Med popularitetssortering kan produkter automatiskt sorteras efter hur populära de är, baserat på faktorer som antal köp, varukorgsläggningar, visningar, betyg, kommentarer och hur nya produkterna är. Det går att ge olika vikt åt varje faktor för att skapa en balanserad sortering, så både bästsäljare och nya eller säsongsbetonade artiklar lyfts fram. Vid nya butikslanseringar bör du vänta 1-2 månader innan funktionen aktiveras, så att sorteringen baseras på tillräckligt med data och inte bara förstavisade produkter. Systemet tar hänsyn till både nya och tidigare händelser. Även om sorteringen inte är aktiv så sparas data med händelser om sorteringen slås på senare.
Fördelen med popularitetssortering är att den automatiskt lyfter fram de produkter som är mest intressanta för kunderna - alltså de som köps, visas eller interageras med mest. Det gör det enklare för besökare att hitta populära produkter, vilket kan:
-
Öka försäljningen, eftersom eftertraktade varor visas högre upp
-
Förbättra kundupplevelsen genom att visa relevanta produkter först
-
Spara tid för kunden, som snabbare hittar vad man söker
-
Ge nya eller säsongsprodukter chansen att synas genom att väga in aktualitet och konvertering
Kort sagt: rätt produkter hamnar högre upp - automatiskt och dynamiskt!
Popularitetssortering eller automatiska produktrekommendationer? Popularitetssortering påverkar hur artiklar listas på sidor som varugrupper, sökresultat och varumärken. Den sorterar hela sidor baserat på artikelns popularitet. Automatiska produktrekommendationer visar specifika artiklar som kan intressera besökaren, baserat på deras tidigare beteende eller liknande kunders aktiviteter. Dessa visas i widgets på artikelsidor eller söksidor. |
Bilden ovan är ett exempel på hur det ser ut i en varugrupps listning där filtreringen popularitet är förvalt.
Om vi istället gör en sökning på sökordet "hjälm" så visar sökresultaten efter "Bästa träff". Utan popularitetssortering så vore "Bästa träff" endast baserat på hur bra sökordet matchar artiklarnas benämning, beskrivning, introtext samt meta keywords.
Aktivera och konfigurera popularitetssorteringen
Gör så här i admin:
- Gå till Kontrollpanelen -> Popularitetssortering.
- Som standard har du här en profil som heter "allmän", tryck på den.
- Du får nu upp en ruta med inställningar.
- Checkrutan Aktivera popularitetssortering avgör om popularitetssorteringen ska aktiveras och synas i butiken. Även om sorteringen inte är aktiv så sparas data med händelser om sorteringen slås på senare.
- Under Händelsehistorik: Antal dagar bakåt avgör hur många dagar bakåt som händelser ska räknas per artikel.
- Under Datakällor - Vikt/betydelse per händelse Styr hur många poäng händelser från olika statistikkällor är värda vid beräkning av total popularitetspoäng per artikel. 0/tomt = avstängd, 1 = lägsta vikt, högsta övervikt som används bör vara omkring 200. Följande händelser spåras:
- Order/köp - grundartikel - Poäng per gång artikeln har köpts.
- Lagt i varukorg - grundartikel - Poäng per gång artikeln lagts i en varukorg som sedan inte checkades ut i kassan.
- Laddning av artikelsidan - Poäng per gång artikelsidan för artikeln har laddats. Omladdningar ifrån samma besökare räknas inte. Detta gäller alla slags laddningar av produktsidan, oberoende av i vilken shop-in-shop det sker. En stor del här kan bestå av sidladdningarna från olika slags bot:ar, crawlers och prisövervakningsrobotar, alltså sidvisningar som inte kommer från riktiga besökare.Förslag på poäng här är därav 1.
- Kommentar ifrån besökare - Poäng per kommentar på artikelsidan. (Kräver tilläggsmodulen Artikelkommentarer & betygsättning från E37.)
- Order/köp - Tillval/paketinnehåll - Poäng per gång tillvalsartikeln eller artikelpaketet har köpts.Inställningen är främst till för att kunna sätta en lite lägre poäng när en artikel köps (eller läggs i varukorgen, inställning nedan) som tillval eller paketinnehåll, jämfört med när den köps helt fristående.
- Lagt i varukorg - Tillval/paketinnehåll - Poäng per gång tillvalsartikeln eller artikelpaketet lagts i en varukorg som sedan inte checkades ut i kassan.
- Övervikt för högre konverteringsgrad - Poängen för artikeln med högst konverteringsgrad i butiken multipliceras med denna faktor. Poängen för artikeln med lägst konverteringsgrad multipliceras med 1. Mellanliggande artiklar multipliceras med linjärt mellanliggande värden (med decimaltal).
- Summa av positiv del (> 3) av betygspoäng från besökare - Ger poäng för betyg som satts på artikeln. Betyg 3 eller lägre ger inga poäng, betyg 4 ger poängen som skrivs i detta fält, betyg 5 ger dubbla poängen i fältet. (Kräver tilläggsmodulen Artikelkommentarer & betygsättning.)
- Order - end. sidvisning (ej köp) - extra poäng på besökta produkter i samband med en genomförd order, dessa produkterna besöktes endast och köptes ej. Förslag på poäng här är 2.
- Varukorg - end. sidvisning - extra poäng på besökta produkter i samband med en övergiven varukorg. Förslag på poäng här är 1.
- Under fliken Justeringsfaktorer kan du ställa in vilken faktor händelsepoängen ovan ska multipliceras med beroende på följande faktorer:
- Övervikt för nya händelse - Händelser som nyss hänt får sin poäng multiplicerade med denna faktor. Händelser som hänt för så länge sedan som valts i fältet Antal dagar bakåt multipliceras med 1 (dvs ingen förändring). Händelser däremellan multipliceras med linjärt mellanliggande värden. Se stycket "Beräkning av överviktsjusteringar" nedan för ett exempel på hur beräkningen ser ut.
- Övervikt för nyare artikel - Helt nypublicerade artiklar multipliceras med denna faktor. Den äldsta publicerade artikeln i butiken multipliceras med 1 (dvs ingen förändring). Artiklar publicerade däremellan multipliceras med linjärt mellanliggande värden.
- Maxålder vid övervikt för nyare artikel - Maxålder (för antal dagar sedan som artikeln publicerade) vid beräkning av övervikt för nypublicerade artiklar. T.ex. 730 dagar (2 år) innebär att artiklar som är äldre än 2 år ändå ska räknas som 2 år gamla (maxåldern) för att få en kortare mer effektiv skala i gamla shopar.
- Under Justeringar baserat på lagerstatus kan du ställa in Webbplats för lagerstatusberäkning - Anger för vilken specifik webbplats som artiklarnas lagerstatus ska beräknas.
- Sänkning från procentuell andel köpbara varianter - Olika lägen för vilken nedjusteringseffekt/justeringsfaktor aktuell procentuell andel köpbara varianter ska ha (jämfört med antal synliga och publicerade varianter någonsin). Denna inställning har inte någon effekt för onesize-artiklar.
-
Procentuell sänkning av total popularitetspoäng om artikel är slut i lager gör precis vad det låter som. Olika sänkningsgrad i procent går att sätta för lagerprofil 1-3. Lämnas rutorna tomma görs ingen sänkning för artiklar som är slut i lager. Du kan se vilken lagerprofil din butik använder som standard under Kontrollpanelen -> Webbplats -> Lager. (Ingen sänkning går att sätta för lagerprofil 4 då slutsålda artiklar med denna profil inte visas i butiken alls.) Du kan läsa mer om lagerprofiler här.
Även om du inte vill pusha för slutsålda artiklar alls så är det smart att inte sätta sänkningen till 100%. Om många artiklar i någon liten varugrupp någonsin är slutsålda så kommer de med en sänkning på 99% ge de populäraste slutsålda artiklarna före de slutsålda opopulära artiklarna men ändå hamna under de som finns i lager. Med 100% sänkning skulle alla slutsålda artiklar få samma popularitetspoäng, 0 poäng, och därför inte sorteras på popularitet. - Under Justering av prissänkta artiklar så har du inställningen för Justeringsfaktor för prissänkta artiklar - Justeringsfaktor för artiklar med minst en prissänkt artikelvariant vid beräkningstillfället på natten (kl 02-03).
- Prislista för kontroll av prissänkta artiklar - Anger i vilken specifik prislista som artiklarnas extrapris ska undersökas. För standardprofilen tas annars standardwebbplatsens standardlands standardprislista. För sitespecifik profil på samma sätt från första bästa webbplats som är datakälla för profilen.
- Under Justeringar för varumärken - har du möjlighet att justera specifika varumärken.
- Under Övrigt hittar du inställningen Klipp av för andel artiklar med hösta popularitetspoäng - Inställning för att klippa av poäng för de x,x % artiklar med högst slutlig popularitetspoäng. Begränsa effekten från enstaka artiklar med extremt hög popularitetspoäng. (Allihop skärs ner till den lägsta poängen bland de x,x % högsta + behåller en mindre del av varje artikels överskott.)
-
När du är klar, tryck på spara.
Beräkning av överjustering
I vårt exempel har vi en Övervikt för nya händelser satt till 4 och Antal dagar bakåt är 365, dvs vi tittar på de senaste årets händelser. Poängen för händelser som hänt det senaste dygnet multipliceras därför med faktor 4. De äldsta händelserna som räknas multipliceras alltid med en faktor 1.
Händelser däremellan får värden linjärt mellan 4 och 1, det vill säga vi om vi gör ett diagram över vilken faktor händelserna ska multipliceras med så blir det en rak linje. Som kan utläsas ut diagrammet nedan multipliceras poängen för en händelse för 100 dagar sedan därför med ungefär 3.2.
Två exempel på popularitetsprofiler att utgå ifrån
Beroende på vilken typ av produkter du säljer, hur snabbt ditt sortiment omsätts och om din försäljning är säsongsbaserad, har vi tagit fram två olika profiler som du kan utgå ifrån.
Popularitetsprofil exempel 1 - Den här profilen hämtar statistik från det senaste året. Den passar särskilt bra för dig som har:
- Många återkommande produkter varje säsong
- Låg omsättning på sortimentet
- Ej uttalat säsongsberoende försäljning
Genom att titta på ett helt års försäljningsdata fångar du bredare trender över tid, vilket ger en stabil grund för att bedöma vad som faktiskt är populärt, inte bara vad som sålt bra kortsiktigt.
Popularitetsprofil exempel 2 - Den här profilen hämtar statistik från de senaste 60 dagarna. Den passar dig som:
- Har hög omsättning på sortimentet
- Sällan har återkommande produkter
- Arbetar med säsongsbaserad försäljning i kombination med nya artiklar
Profilen ger en aktuell bild av vilka produkter som presterar just nu och är särskilt användbar för att snabbt kunna anpassa utbudet efter förändrade trender eller säsonger.
Justering av popularitetspoäng på artikelnivå
Ibland kan man manuellt vilja justera populariteten hos en artikel. Kanske för att pusha extra för någon artikel som fått en ny version och därför bytt artikelnummer och därmed tappat sin popularitet. Eller för att minska populariteten för någon tillbehörsartikel som kommer onödigt högt i popularitetssorteringen, och då inte är något som alla kunder är intresserade av. Då går det justera artikelns popularitetspoäng på huvudartikelnivå.
Gör så här i admin:
- Gå till E-handel -> Artiklar -> Artikelregister.
- Klicka på huvudartikelns artikelnummer och välj Allmänna inställningar.
- På den förvalda fliken Allmänt, skrolla ned till inställningen Justeringsfaktor för popularitetspoäng under rubriken Avancerade inställningar. Välj den justeringsfaktor du vill ha ifrån listrutan.
Popularitetssortering per Shop-in-shop
Möjligheten finns att ha olika popularitetsprofiler för sina shopar (om du använder E37 tilläggsmodul Shop-in-shop).
Gör så här i admin:
- Gå till Kontrollpanelen -> Popularitetssortering.
- Tryck på Lägg till profil
- Gör inställningarna enligt tidigare instruktioner i guiden för din nya popularitetsprofil, glöm inte att aktivera den.
- Under Hämta data från webbplatser - anger du från vilken/vilka shoppar du ska hämta statistik ifrån.
- När du är klar med alla inställningar, trycker du på spara.
- Välj sedan den shop du vill aktivera profilen på under arbeta med webbplats i admin.
- Gå till kontrollpanelen -> webbplats/allmänt och välj fliken allmänt.
- Under Profil för popularitetssortering - väljer du den popularitetsprofil som ska gälla i den här webbplatsen istället för den allmänna profilen.
- När du är klar, tryck på spara.
Exempel ovan från vår demoshop som har två popularitetsprofiler, en allmän och en extra "test 2" som hämtar data ifrån E37 shop-in-shop och används i E37 shop-in-shop.
Popularitetssortering som standardsortering i varugrupperna
Gör så här i admin:
- Gå till kontrollpanelen -> Baskonfiguration
- I menyn för Sorteringstyp för artikellistning, ange popularitet.
- När du är klar, tryck på spara.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.