Med e-handelsmodulen presentkort kan du sälja och ta emot presentkort till din webbshop. Den som köper presentkortet får en unik presentkorts-kod e-postad till sig. Det går också ställa in så att koden skickas även ut till den e-post kunden vill ge bort presentkortet till och att det utskicket sker fördröjt, till exempel för att ske på personens födelsedag. Presentkortskoder är aldrig aktiva innan de har köpts.
Så här ser sidan för att köpa presentkort ut i demo-shoppen:
I kassan fyller den som vill lösa in ett presentkort i samma fält som rabattkoder. Fältet kallas därför numera "Värdekod" som samlingsnamn.
Saker att tänka på
- Presentkort som köps är alltid värda så mycket som de kostade att köpa. Det går alltså inte att få rabatt på presentkort när du köper dem, och sedan lösa in dem för en högre summa. Presentkort är blockerade ifrån att kunna ges genererade priser. Men det är fortfarande möjligt att (felaktigt) försöka ge presentkorten extrapriser genom ditt affärs- eller butiksdatasystem eller genom fliken Priser för huvudartikeln. Detta resulterar i att presentkortet ser ut att kosta mindre än priset du angett per variant, men presentkortet blir fortfarande bara värt exakt vad som betalats för det. Ge därför aldrig presentkort extrapriser.
- Köp av presentkort är med i uträkningen av "XXX kr kvar till fri frakt" om en sådan uträkningen visas på webbsidan, till exempel i sidhuvud eller i varukorgen. Om din butik har en sådan text bör alltså köp av presentkort också berättiga till fri frakt vilket de per default också gör. Det går dock om man inte har sådan text dock att med inställningar i leveranssätt eller med en automatisk kampanj göra så att köp av presentkort ej berättigar till fri frakt.
- Presentkort är låsta till den valuta de är köpta i, så det går inte att lösa in ett presentkort som är köpt i till exempel EUR i SEK. Om din butik använder flera valutor så bör det framgå tydligt i köpvillkoren och i beskrivningstexten på artikelsidan för presentkort i vilka länder det går eller inte går att handla med presentkortet som är köpt i en viss valuta.
- Tänk på att vara tydlig mot kunden med att du inte skickar hem ett fysiskt presentkort. Så om du har en bild på ett vackert presentkort som artikelbild, var då extra tydlig med att presentkortskoden endast skickas ut via e-post, så att dina kunder inte känner sig lurade när de inte får ett fysiskt presentkort hemskickat.
- Om ditt presentkort är giltigt i kortare tid än 10 år så måste du enligt konsumentverkets regler informera tydligt om det vid inköpstillfället. Det betyder i praktiken att du måste skriva ut hur lång giltighetstid presentkortet har i beskrivningstexten på artikelsidan för köp av dem och förslagsvis även på din köpvillkorssida. Om sådan information saknas så är presentkortets giltighetstid enligt reglerna 10 år.
- Presentkort kan inte användas som betalning på någon order där ett annat presentkort också samtidigt köps. Detta för att förhindra att kunden på detta vis i praktiken förlänger giltighetstiden på sitt presentkort. Denna begränsning bör därför också nämnas i dina villkor för presentkort och på artikelsidan för presentkort.
Att lägga till presentkort i din butik
Gör så här:
- Vi börjar med att kontrollera att rutan för att mata in presentkortskoder dina kunder vill utnyttja finns med i kassan. Gå till Kontrollpanelen -> Webbplats -> Allmänt.
- Bocka för checkrutan Visa fält för inmatning av rabattkod i kassan.
- Gå sedan in på Kontrollpanelen -> Tillägg och moduler -> Presentkort.
Du får nu upp följande dialogruta: - Fältet Giltighetstid, månader är hur många månader ett presentkort ska vara giltigt i din butik efter att det har köpts.
- Om en presentkortskod läggs till som betalning på en order så lagras den precis som innehållet i varukorgen i en kaka ("cookie"). Kakan för innehållet i varukorgen är giltig i upp till ett år, så om besökaren inte avslutar köpet och sedan kommer tillbaka med samma webbläsare så finns innehållet kvar. Men för presentkortskoder vore detta inte bra då det finns en liten chans att den som gjorde den ej avslutade ordern satt på en publik delad dator, till exempel på en skola eller ett bibliotek. Då vill de inte att nästa användare av datorn flera månader senare ska få deras presentkortskod inslagen automatiskt om de också skulle råka gå in på din webbshop. Därför finns inställningen Ta bort från varukorg efter timmar som gör att kakan med presentkortskoden raderas efter det antalet timmar istället. 12 är förvalt och är en rimligt lång tid.
- Teckenuppsättning avgör vilka tecken som kan förekomma i den framslumpade presentkortskoden. Vi rekommenderar att använda Bokstäver och siffror som inte går att förväxla då detta ger ett stort antal möjliga koder, utan förvirringen mellan snarlika tecken så som 0 och O. (Se inforutan nedan om varför detta är viktigt.)
- Checkrutan Begränsa till samma webbplats är bara relevant om du har flera butiker genom shop-in-shop. Om du bockar för den kan presentkortskoderna endast utnyttjas på den webbplats de inhandlats.
- Under Gruppering kan du ställa in Antal grupper av tecken, Antal tecken per grupp och Separator. Med det förvalda 4 grupper med 4 tecken per grupp och separator "-" så är formatet på presentkorten: XXXX-XXXX-XXXX-XXXX (där varje X är någon slumpad en bokstav eller siffra).
Håll dina koder svårgissade
Vi rekommenderar inte att gå under 15 tecken för att hålla koderna svårgissade. Detta då en angripare skulle kunna skriva ett skript som automatiskt gissar presentkortskoder på kassasidan.
Med 15 tecken i koderna och teckenuppsättningen Bokstäver och siffror som inte går att förväxla så blir "sökrymden" (antalet möjliga koder) tillräckligt stor för att en sådan attack blir helt opraktisk, för att inte säga omöjlig. Detta då antalet gissningar som behöver göras långt överstiger universums uppskattade ålder i sekunder. Notera dock att om du istället använder teckenuppsättningen Endast siffror så sjunker sökrymden kraftigt om du inte också ökar antalet tecken. Med endast siffror krävs 24 tecken för att uppnå en lika stor sökrymd som 15 blandade tecken. - Klicka knappen Spara.
- Lägg nu genom ditt affärs- eller butiksdatasystem till en ny huvudartikel som heter "Presentkort". Den ska ha artikelvarianter för varje valör av presentkort du vill sälja. (Om ditt system inte har stöd för artikelvarianter, skapa en huvudartikel per valör och gruppera sedan dessa artiklar i admin. Se guiden Gruppera artiklar.)
Sälj inte presentkort för 1:- styck
Om du tycker att användaren helt fritt ska få välja presentkortets valuta och därför gör en artikelvariant av presentkort som kostar 1 kr stycket så blir resultatet att en kund som vill köpa presentkort för till exempel 530 kr då får 530 olika slumpade koder koder e-postade till sig, och för att lösa in dem behöver fylla i dem allihop i kassan. Det blir inte så användarvänligt.
Om din butik använder flera valutor rekommenderar vi att skapa en huvudartikel per valuta, och sedan endast ge dess artikelvarianter pris i en prislista var. På så vis syns endast rätt presentkort för den landszon kunden har som leveransland. Beskrivningstexten för respektive presentkort bör säga i vilka länder presentkortet går att lösa in, dvs de länder där din butik använder samma valuta. Beskrivningstexten bör också säga hur lång giltighetstiden är, alltså det du ställde in i steg 2, samt säga att koden skickas ut med e-post och inte som ett fysiskt kort. - Kör en synkronisering så att de nya presentkortsartiklarna kommer in i E37s admin, (men inte blir publicerade).
- Lägg till en lämplig bild för presentkorten. (Se guiden om uppladdning av artikelbilder.)
- Gå till E-handel -> Artiklar -> Artikelregister och gå till respektive artikelvariant genom att klicka på plus-tecknet till vänster om huvudartikeln och bocka för fältet checkrutan Presentkortsartikel. Upprepa för de andra valörerna av presentkort. Denna inställning är vad som gör att artikeln får presentkortslogiken som skickar med en presentkortskod med orderbekräftelsen när artikeln köps.
- Publicera presentkortsartikeln.
- Nu ska det gå det köpa presentkort och få dem utskickade tillsammans med orderbekräftelsen. Gå till din egen webbshop och gör ett testköp för att kontrollera att det fungerar som planerat. Om du direkt i admin sätter din testorder som "Annullerad", innan den synkas in i ditt ERP så kommer ordern inte dit. Annullera annars ordern i ditt ERP. Detta tar bort din order, men presentkortet finns fortfarande kvar. Gå därför till E-handel -> Kassa -> Presentkort.
- Här listas butikens presentkort och deras saldon, statusar, datum, vilken order de skapades av och momssats de köptes med. Av säkerhetsskäl byts de tecknen i mitten av presentkortskoderna i den här vyn ut mot "XXXX".
Om du just slagit på presentkorten för första gången så ligger här just nu endast den presentkortskod som du skapade i ditt testköp. Klicka på presentkortskoden du köpte. - Klicka knappen Ändra status och välj Status Inaktiv, skriv till exempel "Testköp" som Kommentar. Klicka knappen Spara så är presentkortet för testköpet inte längre giltigt.
- Nu fungerar det alltså att köpa och betala med presentkort i din butik!
Dock specialhanteras presentkorten inte för leveranssätt, så kunden kanske fortfarande får betala frakt även om de endast köper ett presentkort. Funktionen för att mottagaren av presentkortet ska få koden skickad till sig med e-post är heller inte aktiverad. Läs guiderna nedan för info om hur detta åtgärdas.
Lägga till ett nytt leveranssätt "Digital leverans"
Eftersom presentkort alltid levereras via e-post så kommer kunden inte vilja betala en fraktavgift för detta. Därför är det lämpligt att skapa ett nytt leveranssätt "Digital leverans" eller liknande om din butik inte redan har ett sådant, eller redan erbjuder fri frakt.
E-postutskicket har egentligen inget med leveranssättet att göra |
Gör så här i admin:
- Gå till E-handel -> Artiklar -> Artikelkategorier. (Notera att "Artikelkategorier" inte är samma sak som "Varugrupper".)
- Klicka knappen Ny artikelkategori.
- Ge den nya artikelkategorin ett namn, förslagsvis "Presentkort", "Övrigt / Presentkort" eller något annat tydligt.
- Gå till E-handel -> Artiklar -> Artikelregister och gå in på varje valör av presentkort (artikelvariant) och ge dem Artikelkategorin du just skapade.
- Följ sedan guiderna för att lägga till en leveranssättsgrupp och kalla din nya grupp t.ex. "Digitala leverans" och lägg till ett nytt leveranssätt som heter t.ex. "Leverans via e-post". Eftersom leveranssättet ska vara gratis bör det för varje valuta och landgrupp ha leveranssättskostnader med en enda rad som ser ut såhär:
- Fortfarande under E-handel -> Kassa -> Leveranssätt och på ditt nyskapade leveranssätt: Under fliken Inställningar, i fältet Begränsa till tillåtna artikelkategorier välj artikelkategorin du gett till dina presentkort. Detta gör att betalsättet bara går att använda om ordern endast innehåller ett eller flera presentkort, men inte om kunden köper något annat i samma order. Eftersom utskicket av presentkortskoden alltid skickas ut via e-post bör detta vara tydligt beskrivet på artikelsidan för presentkorten, så att ingen kund förväntar sig att få ett fysiskt presentkort hemskickat tillsammans med varorna.
- Klicka knappen Spara.
- Gå in i din webbshop och lägg ett presentkort i varukorgen. Gå till kassan och kontrollera att det nya leveranssättet för leverans via e-post går att välja.
- Lägg sedan till en annan artikel i varukorgen och gå tillbaka till kassan och kontrollera så att det nya leveranssättet nu inte går att välja.
Slå på tidsinställt utskick av presentkort till mottagaren
Rutan för att mata in e-posten till mottagaren av presentkortet, en hälsning och tidsinställa utskicket av presentkortskoden sköts genom en inmatningsmall. Mallen sätts upp av oss på E37 för att passa din butiks övriga stil, och går först när den har lagts till aktivera i admin. Framtagningen av inmatningsmallen för presentkort ingår i presentkortsmodulen.
När inmatningsmallen gjorts klart kan du själv lägga till den.
Gör så här i admin:
- För att E-postmallen för utskick till den som ska få presentkortet ska finnas krävs temat Talaria som vi släppte i december 2019. Om du är osäker på vilket tema för e-postmallar din butik har, gå till E-handel -> Webbplats -> E-postmallar. Om du inte redan har inställningen "Talaria (Rekommenderas)", se vår guide om vad du behöver titta på innan du byter tema.
Byt inte bara till Talaria och hoppas på att allt ska fungera, då är det då finns en risk att dina andra e-postutskick, till exempel för orderbekräftelse kommer börja sakna information som de hade innan. - Gå E-handel -> Artiklar -> Artikelregister och sök fram presentkortsartikeln.
- Välj Allmänna inställningar för huvudartikeln för presentkorten.
- Under den förvalda fliken Allmänt, scrolla ned till Avancerade inställningar och i listrutan Inmatningsmall, välj Presentkort.
Om valet Presentkort inte finns att välja i listrutan så har vi inte hunnit designa din inmatningsmall än. - Klicka knappen Spara.
- Ladda om artikelsidan för att köpa presentkort så bör du nu se att inmatningsmallen för utskick till den som ska uppvaktas med presentkortet syns.
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.