Ska jag använda varugrupper eller artikelkategorier?
Kort svar: Du ska använda varugrupper i mer än 99% av fallen.
Du kan läsa mer om hur du skapar och strukturerar varugrupper eller hur du lägger artiklar i varugrupper.
Om du ändå misstänker att det är artikelkategorier du behöver använda, läs vidare!
Hur kan jag använda artikelkategorier?
Artikelkategorier är ytterligare ett sätt att märka dina artiklar, utöver varugrupper och taggar. Artikelkategorier sätts för artikelvarianter och varje variant kan endast tillhöra en artikelkategori.
I skrivande stund finns det bara tre tillfällen du kan vilja nyttja artikelkategorier:
- För att betalsätt eller leveranssätt inte ska gå att välja när något köps ifrån vissa artikelkategorier.
- För ytterligare ett sätt att sätta artikelurval för kampanjer eller rabattkoder.
- För att förbjuda att returärenden ifrån vissa artikelkategorier skapas av kunden i Mina Sidor. Denna funktion kräver att din butik har e-handelsmodulerna Returhantering och Kundinlogg.
Hur skapar jag till en artikelkategori?
Med en del affärssystem, till exempel Visma, så kan dina artikelkategorier komma direkt därifrån. Men om du vill så kan du skapa artikelkategorier direkt i E37s admin.
Till skillnad ifrån varugrupper så är artikelkategorier inte strukturerade i nivåer, utan alla kategorier ligger på samma nivå.
Gör så här i admin:
- Gå till E-handel -> Artiklar -> Artikelkategorier.
- Klicka knappen Ny artikelkategori.
- Ge din nya artikelkategori ett Titel.
- Klicka knappen Spara.
Hur lägger jag till en artikelvariant till en artikelkategori?
Innan du kan lägga till artikelvarianter till artikelkategorier så måste artikelkategorin skapas. Se ovan.
Gör så här i admin:
- Gå till E-handel -> Artiklar -> Artikelregister.
- Klicka på plustecknet till vänster om en huvudartikeln för att visa dess varianter.
- Klicka på artikelnumret för varianten du vill lägga in i en artikelkategori.
- I dialogrutan du nu får upp, under den förvalda fliken Allmänt kan du nu välja Artikelkategori i en listruta.
- Klicka knappen Spara.
Begränsa betal- eller leveranssätt
Artikelvarianter kan användas för att begränsa vilka betal- eller leveranssätt kunden ska få använda vid köp av vissa artiklar.
En del leverantörer av betalsätt har begränsningar på vad deras tjänster får användas för att sälja. E-tjänster, vapen, prenumerationer och pornografi är exempel på typer av varor som en del leverantörer inte tillåter att du använder deras betaltjänster för. Beroende på ditt avtal med företaget kan dock de tillåta att dessa typer av artiklar ändå finns i din shop, så länge deras betalsätt inte går att välja när dessa artiklar ligger i varukorgen. I dessa fall kan du använda artikelkategorier för att begränsa när det berörda betalsättet får nyttjas.
För leveranssätt kan vissa artiklar vara för skrymmande eller på annat sätt inte gå att skicka. Då kan denna inställning också vara till hjälp.
Gör så här i admin för att lägga till en begränsning för ett betal- eller leveranssätt:
- Gå till E-handel -> Kassa -> Betalsätt/Leveranssätt.
- Klicka på betalsättet eller leveranssättet du vill lägga på en begränsning för.
- Välj fliken Inställningar.
- Börja skriva titeln på Otillåtna artikelkategorier för betalsättet och klicka på dem när de dyker upp i rutan. (Du måste skapa artikelkategorin innan du kan välja den.)
- För leveranssätt (men inte betalsätt) finns även fältet Begränsa till tillåtna artikelkategorier. Om du anger någon eller några artikelkategorier här så får leveranssättet endast användas av dessa kategorier. Du bör aldrig behöva använda både detta fält och Otillåtna artikelkategorier samtidigt.
- Klicka knappen Spara.
Ytterligare urval för en rabattkod eller automatisk kampanj
I guiden Skapa en rabattkod, engångskod eller kampanj (i steget "Begränsa till artikelurval") förklaras hur artikelkategorier kan användas i urvalet av vilka artiklar som rabattkoden eller kampanjen ska gälla.
Om du inte redan har artikelkategorier skapade ifrån ditt affärssystem så är det dock oftast enklare att begränsa urvalet med hjälp av taggar, då dessa kan sättas på artiklar med hjälp av massuppdateringsverktyget. Taggar sätts dock på huvudartiklar medan artikelkategorier sätts på artikelvariant-nivå; så om en rabattkod eller kampanj ska gälla endast på vissa varianter kan artikelkategorier ändå behöva användas.
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.