En av de saker som dina kunder ofta verkligen vill veta innan de tar ett köpbeslut är hur du tänkt skicka deras beställning. Trots detta så ser vi rätt ofta butiker som i kassan som leveranssätt endast skriver "Frakt" eller "Posten". Då gamla svenska Posten bytte namn till PostNord redan 2011 så är det hög tid att byta till en mer uppdaterad information om din kassa-sida fortfarande säger "Posten".
Ovan visas en skärmbild tagen ifrån en butik som kan få förbli anonym då detta är ett exempel på hur man inte bör göra. Under "Välj leveranssätt" finns endast valet "Frakt" utan någon förklaring eller vidare information om hur varorna kommer att skickas. Kommer de i brevlådan? Eller ska jag hämta ut dem på närmsta utlämningsställe? I sådana fall utlämningsställe för vilken leverantör? Kunden får inte några svar här.
Jämför med PY Hobby som ger mycket mer lämplig information till sina kunder:
I steget när man väljer leveranssättet så får man i PY Hobbys kassa se information om vilket leveransföretag som används, vilken leveranstid man kan förvänta sig, för DHL info om att man kommer få leveransspårning, samt en länk för att se var ens närmast ombud finns.
Denna information bör finnas med även i butiker där det endast finns ett leveranssätt.
Hämta i butik
Om du har ett leveranssätt för att hämta paketet själv i din butik eller ditt lager så bör detta val ge information om vilken butik eller adress som menas och vilka öppettider som gäller. Dessutom bör det poängteras att kunden får ett mejl skickat till sig när varorna är packade för att slippa till exempel problemet att kunder lägger en order ifrån en mobiltelefon när de står i butiken med varorna för att slippa köerna i kassan. Även här ger PY Hobby bra information:
Hur lägger jag in dessa texter?
Texterna i exemplen ovan kommer i admin ifrån leveranssättsgruppen och leveranssättet och hittas därför i admin under E-handel -> Kassa -> Leveranssätt.
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.