Som administratör kan du skapa nya användare till administrationsverktyget. En användare kan få full tillgång till alla menyval eller begränsad åtkomst via fördefinierade roller. Exempelvis skulle en extern användare med rollen Bloggare endast kunna komma åt och hantera bloggen i admin.
Skapa nytt användarkonto
Gör så här i admin:
- Gå till Kontrollpanelen -> Användare
- Klicka på knappen Lägg till användare.
- Fyll i användarens uppgifter (lösenordet måste vara 4-16 tecken långt), ange om denne ska vara Administratör eller ej och klicka sedan på knappen Spara.
Skapa ny roll
Gör så här i admin:
- Gå till Kontrollpanelen -> Roller
- Klicka på knappen Lägg till roll.
- Ange ett namn för rollen och bocka i de sidor i admin som användare i denna roll ska få tillgång till.
- Växla till fliken Användare om du direkt vill tilldela befintlig(a) användare denna roll. I annat fall kan du ange rollen i formuläret när en ny användare skapas.
- Klicka på Spara.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.