Vad gör Exceltillägget?
Exceltillägget ger dig som inte använder ett annat affärs-/butikssystem (ERP) använda Microsoft Excel för att hantera och exportera artikeldata och priser. Detta tillägg fungerar för Microsoft Excel för PC (ej Mac). Med denna plugin får du en extra flik i Excels verktygsfält för koppling till E37 e-handel som på bilden nedan.
Denna guide ger kortfattade instruktioner om hur du kommer igång med |
Installera tillägget
Eftersom tillägget är just ett tillägg till Excel förutsätter vi att datorn du installerar det på redan har Microsoft Excel installerat.
- Ladda ned installationsfilen ifrån http://apps.e37.se/excel/v2/setup.exe
- Klicka på knappen Kör i dialogrutan med säkerhetsvarningen för att starta installationsprogrammet.
- Installationsprogrammet startas och eventuella komponenter som krävs för tillägget installeras. När processen är klar visas dialogrutan med namnet "Installationsprogram för Microsoft Office-anpassning". Klicka knappen Installera.
- Tillägget kommer att laddas ned och installeras. Detta tar normalt sett endast några sekunder. När meddelandet "Installationen av Microsoft Office-anpassningen har slutförts" visas klickar du knappen Stäng för att avsluta installationen.
Kom igång med tillägget
Att koppla en arbetsbok till en webbshop baserad på E37 e-handelssystem är både enkelt och snabbt att utföra.
Anslut till en webbshop
För att kunna arbeta med e-handelsfunktioner i arbetsboken i Excel så måste den först kopplas till en webbshop.
I Excel:
- Öppna den arbetsbok du vill koppla till en webbshop. Du öppnar en arbetsbok via alternativet Öppna under fliken Arkiv.
- Klicka på knappen Anslut till webbshop på fliken E37 e-handel i menyfliksområdet.
- I dialogrutan som visas anger du det det shop-ID och den shopnyckel du fått från E37 och klickar på Anslut. De angivna uppgifterna veriferas och arbetsboken ansluts till webbshoppen. Notera att fliken E37 e-handel i menyfliksområdet nu även inkluderar namnet på den webbshop arbetsboken tillhör.
Skapa en prislista
I Excel:
Alla priser i arbetsboken tillhör en specifik prislista. Systemet stöder flera prislistor, men för de flesta fall så räcker det med att du skapar en prislista för webbshoppen. Varje prislista kan innehålla ett ordinariepris samt ett kampanjpris.
- Klicka på knappen Prislistor för att visa åtgärdsfönstret för att jobba med prislistor.
- I åtgärdsfönstret som visas till höger i Excels huvudfönster klickar du på knappen Skapa ny för att visa dialogrutan för ny prislista.
- Ange en Kod för prislistan som används som ID för prislistan när du jobbar med den i administrationsverktyget. Koden skall vara kort och får endast innehålla bokstäver och siffror. Koden kan exempelvis vara "PL1" för den första prlislistan.
- Ge prislistan en mer utförlig Beskrivning så att du lätt kan hitta den när du jobbar med flera prislistor. "Standardprislista" räcker troligen som beskrivning om du till att börja med inte planerar att ha flera prislistor.
- I rutan ISO-kod för valuta anger du ISO-koden för den valuta som prislistans priser kommer anges i. Du anger exempelvis SEK för svenska kronor eller EUR för euro.
Obs! Tänk på att valutorna måste vara aktiverade i webbshoppen för att priser skall kunna visas från prislistan. Kontakta E37 om du är osäker eller vill beställa ytterligare valutor. - Markera kryssrutan för moms om du vill ange priserna inklusive moms i kalkylbladet.
- Klicka på Ok för att lägga till prislistan i arbetsboken.
- Prislistan visas nu i åtgärdsfönstret och kommer sparas tillsammans med övriga data i arbetsboken.
Skapa ett lagerställe
På samma sätt som att systemet stödjer flera prislistor så kan du också skapa flera lagerställen. För de flesta webbshoppar räcker det dock med att skapa ett lagerställe.
I Excel:
- Klicka på knappen Lagerställen för att visa åtgärdsfönstret för att jobba med lagerställen.
- I åtgärdsfönstret som visas till höger i Excels huvudfönster klickar du på knappen Skapa ny för att visa dialogrutan för nytt lagerställe.
- Ange en Kod för lagerstället som används som ID för lagerstället när du jobbar med det i administrationsverktyget. Koden skall vara kort och får endast innehålla bokstäver och siffror. Koden kan exempelvis vara "LS1" för det första lagerstället.
- Ge lagerstället en mer utförlig Beskrivning så att du lätt kan hitta den när du jobbar med flera lagerställen.
- Om lagerstället är en fysisk butik så kan du markera kryssrutan Lagerstället är en fysisk butik för specialfunktioner i webbshoppen.
Obs! Funktioner för hantering av fysiska butiker måste vara aktiverad i webbshoppen för att inställningen skall ha någon effekt. Kontakta E37 för mer information om funktionen. - Markera rutan Använd lagerstället som internetlager för att använda lagerstället som det lagerställe som webbshoppen använder som underlag för lagerberäkningar. Minst ett lagerställe per arbetsbok måste vara markerat som internetlager för att artiklar skall visas i webbshoppen.
- Klicka på Ok för att lägga till lagerstället i arbetsboken.
- Lagerstället visas nu i åtgärdsfönstret och kommer sparas tillsammans med övriga data i arbetsboken.
Gå vidare
När ovanstående steg har genomförts så har grunden för att synkronisera data med webbshoppen lagts. Näst steg är att definiera alla kolumnmappningar som behövs för att den data som arbetsboken innehåller skall visas på rätt sätt i webbshoppen. För att gå vidare med kolumnmappningarna se följande guide.
Behöver du mer hjälp eller har andra frågor så är du varmt välkommen att kontakta oss på E37.
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.