Språk, leveransland och valutor är tre olika begrepp som även om de är rätt självförklarande kan förvirras med hur de hänger ihop då alla tre påverkar saker som har med länder att göra. Det viktigaste att förstå är att de är tre olika saker som inte har någon direkt eller automatisk koppling till varandra. Din butik kan ha kombinationer av språk, leveransländer och valutor som inte nödvändigtvis matchar ihop till specifika länder.
En butik kan till exempel tillåta leveranser till Norge och ha egna leveranskostnader dit satta, trots att de som handlar därifrån behöver läsa webshoppen på engelska eller svenska och de som väljer leverans till Norge får se priserna i euro (istället för i norska kronor).
Språk
Vilka språk din webbshop kan ha översättningar till beror på vilka språk som är aktiverade för din butik. Om du vill lägga till nya språk till din webbshop, kontakta oss på E37 för prisuppgifter, förslagsvis genom support@e37.se. För de språk din shop har, syns flaggor för alla språkspecifika fält och flikar för sidor, widgetar och artikeldata.
Ovan visas en del av fliken Allmänna inställningar för en widget i en butik som har språken svenska, engelska och norska. Eftersom fältet Rubrik har en grå flagg-ikon i sig betyder det att fältet är språkspecifikt. Då Rubrikmall inte är satt till Ingen rubrik så bör värden för Rubrik sättas även under flagg-flikarna för engelska och norska. Fälten Bakgrundsfärg och Rubrikfärg är inte språkspecifika och har därför ingen flagga i sig.
Utöver översättningar du själv lagt in på sidor, varugrupper, artikelinfo och liknande så finns även översättningar av den text som butiken använder för sina funktioner. Dessa hittar du under Kontrollpanelen -> Webbshop -> Systemtexter. Här kan du själv även ändra vilken text som ska användas i din butik på dessa platser.
Du kan naturligtvis även ändra språksträngarna på svenska om du vill ha annan svensk text på någon plats i din butik. Här visas svenska språksträngar för kontoinställningar.
Texter som ligger på flera sidor, men som inte är texter som finns för alla butiker som använder E37s system kan också vara inlagda som innehållselement.
Vilket språk visas automatiskt?
Varje URL på din webbplats har (eller kan ha) en språkkod. Språkkoden är för svenska till exempel sv, så en URL som efter domännamnet har /sv/ kommer vara på svenska. Språkkoder följer ISO-639 och respektive språks kod går att hitta på wikipedia. Tänk på att inte blanda ihop språkkoder med landskoder ISO-3166 som också är 2 tecken långa. Landskoden matchar (typiskt) landets toppdomän, så Sveriges landskod är till exempel "se".
Men vad händer för sidor vars URL inte har en språkkod med i sig? Om en besökare går till startsidan på din shop, (utan språkkod), så får de se sidan på det språk som de har inställt som huvudspråk i sin webbläsare. Om din butik saknar detta språk eller om webbläsaren inte delar denna data visas istället det språk som är inställt som standardspråk för butiken. En butik kan ha både ett lokalt standardspråk och ett utländskt standardspråk. Dessa inställningar hittar du under Kontrollpanelen -> Webbplats -> Internationellt. Under fliken Språk finns följande inställningar:
Med ovanstående inställningar skulle alltså lokalt standardspråk vara svenska och Utländskt standardspråk engelska. Vilket standardspråk besökaren får beror på IP-positionering, dvs om IP-numret kommer ifrån standardlandet så får besökaren alltså se det lokala standardspråket, annars det utländska standardspråket, ja förutsatt att språket som IP-positioneringen vill ha saknas. Så i exemplet ovan skulle en användare i Norge vars webbläsare inte berättar vilket huvudspråk den har skulle se webbplatsens version på norska, medan en användare i Danmark skulle se webbplatsen på engelska.
Standardland sätts under Kontrollpanelen -> Webbplats -> Internationellt under fliken Länder:
Notera dock att Standardland även avgör vilket leveransland som ska vara förvalt för kunder vars IP-nummer inte kommer ifrån i ett land som butiken erbjuder leverans till.
Notera också att vilka leveransländer butiken har inte är kopplat till vilka språk butiken har. I vår exempel-shop tillåter vi till exempel leveranser till Sverige, Norge och Danmark men butiken har språken Svenska, Norska och Engelska.
Leveransland
Att lägga till ett nytt leveransland i admin kräver varken att du har den specifika valutan aktiverad för landet eller att du har landets språk. Dock så kräver en del betallösningsleverantörer, till exempel Klarna Checkout, att du har rätt valuta för landet du levererar till. I dessa fall behöver du alltså ha till exempel NOK för att sälja med just Klarna till Norge.
Att lägga till ett leveransland kräver annars inga moduler eller extra tillval från E37. Du kan läsa mer om hur du lägger till ett leveransland här.
Om du genom en URL vill ange vilket leveransland som ska bli valt för den som använder den URL:en så går detta att göra genom att lägga på ?country=se på slutet av URL:en, där se byts ut mot den aktuella landskoden. Du kan även ange ?country=default för att se webbplatsens standardland. Om din URL redan har ett ? i sig, lägg istället på &country=se på slutet för att ha flera frågeparametrar. Detta skulle till exempel kunna vara fallet om du vill göra e-postutskick till kundsegment i olika länder, och du också vill att den URL du anger i e-postutskicket innehåller till exempel en rabattkod. Se guiden Frågeparametrar – Lägg till en artikel eller rabattkod till kundvagn genom en länk om hur detta görs.
Exportfiler till Google Shopping, Prisjakt, Kelkoo och liknande – Glöm inte landskoden!
Om du använder exportfiler för koppling mot tredjepartssystem för shopping eller prisjämförelser, så som Google Shopping, Prisjakt eller Kelkoo, glöm inte att lägga på ?country=[landskod två bokstäver] på slutet av den URL med exportfil du anger till tredjepartstjänsten.
Om du inte sätter en landskod efter din exportfils URL så kommer, precis som i din butik, land att väljas beroende på var sidan laddas ifrån, alltså var exportfilen laddas ifrån. Att du ser filen med prislistningar och artiklar för Sverige när du laddar den betyder alltså inte att handelsplatsens servrar som kanske står i ett annat land kommer att göra det. Lägg därför på ?country=se på den URL du ger till tredjepartstjänsten om det är den svenska prislistan du till exportera.
Exportfiler hittar du i admin under E-handel -> Exportfiler. Se guiden om hur exportfiler används för Google Shopping även för andra tredjepartstjänser, som till exempel Prisjakt, då det du gör i E37s admin fungerar på samma sätt.
Valutor
Valutor måste ha egna prislistor som typiskt kommer ifrån affärssystemet. En del affärssystem kan automatiskt räkna om en valutas prislista till en annan.
Vilken valuta visas?
Om butiken har flera valutor så är det leveransland som avgör vilken valuta som visas för kunden. Varje leveransland kan endast ha en valuta kopplad till sig, så kunden får aldrig välja vilken valuta de vill betala i (mer än att genom att byta leveransland). Om en valutas prislista saknar prissättning för en artikel så kommer denna artikel inte att visas i butiken för den valutan. Notera att "saknar prissättning" inte är samma sak som "kostar 0:-".
Vilken valuta som ska användas för vilket land avgörs alltså genom vilken prislista som sätts för leveranslandet. Denna inställning görs under E-handel -> Kassa -> Landgrupper -> Fliken Standardprislista.
Betalsätt och leveranssätt måste ha avgifter satta i valutan som ska nyttjas för att de ska synas i kassan för de som har valt leveransland. Till exempel: En butik har valutorna SEK (kopplat till Sverige), NOK (Norge) och EUR (övriga världen) aktiverade. För ett leveranssätt har landgruppen "Europa utom Sverige" skapats och leveransavgifter satts i EUR till att vara 0 EUR för alla viktintervall. Om inga avgifter alls (inte ens 0 NOK) ställs in för NOK så kommer detta leveranssätt inte gå att välja i Norge, trots att Norge ingår i landgruppen "Europa utom Sverige".
Om du vill aktivera ytterligare valutor i din butik, kontakta oss på E37.
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.