Varugrupper delar upp ett artikelsortiment i mindre grupper så att kunder lättare kan hitta varan de söker. Varugrupper förenklar navigering, presenterar nivåer samt kan användas vid filtrering i din shop. En artikel kan placeras i en eller flera varugrupper.
En artikel som helt saknar varugrupp visas inte i din butik. (Se guiden Varför syns en artikel inte i min shop?)
Varugruppsträd
En varugrupp är endera en huvudgrupp eller en undergrupp. Undergrupper har en annan varugrupp som sin förälder. Huvudgrupper har ingen förälder utan ligger i toppnivån. Undergrupper kan själva vara föräldrar och på så vis kan varugruppsträd med flera nivåer byggas upp. Antalet nivåer som visas i menyer beror på din shops mall och konfiguration.
När du designar varugruppsträdet för din butik bör du tänka på att placera grupperna på ett sätt som gör att artiklarna finns där kunderna förväntar sig. Tänk på hur du skulle placera varorna i en fysisk butik. Artiklar som hör hemma på olika avdelningar bör ligga i olika huvudgrupper. Artiklar som skulle ligga på olika hyllor i samma avdelning bör dela huvudgrupp men ha olika undergrupper. Artiklar som skulle kunna ligga på samma hylla i en fysisk butik utan att det kändes konstigt delar typiskt också undergrupp.
Notera att varje artikel inte ska ligga i en egen varugrupp.
Visa flera varugrupper på samma sida Om du till exempel i ett nyhetsbrev vill länka till en sida som visar artiklarna i undervarugrupperna skjortor och tröjor som delar förälder kläder, så går detta att göra genom att gå länka till huvudgruppens filtrering som visar undervarugrupperna. |
Skapa en ny varugrupp
Varför ser jag inte mina ändringar i min shop? Varugrupperna cachas för att förbättra butikens prestanda. Det kan därför dröja upp till tre minuter efter att du sparat innan du ser dina ändringar. Du kan i admin klicka länken Starta om webbplats långt ned i vänstermenyn, under Snabblänkar, för att generera om cachen. |
Så här gör du i admin:
- Gå till E-handel -> Artiklar -> Varugrupper.
- Klicka knappen Lägg till varugrupp.
Du får nu upp en dialogruta. På bilden nedan har vi numrerat inställningarna med steget i denna guide där vi går igenom dem närmare. - Listrutan Förälder avgör vilken varugrupp din nya varugrupp ska bli en undergrupp till. Om den nya varugruppen ska vara en huvudgrupp, använd det förvalda valet Toppnivå.
- Status avgör om varugruppen ska ligga live och gå att se i din webbshop. Notera att en varugrupp inte kan ha bättre synlighet än sin förälder. Så till exempel om huvudgruppen är Dold kan inte en undergrupp i den vara Aktiv.
- Aktiv betyder att varugruppen syns på alla vis.
- Aktiv men dold i varugruppsträd betyder att varugruppen inte syns i varugruppsträd men går att söka på och ta sig till artiklarna i varugruppen på andra sätt.
- Dold gör att varugruppen endast går att hitta för de som vet dess URL. Artiklar som endast ligger i dessa varugrupper visas inte i sökningar, skyltfönster eller liknande, men går att hitta för de som vet artiklarnas URL.
- Inaktiverad betyder att varugruppen inte syns alls. Artiklar som endast tillhör inaktiva varugrupper visas inte i din webbshop.
- Benämning är varugruppens namn som visas i menyer, listningar, admin, med mera. Detta värde behöver inte vara unikt för en varugrupp, till exempel kan man vilja ha undergrupper med benämningen "Tröjor" under flera huvudgrupper så som "Dam", "Herr" och "Barn". Även om det är möjligt att göra, så är det inte att rekommendera att låta flera varugrupper med samma benämning ha samma förälder.
- Sidrubrik blir rubriken på varugruppens sida. Om fältet lämnas tomt används Benämning som rubrik där.
- Listningstyp avgör om artiklarna på varugruppssidan ska visas som Lista eller i Rutnät. Valet Ärvd från betyder att varugruppen använder samma inställningen för detta som sin förälder, eller, om varugruppen är på toppnivå att butikens standardinställning används. (Butikens inställning hittas under Kontrollpanelen -> Shop -> Allmänt -> Fliken Allmänt -> Listningstyp för artikellistning.) Listningstyp bör vanligen inte ändras då en butiks mall oftast är optimerad för att se bra ut med valet butiken redan har.
- Sorteringstyp avgör vilken sortering som ska vara förvald när man besöker varugruppssidan. Valet Ärvd från betyder att varugruppen använder samma inställningen för detta som sin förälder, eller, om varugruppen är på toppnivå att butikens standardinställning används. (Butikens inställning hittas under Kontrollpanelen -> Shop -> Allmänt -> Fliken Allmänt -> Sorteringstyp för artikellistning.)
- Beskrivning är layoutat innehåll som visas på varugruppssidan. Texten ifrån detta fält används även som META-description om fältet Beskrivning under fliken Sökmotoroptimering lämnas tomt.
- Hur eller om Introduktionstext visas beror på din webbshops mall. Det är en text som kan visas på varugruppssidan på annan plats än dess Beskrivning. Om detta värde inte syns i din shop så används det inte i din mall.
Avancerade inställningar
Punkterna 11-14 är avancerade inställningar och behöver därför för de flesta butiker inte röras. - Om du vill att en Innehållssida ska visas istället för varugruppens vanliga sida så väljer du en innehållssida i listrutan här. Inställningarna för Sidrubrik, Beskrivning och Introduktionstext syns då inte på sidan, då denna innehållssida helt används istället. Se guiden om Innehållssidor som varugruppssidor för mer info om vad som bör tänkas på om denna inställning ska användas.
- Valet Meny används när en extra meny ska kopplas till huvudvarugruppens menyval i huvudmenyn. Detta val kräver att din webbshops mall är konfigurerad för detta. För att se om detta val är aktiverat i din butik, välj en huvudvarugrupp i butikens huvudmenyn. Om du då ser en vänsterkolumn med valen Topplista och Nyinkommet överst så är valet aktiverat. Syns inte dessa val behöver du kontakta E37 om du vill aktivera denna inställning.
Exempel: Nedan visas en del av en huvudmeny där muspekaren förts över varugruppen Teknik. Eftersom valen Topplista och Nyinkommet syns så är funktionen för varugruppsmeny aktiverad i butiken.
Vi väljer nu menyn vi vill koppla i listrutan. I vårt exempel väljer vi menyn Teknikmeny som skapats i detta syfte.
Resultatet när vi kopplat menyn blir att varugruppsmenyn i vänsterkolumnen nu har fått tre nya val:
- Om du fyller i ett Lösenord så måste dina besökare fylla i detta lösenord för att kunna se varugruppen, dess undervarugrupper samt artiklar. Artiklar i lösenordsskyddade varugrupper syns ej heller i skyltfönster och sökningar. Lämnas fältet blankt så krävs inget lösenord.
- Visa sorteringsvärde i webbshop visar ett tal för sorteringsvärde till vänster om artiklarna förutsatt att Listningstyp är satt till Lista.
- Byt till tabben Bilder.
- Här kan du lägga till Konceptbild och Tumnagelbild för din varugrupp. Hur (och om) dessa bilder visas beror på din butiks mall. Notera att dessa bilder inte automatiskt byter storlek för att passa sidans layout, så ladda inte upp bilder av fel storlek då detta kan ge en trasig sidlayout.
- Byt till tabben Sökmotoroptimering. Hur du fyller i dessa fält går vi igenom i guiden Fliken för sökmotoroptimering.
- Byt till tabben Kopplade sidor.
Här kan du välja innehållssidor som ska inkluderas i varugruppssidan. Kopplade sidor är en mallspecifik funktion, så din butiks mall avgör om/hur de kopplade sidorna visas på dina varugruppssidor.
Bilden nedan visar hur Länna Sport använder kopplade sidor på sin varugruppssida för hybridcyklar. Alla länkar under "Tips och guider" är kopplade innehållssidor. - Byt till tabben Relaterade artiklar. Här kan du välja artiklar som ska relateras till alla artiklar i varugruppen. Dessa artiklar kan visas på produkternas sidor genom att på systemsidan Produkt lägga till widgeten Skyltfönster med relaterade artiklar. Du kan läsa mer om relaterade artiklar här eller om widgeten skyltfönster här.
- Klicka knappen Spara. Tänk på att varugrupper är cachade, så det kan dröja upp till tre minuter innan din nya varugrupp syns i din webbshop om du inte startar om din webbplats.
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.