Behövs en checkruta för att få göra utskick?
Den nya lagen GDPR är än så länge lite otydlig gällande om en kund som gör ett köp behöver godkänna att få ytterligare utskick. Lagen talar om "intresseavvägningar" som gör att det troligen i slutändan kommer bli en branchstandard som avgör vad som är ok och inte.
Enligt en tolkning behövs godkännande inte om du fått den enskildes e-postadress i samband med försäljning av en produkt eller en tjänst och marknadsföringen avser egna likartade produkter och tjänster. Detta förutsatt att kunden klart och tydligt utan avgift ges möjlighet att invända mot sådan användning både vid insamlingen och vid varje utskick. Intresseavvägningen som använts under personuppgiftslagen (PUL) har då varit att utskick är ok i upp till ett år efter att senaste köpet genomförts. Men enligt PUL krävdes att det fanns möjlighet att avsäga sig utskick vid köpet, vilket i praktiken skulle innebära att en i förväg ikryssad ruta vore ok.
Om kunden har gjort ett aktivt val att vid köpet kryssa i en checkruta om att de vill ha utskick är det dock möjligt att intresseavvägningen låter dig använda e-postadressen längre, ungefär upp till två års passivitet från kunden.
Som sagt, läget är lite luddigt och eftersom vi på E37 inte är advokater så har vi valt att istället fokusera på det vi är bra på och har tagit fram en inställning som du kan använda för att få en checkruta i kassan om du bedömer att en sådan behövs.
En sak som dock verkar mer klart är att samma regler ska gälla oavsett om marknadsföringen sker via e-post, SMS eller snigelpost. Då en del av våra kunder använder sig av till exempel SMS-marknadsföring har vi valt att låta standardtexten för checkrutan inte specificera vilken kanal marknadsföringen använder. Om du vill byta ut standardtexten intill checkrutan för att bättre passa hur din butik gör utskick, se nedan.
Information i rapporten Epostlista
Rapporten Epostlista visar numera vilka kunder som haft checkrutan ikryssad när de lagt sin order och vilka kunder som inte fått en checkruta alls. I samband med GDPR-uppdateringarna tillkommer även begränsningar på vilka admin-användare som får se rapporten att läggas till då e-postadresser räknas som personuppgifter. Se guiden med nyheter inför GDPR under rubriken "Ny inställning för roller – Vem ska kunna se personuppgifter i E37 admin?"
Lägga till eller ta bort checkrutan
Gör så här i admin:
- Gå till Kontrollpanelen -> Shop Allmänt.
- På den förvalda fliken Allmänt använd listrutan Accepterar marknadsföringsutskick för att välja om kryssrutan ska visas i kassan och om den ska vara ikryssad som standard.
- Vid listrutan Standardtolkning då kunder inte tagit ställning kan du välja på vilket sätt de kunder som handlat när kryssrutan inte visats i kassan ska tolkas gällande deras samtycke av marknadsföringsutskick.
- Klicka knappen Spara.
- Besök din webbshop, lägg något i varukorgen och gå till kassan. Kontrollera att checkrutan och texten dyker upp så som det är tänkt.
Hur checkrutan ser ut i kassan med standardtexten.
Byta ut texten efter checkrutan
Om du vill byta ut standardtexten så går det naturligtvis bra.
Gör så här i admin:
- Gå till Kontrollpanelen -> Webbshop -> Systemtexter.
- Under språket du vill uppdatera texten för, välj kategorin general.
- Scrolla ned till raden med nyckel privacy.accepts_marketing och byt ut texten till det du vill att den ska vara.
- Klicka knappen Spara.
- Förändringarna är av prestandaskäl cachade på servern. Detta innebär att du kan behöva vänta i upp till tre minuter innan dina ändringar syns. Men om du vill att dina ändringar ska synas direkt så kan du "starta om" butiken. Gå till Underhåll -> System och klicka knappen Starta om webbplats. Att knappen heter "Starta om webbplats" är lite missvisande; det knappen egentligen gör är att tömma cachen så att alla sidor genereras om helt nästa gång någon besökare efterfrågar dem. Så det är inte en omstart som gör att någon server startar om, så knappen hindrar inte din webbplats ifrån att fortsätta gå att ladda, ens temporärt.
- Lägg något i varukorgen i din butik och ladda kassasidan för att kontrollera att texten ser ut som du tänkt dig och till exempel inte radbryts konstigt.
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.