Att en artikel inte syns i din shop kan ha flera olika anledningar. När man väl vet varför den inte syns så brukar det dock vara ganska enkelt att åtgärda.
- Är artikeln publicerad?
- Finns artikeln i lager? Om den gör det:
- Är artikeln tillagd i en varugrupp som används?
- Har artikeln ett pris i standardprislistan?
Är artikeln publicerad?
Gör så här i admin:
- Gå till E-handel -> Artiklar -> Artikelregister.
- En opublicerad artikel visas inte i din shop. Om artikeln är publicerad visas en knapp med en lampa till höger om artikelnamnet i artikellistningen. Om artikeln är opublicerad visas det istället en knapp med ett dokument med en grön pil på (). För att publicera artikeln klickar du på denna knapp.
Vad är en döljningsgräns?
En döljningsgräns går sätta dels på enskilda varor och dels som en global inställning för hela butiken. Gränsen avgör vid vilket lagersaldo artikeln ska anses vara i lager. Vilken lagerprofil artiklen har avgör om varan när den ej är i lager ska: Vara säljbar, visas som beställningsvara, visas som slut i lager eller helt döljas i butiken (och därmed ge "404 — Sidan kunde inte hittas" om någon besöker artikelns tidigare sida).
Notera alltså att en döljningsgräns inte alltid faktiskt döljer artikeln när den är under eller lika med lagersaldo, hur artiklen beter sig under döljningsgräns beror på din lagerprofil. |
En döljningsgräns över noll förhindrar inte att det går att köpa hela lagersaldot om det görs i ett enda köp. Döljningsgränsen är alltså inte en allmän extra lagerreservation/subtraktion av lagersaldot. |
Finns artikeln i lager?
För att se lagersaldot för en enskild produkt går ni till E-handel -> Artiklar -> Artikelregister -> Sök upp den specifika produkten -> Klicka på plustecknet till vänster i om produktnamnet och klicka er in på varianten.
Under fliken Allmänt så ser du nu till höger en informationsruta där du kan se webblagersaldo:
Om webblagersaldot är lågt så kan alltså anledningen till att artikeln inte visas vara att döljningsgränsen är högre än lagersaldot. I vårt exempel har vi ett webblagersaldo på 2.
Kontrollera döljningsgräns för artikeln
Klicka över till tabben Lager så ser du artikelns lagerinställningar:
På bilden ovan använder artikeln webbplatsens standardinställning som i det här fallet är lagerprofil 4, alltså "Begränsat parti/säsongsvara - utgående eller tillfällig lagervara". Om vi för just den här artikeln vill ändra när den ska vara säljbar kan vi göra det här.
Vi ser också att artikeln inte har någon Döljningsgräns satt här, vilket betyder att den använder butikens inställning för detta. Så i vårt exempel ligger alltså inte problemet här; om döljningsgränsen hade varit 2 eller högre för den här artikeln så hade vi kunnat sänka den här för att få artikeln att synas igen. (Förutsatt att inga andra steg också hindrar artikeln ifrån att synas.) Nu bör vi istället kontrollera att döljningsgränsen för butiken är lämpligt satt.
Kontrollera döljningsgräns för butiken
Klicka Kontrollpanelen -> Lager.
Du får nu upp en dialogruta, välj fliken Inställningar.
Kontrollera Döljningsgränsen för butiken. I exemplet ovan är gränsen satt till 0 vilket betyder att det inte är anledningen till att vår artikel med lagersaldo 2 inte syns. Om döljningsgränsen här hade varit lika med eller högre än artikelns lagersaldo så skulle detta förklara varför artikeln inte visas i butiken.
Kontrollera att artikeln är tillagd i en varugrupp som används
Gör så här i admin:
Artiklar som endast tillhör varugrupper som är dolda eller inaktiva visas inte i till exempel sitemap eller i artikellistningar så som sidor för artikelns artikeltaggar eller sökresultat för den interna sökmotorn. Om man känner till URL till en artikel i en dold varugrupp så kan man dock fortfarande se artikelsidan.
- Gå till E-handel -> Artiklar -> Artikelregister.
- Klicka på huvudartikeln i artikellistningen och välj sedan Varugrupper i popupen.
- Kontrollera att artikeln tillhör minst en varugrupp. Symbolen med två gröna pilar betyder att artikeln är länkad till denna varugrupp ifrån ditt affärssystem och kan därför inte tas bort ifrån denna varugrupp. Om ingen varugrupps kryssruta är ikryssad eller har de gröna dubbelpilarna så tillhör artikeln ingen varugrupp och det förklarar varför den inte syns i din butik. Kryssa då i en lämplig varugrupp.
- Kontrollera att minst en av varugrupperna artikeln tillhör är aktiv.
Gå till E-handel -> Artiklar -> Varumärken. - På sidan ser vi att varugruppen T-shirts är dold då den har ikonen med ett överstruket öga intill sig. Detta förklarar varför artikeln i vårt exempel inte syns i butiken. Varugruppen Hoodies har ikonen med en släckt glödlampa vilket betyder att den är inaktiv.
- Klicka på varugruppen du vill ändra status på. (I vårt exempel T-shirts.)
- Sätt Status till Aktiv.
- Klicka knappen Spara.
- Varugrupperna i din webbshop är cachade, det kan därför dröja upp till tre minuter innan du ser dina ändringar. Om du inte vill vänta så kan du trycka länken Starta om webbplats längst ned i vänstermenyn.
Har artikeln ett pris i standardprislistan?
För att artikeln skall synas måste den ha artikeln ha ett pris i standardprislistan.
Gör så här i admin:
- Gå till E-handel -> Artiklar -> Artikelregister.
- Klicka på huvudartikeln och välj Allmänna inställningar.
- Välj fliken Priser.
- Kontrollera att artikeln har en standardprislista satt. Om din butik använder flera prislistor kontrollera att artikeln har ett pris för den kundtyp/land/valuta artikeln ska visas för.
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.