Denna guide visar hur det ser ut när man använder den responsiva kassan. Tillvägagångssättet kan skilja sig något för butiker som inte har den responsiva kassan.
Innan du kan lägga till ett leveranssätt behöver en lämplig leveranssättsgrupp för leveranssättet finnas. För hur du skapar en sådan, se guiden Hur lägger jag till en leveranssättsgrupp? Om du redan har ett leveranssätt men vill göra det fraktfritt över en viss ordersumma se denna guide.
Gör så här i admin:
- Välj E-handel -> Kassa -> Leveranssätt.
- Klicka knappen Lägg till leveranssätt.
- Välj ERP-koppling om leveranssättet ska ha koppling till ert affärssystem, så att ordern får det detta värde när den importeras till affärssystemet. Detta kräver att ert affärssystem kan ta emot och lagra information om leveranssätt, lämna annars det förvalda Ingen koppling.
- Välj Leveransgrupp. (Om du inte har några lämpliga val här, skapa först en ny leveransgrupp.)
- Kryssa i rutan Aktiverad om du vill att leveranssättet ska gå att välja i kassan när du är klar med alla steg i guiden. (Notera att innan du satt fraktavgifter och gjort leveranssättet valbart för minst ett betalsätt så kommer leveranssättet inte att synas även om det är aktiverat.)
- Kryssa i minst en av rutorna Tillåt privatpersoner och Tillåt företag/organisationer för att ställa in vilka som ska få välja leveranssättet.
- Som Leveransmodul väljer du typiskt Standard. De andra alternativen är om du använder budfirman Budbee eller Hämta i butik om du har flera olika butiker kunden ska kunna hämta upp sin order i. Se avsnitt längre ner i guiden under Hämta i butik. Om du bara har en butik att hämta varor i, välj därför fortfarande Leveransmodul Standard.
- Välj Titel för leveranssättet. Detta är vad som kommer stå som valet kunden klickar på i kassan för att välja leveranssättet.
- Välj Avgiftstitel. Detta är vad som kommer stå på orderbekräftelsen på raden som visar vad det valda leveranssättet kostar.
- Skriv en Beskrivning för leveranssättet. Denna kommer i kassan synas mellan den inledande och avslutande texten för leveransgruppen.
- Skriv in Orderbekräftelsetext. Detta blir texten som står i mejlet kunden får med orderbekräftelsen.
- Som Text vid nollfrakt kan du ange en text som ska stå efter "Frakt: " om fraktkostnaden är 0. Du kan till exempel skriva i fältet "Gratis!" så står det "Frakt: Gratis!" på den raden, eller "Tillkommer" om du beräknar till exempel fakturerar själv och lägger på den faktiska portokostnaden på fakturan manuellt. Om fältet lämnas tomt så står det fortfarande "Frakt: 0 kr" om frakten blir 0 kr.
- Klicka knappen Spara.
- Klicka på leveranssättet du nyss skapade. Nu har fliken Fraktavgifter tillkommit, klicka på den.
- Klicka länken Lägg till för att lägga till en avgiftstablå för en landgrupp. Notera att detta måste göras även om leveranssättet ska vara avgiftsfritt, då det vore olämpligt att ha så att leveranssätt automatiskt sätts som gratis för kunden om du glömt ange något annat, eller om en landgrupp inte ska få använda leveranssättet alls.
Om du redan har satt fraktavgifter och istället vill editera dessa klickar du istället på den aktuella valutan för landgruppen.
Du får nu upp följande dialogruta: - Välj Typ av fraktkostnad beroende på om avgiften för frakten ska vara kopplad till ordersumman, vikten eller viktpoängen på varorna i ordern. För mer information om viktpoäng se denna guide.
- Välj om kostnaderna ska anges inklusive moms. Denna kryssruta påverkar endast inmatningen i formuläret. Kassan hanterar momsen automatiskt i webbshopen utifrån det som angivits i formuläret..
- Innan du gör några inställningar finns nu en intervallrad som går från 0 och uppåt, dvs för alla priser/vikter, och som har en avgift på 0 kronor. Om vi till exempel vill att leveranssättet ska ha fri frakt om man handlar för minst 500 kr och annars kosta 49 kr behöver vi dela in avgifterna i två intervall. Klicka knappen Lägg till intervallrad. I vårt exempel fyller vi i fälten enligt nedan.
Notera att båda fälten har 500 kr satt som gräns, alltså inte 499,99 eller liknande, vid en order på exakt 500 kr får kunden betala avgiften för det högre intervallet, alltså i fallet ovan alltså 0 kr i avgift. Då fältet Till lämnas tomt betyder det "och uppåt".
För olika avgifter baserade på viktpoäng är det vanligt att vissa leveranssätt inte ska gå att välja för vissa viktpoäng. Detta går att göra genom att inte sätta ett intervall alls på låga och/eller höga viktintervall. Se rubriken "Leveranssätt som inte alltid ska gå att välja" nedan för exempel. - När du är nöjd med dina prisintervall klickar du knappen Spara.
Om du får upp felmeddelandet "Det får inte förekomma hål eller överlappningar i intervallet" så betyder det att det med dina inställningar vid några pris/vikter inte finns någon inställd avgift eller finns flera avgifter. Detta skulle till exempel hända med nedanstående intervall valda.
Felmeddelandet visas här för att vid priser mellan 450 kr och 500 kr gäller både första och andra intervallet, och för priser över 990 kr och under 1000 kr finns inget intervall som säger vilken avgift som ska gälla. Notera att det är tillåtet att sakna låga eller höga viktintervall, (se "Leveranssätt som inte alltid ska gå att välja" nedan), det är bara att ha hål eller överlappande intervall som ej tillåts. - Gå till fliken Inställningar, du får nu upp följande dialogruta.
- I fältet Otillåtna artikelkategorier anger du om det är några artikelkategorier som inte ska få använda leveranssättet.
- Om du anger någon eller några artikelkategorier i fältet Begränsa till tillåtna artikelkategorier här så får leveranssättet endast användas av dessa kategorier. Du bör aldrig behöva använda både detta fält och Otillåtna artikelkategorier.
Ett typiskt exempel där fältet Begränsa till tillåtna artikelkategorier kan användas är om din butik använder presentkortsmodulen. Detta då presentkorten skickas ut via E-post och därför ingenting ska skickas annat än över Internet, och detta leveranssätt ska ju inte gå att använda för vid köp av varor, även om kunden köper presentkort i samma order. - Om du har nShift-kopplingen så finns fältet Fraktsätt i nShift. Välj det fraktsätt som ska kopplas till detta i nShift i listrutan.
- Fältet Artikelnummer för anpassad avgift är en speciallösning som går att använda för att kunna överstyra fraktkostnaderna du satte i steg 18 om en kundkorg innehåller endast artiklar ifrån en liten grupp av artiklar. Ange då artikelnumren separerade med semikolon i fältet Artikelnummer för anpassad avgift och kostnaden i fältet Anpassad avgift. Notera att då inställningen inte anger valuta så bör den endast användas om din butik endast har en enda valuta eller om den anpassade avgiften är 0.
Använd ej "Anpassad avgift" för att ge en dyrare fraktkostnad
Använd aldrig inte denna inställning för att göra frakten dyrare vid köp av vissa tunga/skrymmande artiklar, detta då en order som innehåller både sådana artiklar och andra artiklar kommer få den ordinarie fraktavgiften. - Välj fliken Betalsätt.
- Kryssa i kryssrutorna för de betalsätt du vill ska kunna användas med det nya leveranssättet. Notera att om inte både betalsätt och leveranssätt har en avgift satt (även om den är satt till 0:-) för en viss valuta så kommer inte kombinationen gå att välja i kassan för kunder som handlar i den valutan.
- Klicka knappen Spara.
- Ditt nya leveranssätt ska nu synas i kassan. Gå in i din webshop och gör ett testköp och kontrollera att det fungerar som det ska och att alla infotexter ser bra ut.
- När du ändrar dina fraktavgifter, glöm inte att uppdatera sidan med köpvillkor.
Leveranssätt som inte alltid ska gå att välja
Ibland kan du vilja ha ett fraktsätt som endast ska gå att välja i kassan om man valt artiklar vars vikt eller viktpoäng totalt blir inom ett visst intervall. Genom att inte ställa in fraktkostnader på för höga eller för låga viktpoäng så kan man få detta resultat.
Exempel:
I vår exempelbutik så har de flesta artiklar 0 viktpoäng (eller eller inga viktpoäng satta alls). Men en del skrymmande artiklar som måste skickas med dyrare fraktsätt har fått 100 viktpoäng. För paket som inte innehållet skrymmande artiklar har vi 65 kr fraktavgift och om man handlar för minst 700 kr så blir det istället fri frakt.
Men för skrymmande artiklar vill vi aldrig ge fri frakt oavsett vilken ordersumma man kommer upp i och man ska då behöva välja ett annat leveranssätt som alltid kostar 95 kr.
Inställningarna för leveranssättet för ej skrymmande artiklar blir därför följande:
Inställningarna för de skrymmande artiklarna blir som nedan:
Notera att eftersom leveranssättet för skrymmande artiklar kräver viktsumma från 100 viktpoäng och uppåt så kommer valet att använda det dyrare leveranssättet inte ens visas för kundkorgar som inte innehåller skrymmande artiklar. På detta vis slipper kunderna få onödiga val i kassan som kan få dem att tveka ifrån att genomföra köpet. På motsvarande sätt så kommer de kundkorgar som har skrymmande artiklar, alltså minst 100 viktpoäng, inte att få se det billigare leveranssättet och därför aldrig kunna välja det.
Leveransmodulen Hämta i Butik
Om du har flera butiker som ska gå att hämta ordern ifrån, så kan du välja vår leveransmodul Hämta i butik, du lägger till leveransmodulen precis som vanligt enligt stegen tidigare i guiden. Modulen möjliggör att de lager som är ibockade "butik" i E37 kommer synas i en lista på leveranssättet i kassan.
Gör så här i admin:
- Gå till E-handel -> Lager/Butiker
- Klicka in på de Lager /Butiker som ska finnas med som valbara butiker under leveranssättet.
- Bocka i "Är fysisk butik"
- Här kan du även fylla i inställningar för butiken:
- Namn för utämningställe
- Epost för orderbekräftelsekopia (Om exempelvis butiken ska få en orderbekräftelsekopia)
- Adressuppgifter för butiken
- Kräv att finns i lager för hämta i butik (Bocka i denna om artiklarna måste finnas i lager för just den butiken om det ska gå att välja detta alternativ i kassan). - När du är klar, kicka på Spara.
I Exemplet ovan, så finns nu både Drottninggatan och Ringvägen med som butiker i leveransmodulen för Hämta i butik.
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.