E37 har ingen inbyggd lösning för e-post, men kan användas tillsammans med tredjepartsverktyg för mailutskick och nyhetsbrev. Här är några av de tjänster som våra kunder nyttjar:
- MailChimp - Gratis för upp till 2500 adresser.
- Get a Newsletter
- Compost
- Apsis
- Rulemailer
Vem får man skicka e-post till?
Som webbshopinnehavare har du tillåtelse enligt den svenska marknadsföringslagen att göra e-postutskick med marknadsföring till dina kunder, som inte anmält sig till något nyhetsbrev, under följande förutsättningar:
- Att ditt företag har en aktiv relation med mottagaren. Det vill säga att mottagaren har varit kund i din webbutik nyligen, (se nedan), eller på annat sätt själv aktivt anmält sig för utskick.
- Att mottagaren inte aktivt tackat nej till utskick.
- Att utskicket berör samma typ av produkter eller tjänster kunden tidigare köpt av företaget.
- Att det tydligt framgår vem som är avsändare av utskicket.
- Att det är möjligt att kostnadsfritt avregistrera sig från framtida utskick.
Vad som räknas som "nyligen" för tidigare kunder är lite luddigt enligt marknadsföringslagen och GDPR, och pratar om en så kallad "Intresseavvägning". Upp till ett år ifrån senaste köp anses enligt branschstandard vara tillåtet med utskick av marknadsföring. Denna intresseavvägning kan dock också bero på om du har en checkruta i kassan, där kunden kan godkänna eller avsäga sig direktmarknadsföring. Se därför denna guide om checkrutan för ett lite utförligare svar, samt instruktioner för hur du kan slå på eller ändra inställningarna för en sådan checkruta.
Att få ut flera kundadresser samtidigt för utskick om till exempel orderstatus
Notera att ovanstående regler alltså endast gäller för utskick av marknadsföring, så som erbjudanden, rabttkoder och nyhetsbrev. Om du behöver höra av dig till några kunder gällande saker gällande deras order, till exempel för att meddela att deras leveranser blivit försenade, så är detta alltid tillåtet. Du kan då få ut deras e-postadresser i ett Excel-ark så här:
Gör så här i admin:
- Gå till E-handel -> Order.
- Filtrera urvalet till exempel på order-datum, leveransstatus, leveranssätt, varugrupp och/eller varumärke, så att de beställningar du behöver göra utskick om listas.
- Klicka knappen Exportera urval uppe till höger på skärmen.
- Om allt gick som det ska laddar din webbläsare nu ned en Excel-filen med de listade urvalet. Om du inte fick någon fil, kontrollera att din webbläsare inte blockerat en popup. I Chrome visas detta genom en ikon uppe till höger i adressfältet. Klicka den och välj att tillåta popup-fönster ifrån E37s admin.
- Öppna Excel-arket och kopiera e-postadresserna.
Få ut kundadresser för marknadsföring
Du kan exportera ut de e-postadresser du fått in genom order ifrån E37s admin.
Gör så här i admin:
- Gå till E-handel -> Rapporter.
- Under Typ av rapport välj Epostlista.
- Välj en Filtyp som din e-posttjänst kan ta som indata, till exempel Semikolonseparerad textfil.
- Ange eventuellt ytterligare inställningar såsom datumintervall och klicka därefter på knappen Skapa rapport för att ladda ned filen.
Använd aldrig CC vid massutskick! |
Att exportera adresser ifrån ett gammalt system
Om du ska sluta använda ett system, tänk på att i god tid innan slutdatum för tillgång till systemet exportera dina e-postadresser. Tänk också på att få med eventuell separat lista för de som tidigare avprenumererat, så att de inte börjar få utskick igen efter din migrering.
Relaterat - lägg in registreringsformulär för tredjepartstjänster
Om du vill att din webbshops besökare ska kunna registrera sig för nyhetsbrev via din sida så kan du inkludera kod för registrering ifrån den tredjepartstjänst du valt. Se följande guider:
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.