Vad är viktpoäng?
Viktpoäng är ett nummervärde som du kan sätta på artiklar på variantnivå. De används för att kunna beräkna en fraktkostnad som blir rättvisare än att ha samma kostnad för alla försändelser, men utan att behöva lägga in den faktiska vikten på alla produkter.
Det är vanligt att använda viktpoäng i olika klasser och på så vis kunna ge en och samma höga viktpoäng för alla skrymmande/tunga artiklar och ha 0 viktpoäng (eller inte sätta några viktpoäng alls) för alla små, ej skrymmande artiklar. På så vis får man ett system som inte blir alltför mycket jobb att hålla uppdaterat men man behöver ändå inte gå back på frakten för skrymmande eller tunga paket. I de fall där en kund köper väldigt många icke-skrymmande artiklar så att din fraktkostnad blir högre än den kunden får betala så har du i dessa fall förhoppningsvis så bra marginaler att du ändå blir glad att få en stor order.
En sak som är viktigt att förstå med hur intervallen av kostnader fungerar är att om ett leveranssätt inte har en fraktkostnad satt för ett intervall av viktpoäng så betyder det att leveranssättet då inte heller går att välja i kassan. Det betyder alltså inte att leveranssättet blir gratis utanför de satta intervallen.
Använd inte massuppdateringen om du vill ha olika viktpoäng på artikelvarianter! Notera att med massuppdatering går det inte att ändra inställningar på en artikelvariant utan att också tillämpa dessa ändringar på huvudartikeln (och därmed alla varianter under den). Om du markerar några artikelvarianter på olika huvudartiklar och sedan lägger på en viktpoäng via massuppdateringsverktyget så kommer alla varianter som tillhör dessa huvudartiklar att få den nya viktpoängen. |
I vilken enhet anges viktpoäng?
Viktpoäng har ingen koppling till någon särskild enhet. Viktpoäng kan anges med upp till 4 decimaler.
Notera att viktpoäng inte behöver matcha någon viktenhet alls utan kan användas för att dela in artiklar i olika fraktklasser. Se rubriken "Exempel – Viktpoäng med fraktklasser och två olika leveranssätt" nedan.
Hur sätter jag viktpoäng?
Viktpoäng sätts på artikelvariantsnivå och kan uppdateras/sättas en och en eller med massuppdateringsverktyget.
Gör så här i admin för att uppdatera enskilda artikelvarianter:
- Gå till E-handel -> Artiklar -> Artikelregister.
- Klicka på plus-tecknet till vänster om en artikel för att visa dess varianter.
- Klicka på artikelnummret för en artikelvariant.
- Ange Viktpoäng för artikelvarianten.
Gör så här för att uppdatera flera artiklar i taget med massuppdateringsverktyget:
Se separat guide om massuppdateringsverktyget.
Leveranssätt som bara ska gå att välja för vissa intervall av viktpoäng
Om du har vissa leveranssätt som endast ska gå att välja om summan av viktpoängen i varukorgen är över och/eller under ett vissa värden så går detta göra när du stället in avgifts-intervall för leveranssättet. För de viktpoängintervall där du inte satt någon avgift alls, (alltså inte ens satt 0:- som avgift), kommer leveranssättet inte dyka upp i kassan.
Ett exempel på när detta kan vara rimligt om en butik erbjuder frakt med PostNord för alla artiklar som inte är skrymmande nog att behöva pallfrakt, men för pallfrakt används istället DHL. Nedan följer en snabbgenomgång av hur man kan sätta upp viktpoäng och leveranssätt för detta exempel. Om du vill veta hur du sätter upp ett nytt leveranssätt, se istället guiden om Leveranssätt som går igenom detta steg för steg.
Exempel – Viktpoäng med fraktklasser och två olika leveranssätt
Vår exempelbutik säljer kläder inom street wear men även snowboards. Så länge man endast köper kläder så ska man få skicka med PostNord till en kostnad av 59 kr eller fraktfritt från 600 kr. Köper man snowboards så ska de skickas med DHL med fraktkostnaden 100 kr per bräda och aldrig fraktfritt oavsett ordersumma. Köper man både kläder och snowboard i samma order så ska det fortfarande skickas med DHL till den högre fraktavgiften.
Hur ställer vi in detta?
- Vi måste först ställa in en viktpoäng på alla snowboards: Detta görs enklast med massuppdateringsverktyget. Vi går till E-handel -> Artiklar -> Artikelregister väljer varugruppen "Snowboards". Vi markerar alla artiklar som är snowboards. Vi klickar på Kugghjulsikonen -> Massuppdatera och kryssar sen i rutan Viktpoäng. Vi väljer att sätta 10 i Viktpoäng på alla snowboards. Vi klickar knappen Spara.
I vårt exempel utgår vi ifrån att inga viktpoäng har satts på någon artikel alls i butiken tidigare, så att vi sätter just 10 viktpoäng är rätt godtyckligt. Artiklar som inte har någon Viktpoäng alls inställd räknas som att de har 0 viktpoäng. - Sen måste vi ställa in fraktkostnadsintervall för leveranssättet PostNord: Detta görs under E-handel -> Kassa -> Leveranssätt -> Klicka på leveranssättet, i vårt fall PostNord.
Vi klickar nu på valutan för landgruppen vars avgifter vi vill ändra.
Eftersom man med PostNord ska betala 59 kr och få fri frakt vid minst 600 kr blir det följande inställningar. Notera att intervallet 0-10 viktpoäng inte kommer att gälla för varukorgar som har exakt 10 viktpoäng (alltså en snowboard). Eftersom vi inte sätter något intervall för "10-" (10 viktpoäng och uppåt) så kommer detta leveranssätt ej gå att välja när man köper minst en snowboard. Det går därför ej heller att få fri frakt med PostNord vid köp av snowboard, oavsett om man handlar för över 600 kr.
Upprepa att göra inställningar för andra landgrupper. - Till sist ska vi ställa in fraktkostnadsintervall för leveranssättet DHL: Detta görs under E-handel -> Kassa -> Leveranssätt -> Klicka på leveranssättet, så nu DHL.
Det ska alltså kosta 100 kr per snowboard. Vi vill inte att DHL ska gå att välja om man inte köper en snowboard. DHL ska aldrig ge fri frakt oavsett ordersumma. Därför blir det följande inställningar:
Eftersom intervallet börjar på viktpoängsumma 10 så visas leveranssättet DHL inte i kassan för kunder som inte kommit upp i minst 10 viktpoäng, dvs de som inte köpt en snowboard.
Vid viktpoängsumma 100 och uppåt blir frakten 1000 kr. Det betyder att butiken bjuder på frakten för snowboards över den tionde i samma order, men detta är inte ett problem då butiken har tillräckliga marginaler för att ändå bli glada om någon lägger en order på 11 eller flera snowboards i taget. Det finns dock ingenting i systemet som hindrar dig att lägga in fler än 10 intervall, men någonstans måste ändå en gräns läggas på vilka orderstorlekar som är värda att hantera i admin.
Upprepa även detta steg för eventuella andra landgrupper eller valutor där DHL ska gå att använda.
Glöm inte att skriva bra info om dina leveranssätt! |
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.