuppgiftspolicy.
Utan denna inställning kommer det i MailChimp inte gå att spåra samtliga order som lagts som följd av ett nyhetsbrev. Endast de som godkänt marknadsföringsutskick kommer spåras.
Återrapporterings-ID
Används internt i integrationen och går inte att redigera.
Skapa e-handelsbutik i MailChimp
När API-nyckeln är på plats i inställningarna för integrationen går det att skapa en eller flera e-handelsbutiker i MailChimp. En butik är kopplad till en lista i MailChimp. En lista kan ha flera olika butiker, men en butik kan bara vara kopplad till en lista.
Klicka på "Butiker" för att administrera butiker i MailChimp.
Klicka på "Ny butik" för att skapa en ny butik.
Ange inställningar för butiken och tryck "Spara". Webbshopen börjar synka med MailChimp inom 25 minuter.
Namn:
Ange ett namn på butiken. Namnet används bara i MailChimp och i E37, och visas inte för kunderna.
Lista:
Välj den lista i MailChimp som du vill koppla butiken till. Alla nya kunder som accepterat marknadsföring kommer läggas upp som prenumeranter i denna lista.
Webbplats:
Välj den webbplats du vill koppla ihop med MailChimp. Endast artiklar från denna webbplats kommer synkas till MailChimp.
Språk:
Om din webbshop har flera språk kan du ange vilket språk t.ex. artikelbenämningar ska synkas på.
Landgrupp:
Välj den landgrupp du vill att butiken i MailChimp ska begränsas till. Inställningen styr vilka order som förs över till butiken, vilken prislista som används och vilka artiklar som ska synkas.
Om du hellre vill begränsa per land används istället inställningen "Land".
Land:
Välj det land du vill att butiken i MailChimp ska begränsas till. Inställningen styr vilka order som förs över till butiken, vilken prislista som används och vilka artiklar som ska synkas.
Om du hellre vill begränsa på en hel landgrupp används istället inställningen "Landgrupp".
Avancerad segmentering i MailChimp
När du har anslutit din butik till MailChimp kan du skapa olika segmenteringar i din lista för att rikta utskick till kontakter som som gjort vissa köp. Med segmentering kan du visa och skicka till kunder baserat på vad de köper, när de köper, hur mycket de spenderar m.m.
Du kan läsa mer om e-handelssegmenteringen i MailChimp här:
https://mailchimp.com/help/segment-a-list-by-purchase-activity
Segmenteringsurvalet "Vendor Purchased" fungerar lite speciellt i MailChimp-integrationen. E-handelssystemet skickar här ett kombinerat värde innehållandes artikelns huvudvarugruppsplacering samt eventuellt varumärke.
Exempel: "Group=/Mat & Dryck/Ekologiskt te/Grönt te/|Trademark=Yogi Tea"
Detta värde kan användas för att t.ex. skapa ett utskick till alla som köpt något från varumärket "Yogi Tea":
Eller kanske alla som köpt något från varugruppen "Mat & Dryck":
Det finns många urvalsmöjligheter i MailChimp. Testa dig gärna fram. Det går alltid att förhandsgranska segmenteringen innan du skickar ut ditt nyhetsbrev.
Exempel på utskick som går att göra med hjälp av segmentering
|
Skyltfönster och produktrekommendationer i nyhetsbrev
När din webbshop är ansluten till MailChimp och synkroniserar data går det att använda två nya innehållsblock när du utformar ditt nyhetsbrev; Product (skyltfönster) och Product Rec (produktrekommendationer). Båda erbjuder ett superenkelt sätt att lägga till 1 eller fler produkter i ditt nyhetsbrev med bara några få klick.
Skyltfönster (Product)
Används för att visa bästsäljare alternativt 1 eller flera utvalda artiklar.
Eftersom artiklarna synkroniseras med MailChimp kan du enkelt välja i en rullgardin eller använda sökfunktionen för att hitta produkten som ska visas. Produktens bild, benämning, pris och URL hämtas och läggs till automatiskt. Därefter kan du justera utseendet, call-to-action-knappen (t.ex. "Köp") samt lägga till beskrivningstext.
När nyhetsbrevet sedan skickas kommer mottagarna som klickar på admin en produkt hamna direkt på produktsidan i din webbshop. Och om en prenumerant köper någon av dina länkade produkter skickas data tillbaka till MailChimp för att du bättre ska kunna förstå dina kunder via försäljningsrapporter och mäta din ROI (avkastning på investering).
Läs mer om skyltfönster hos MailChimp...
Produktrekommendationer (Product Rec)
Används för att skicka personaliserade produktrekommendationer baserat på tidigare köpmönster.
MailChimp analyserar köpmönster i orderhistoriken från din webbshop och använder det till att förutse dina kunders köpbeteende och därmed föreslå och visa rätt produkter för varje prenumerant. Du kan också se varje kunds köphistorik och rekommenderade produkter genom att titta på prenumerantens profil i MailChimp.
Utseendemässigt visas produktrekommendationerna som beskrivet för skyltfönster ovan.
Läs mer om produktrekommentationer hos MailChimp
Flöde för övergivna varukorgar
Förutsatt att besökaren gjort sig till känna på något sätt kan kundens varukorg löpande synkas till MailChimp. För att detta ska vara möjligt måste webbshopen ha tillgång till besökarens e-postadress. Det finns två sätt detta kan ske på.
- Kunden kommer till webbshopen via en länk i ett nyhetsbrev/utskick som skickats via MailChimps tjänst.
- Kunden fyller i sin e-postadress någonstans i webbshopen, t.ex. genom att logga in i "Mina sidor", fylla i den i kassan eller liknande.
När väl e-postadressen är känd sparas den i kundens varukorg för framtida bruk.
Varukorgen raderas automatiskt i MailChimp om man tömmer varukorgen eller slutför sin order.
För att aktivera funktionen kryssar du för Skicka varukorgsdata i MailChimp-inställningarna i webbshopens admin.
Läs mer om hur du skapar en "kundresa" för övergivna varukorgar hos MailChimp
Tidigare kunde utskick för övergivna varukorgar göras på ett annat sätt hos MailChimp som de nu kallar "Classic Abandoned Cart Email". Om ditt MailChimp-konto tidigare har skapat ett sådant utskick eller har skapat någon annan "Classic Automation" så kan du fortfarande använda den metoden.
Läs mer den gamla metoden för utskick för övergivna varukorgar hos MailChimp
Skicka kundunika engångsrabattkoder vid prenumeration
Kräver modulen "Rabattkoder" |
Denna metod kräver att du använder det som i MailChimp nu kallas "Classic Automations" |
MailChimp-modulen har stöd för att generera en kundunik engångsrabattkod och skicka ut när någon börjar prenumerera på nyhetsbrevet. Detta utskick sker bara då kunden själv anmäler sig till nyhetsbrevet. Alltså inte när man lägger upp prenumeranten i MailChimps gränssnitt eller när det sker via API:et.
För att komma igång måste du göra följande:
- Skapa en ny s.k. merge-tag i din lista i MailChimp där webbshopen kan spara den genererade rabattkoden.
- Skapa en ny automatiseringskampanj för att välkomna nya prenumeranter. För att inte välkomstmailet ska skickas ut direkt, utan rabattkod, måste du också skapa en ny "condition" som säger att merge-taggen inte får vara tom.
- Redigera välkomstmailet och se till att värdet från merge-taggen visas.
- I E37 Admin går du till Kontrollpanelen -> Eposttjänster -> MailChimp -> Engångskoder -> Nytt rabattkodsutskick och fyller i inställningarna. Här väljer du också vilken rabattkod som ska ligga till grund för alla rabattkoder som genereras.
Läs mer om merge-taggar hos MailChimp
Läs mer om hur du skapar en automatisering för att välkomna nya prenumeranter hos MailChimp
Generera kundunika engångsrabattkoder automatiskt som en del av en kundresa
Kräver modulen "Rabattkoder" |
MailChimp-modulen har stöd för att automatiskt generera en kundunik engångsrabattkod när en kontakt når en viss del av en kundresa (Customer Journey) i MailChimp.
För att komma igång måste du göra följande:
- Skapa en ny s.k. merge-tag i din lista i MailChimp där webbshopen kan spara den genererade rabattkoden.
- Skapa din kundresa i MailChimp så som du vill ha den. I det steg du vill generera en rabattkod till kunden lägger till till följande:
- Skapa en punkt i kundresan som kopplar kunden till en grupp i MailChimp. Denna grupp gör att webbshopen vet vilka kunder som ska få en rabattkod. Kunden kommer automatiskt tas bort från gruppen så fort en rabattkod genererats.
- Skapa en "Wait for trigger" av typen "Customer Journeys API". Det är denna punkt som ser till att kunden inte går vidare i kundresan innan webbshopen hunnit generera en ny rabattkod. Det kan ta upp till 30 minuter innan en rabattkod genererats.
- Redigera mailet som ska gå ut och se till att värdet från merge-taggen (rabattkoden) visas.
- I E37 Admin går du till Kontrollpanelen -> Eposttjänster -> MailChimp -> Rabattkoder för kundresa, skapar en ny rabattkod för kundresa, och fyller i inställningarna. Här väljer du också vilken rabattkod som ska ligga till grund för alla rabattkoder som genereras.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.