Lagerprofiler är vad som avgör om en artikel ska vara säljbar och/eller synlig i butiken när den är slut i lager. Din butik har en standardprofil som används för artiklar där inget annat angetts, men du kan även ställa in olika lagerprofiler på artikelvariantnivå. Standardprofilen sattes vid uppstart av din butik i samråd med oss på E37.
Du kan även uppdatera lagerprofiler med massuppdateringsverktyget.
Döljningsgräns
Vad som anses vara "slut i lager" avgörs av din "döljningsgräns". Om en artikel till exempel har en döljningsgräns på 3 så kommer artikeln inte gå att lägga i en varukorg när butikens lagersaldo når 3. Detta kan användas för att förhindra att flera kunder lägger sista artikeln i varukorgen samtidigt och sen inte får köpa dem när de kommer till kassan. Det förhindrar också det ovanliga men ännu olyckligare fallet där två kunder nästan samtidigt köper sista exemplaret av en vara och butiksinnehavaren därför i efterhand måste häva ena köpet. Om du i förväg tror att det kommer bli stor åtgång på en artikel och den kommer att ta slut, till exempel vid en kampanj med en stor prissänkning, så kan en döljningsgräns över 0 vara en bra idé.
Du kan också använda döljningsgräns som en försiktighetsåtgärd om din butik har problem med många diffar i lagersaldo. Notera dock att om du har ett lagersaldo på 4 av artiklarna så kan fortfarande en kund köpa alla 4 i ett köp, även om döljningsgränsen är 3. Döljningsgränsen är alltså inte bara en subtraktion av ditt lagersaldo.
Normalvärdet på en döljningsgräns för en ren webb-butik som inte har problem med lagersaldodiffar bör troligen vara 0. Men om du också driver en fysiskt butik och inte har ett separat lager för webbshoppen kan en högre döljningsgräns vara att föredra för artiklar där du väntar dig stor åtgång. Detta då en kund i butiken kan ha hunnit plocka upp den sista artikeln ifrån butikshyllan innan den som plockar ordern hunnit gå och hämta den för online-beställningen.
De olika lagerprofilerna
Det finns fyra olika standardval för lagerprofiler:
- Alltid säljbar - oberoende av lagersaldo — Artikeln finns alltid för försäljning, även vid 0 i saldo (t.ex. för produktion vid beställning eller för snabba beställningar ifrån leverantör). Lagersaldon visas endast som ”I lager” (ej antal). Artikeln är alltid synlig och köpbar.
- Alltid säljbar - återkommande, lagervara/beställningsvara — Varierande leveranstid. Lagervara som övergår till beställningsvara (kan visa beställningstid/leveranstid) när lagersaldo når döljningsgräns. Artikeln är alltid synlig och köpbar. Denna profil kan användas till exempel om du har en dyr eller udda artikelvariant som du inte vill lagerhålla men som kan levereras ifrån din leverantör.
- Varierande säljbarhet – återkommande, lagervara/tillfälligt slut — Övergår till att visa beställningstid när lagersaldo når döljningsgräns, blir då ej längre köpbar (d.v.s. tillfälligt slut). Artikeln är alltid synlig.
- Begränsat parti/säsongsvara - utgående eller tillfällig lagervara — Artikeln döljs helt och hållet när lagersaldo når döljningsgräns. Artikeln är endast synlig och köpbar då den finns i lager. När artikeln når sin döljningsgräns visar artikelsidan istället texten för "404 - sidan kan inte visas".
Ändra din butiks standardval för lagerprofil
Gör så här i admin:
- Gå till Kontrollpanelen -> Webbplats -> Lager.
Du får nu upp följande dialogruta: - Välj den lagerprofil som passar de flesta artiklar i din butik.
- Byt till fliken Inställningar.
- Listrutan Visa lagerstatus och saldo avgör om lagerstatus och/eller saldot ska visas på artikelsidan.
- Sätt Döljningsgräns. Se rubriken "Döljningsgräns" ovan.
- Om en Kapningsgräns sätts så visas denna siffra och ett plustecken som lagersaldo för lagersaldon som är minst så stora. Till exempel lämpligt om du inte vill avslöja att du har 12033 av en artikeln i lager.
- Nu har du två alternativ: Antingen kan du sätta antal dagar som leveransen tar om du har varan i lager respektive inte. Eller så kan du skriva fritext som ska visas vid de olika fallen. Fritextfälten är då språkberoende, så om din butik har flera språk, använd flagg-flikarna högst upp i dialogrutan för att välja de andra språken och fyll i översättningar för dem med.
- Klicka knappen Spara.
Ändra lagerprofil för en artikelvariant
Gör så här i admin:
- Går till E-handel -> Artiklar -> Artikelregister.
- Klicka på plustecknet intill den huvudartikel vars artikelvariant du vill uppdatera lagerprofilen för.
- Klicka på artikelnumret för artikelvarianten.
- Välj fliken Lager.
- I denna dialogruta kan du göra samtliga val som går att göra för hela shoppen. För mer information om varje val, se guiden för standardval ovan.
- Klicka knappen Spara.
Ändra lagerprofiler för huvudartiklar med massuppdateringen
Du kan även använda massuppdateringsfunktionen för att ändra lagerprofil för flera huvudartiklar i taget. I massuppdateringen kan du dock inte ändra språkberoende strängar, så här kan du endast byta Lagerprofil och Döljningsgräns. Läs mer om hur massuppdatering fungerar här.
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.