Denna guide handlar om den interna sökfunktionen, alltså sökresultaten med artiklar som visas när man sökt på något i sökrutan i din butik. Notera att detta sökresultat endast visar huvudartiklar i din butik, så resultatsidan kommer aldrig att visa upp till exempel innehållssidor.
Funktionen auto-complete är en separat del |
När görs sökningen? Vad är en "indexering"?
Resultatet för varje möjlig sökning som ger sökresultat räknas ut i förväg och lagras genom en indexering av artikelregistret. Indexeringen görs automatiskt en gång per natt. Indexet som skapas då är sedan vad som egentligen söks igenom när en besökare söker i butiken. Detta då det skulle gå alldeles för långsamt att få resultatet om alla databasuppslagningar på en massa olika textfält behövde göras varje gång först när besökaren tryckte på "sök".
Dock kommer slutsålda artiklar med lagerprofil 4, ("begränsat parti/säsongsvara - utgående eller tillfällig lagervara"), inte att visas i sökresultatet även om de fanns i lager när senaste indexeringen gjordes; sökresultatet pekar därför inte dina besökare till artikelsidor som tagits bort.
Om du laddat upp nya artiklar och vill att dessa ska synas direkt i den interna sökmotorn så kan du i vänsterkolumnen på admin klicka länken Generera om sökdata för att lägga till en extra indexering så att sökresultaten uppdateras. Länken blir då utgråad och inte klickbar i några minuter för att undvika att servern slöas ned av upprepade indexeringar. Om du inte genererar om sökdatan så dyker artiklarna upp i sökfunktionen först efter nästa nattliga indexering.
Exakt vilka snabblänkar som visas i
din admin beror på vilka funktioner
din shop har.
Vilka fält söks igenom?
För de allra flesta av våra användare så är det troligen ok att inte veta exakt hur sökfunktionen fungerar, så länge funktionen tar sökord och ger vettiga sökresultat i en bra ordning baserad på relevans för kunden. Så denna del av guiden är mest till för att användas om du behöver lista ut varför varför vissa sökord ger konstiga resultat så du vet hur det kan åtgärdas.
Sökord från textfält på huvudartikel som indexeras:
- Benämning — Artikelns namn ges dubbel tyngd i indexeringen; dvs att sökordet finns med en gång här är värt lika mycket för placeringen i sökresultatet som om det finns med två gånger i övriga genomsökta fält.
- Beskrivningstext
- Introduktionstext
- Undertitel
- Varumärke
- Huvudartikelnummer
- SEO-titel
- SEO-nyckelord ("meta keywords")
- SEO-beskrivning ("meta description")
- Varugruppens benämning — för den varugrupp artikeln är direkt placerad i (se information nedan för övriga föräldragrupper)
- Varugruppens SEO-nyckelord ("meta keywords") — för den varugrupp artikeln är direkt placerad i (se information nedan för övriga föräldragrupper)
- Taggars titel för de taggar som uppfyller kraven under rubriken "Vilka taggar blir sökbara?" nedan.
Sökord från textfält på artikelvarianter som indexeras:
- Artikelvariantnummer
- Matrisvärden — Indexeras endast för matristyper med klassificeringen "färg".
Sökord från textfält som kan indexeras beroende på inställningar:
- Benämning och Beskrivningstext på artikelvarianter. Kryssrutan Inkludera text från artikelvarianter avgör om dessa fält indexeras. (Benämning och Beskrivningstext för huvudartikelar indexeras alltid.)
- Nyckelord (META-keywords) från varumärke.
- Leverantörens artikelnummer
- Tillverkarens artikelnummer
- EAN-kod
- Inkludera information om alla varugrupper avgör om Benämning och Nyckelord (META-keywords) för hela sökvägen av varugrupper ska inkluderas i indexeringen för artiklar. Till exempel om en artikel som ligger i varugruppsstrukturen Kök > Kläder > Förkläden ska indexera dessa fält för alla tre varugrupper. Om rutan inte kryssas i får artikeln endast Benämning och Nyckelord från varugruppen "Förkläden" indexerade.
Glöm inte att generera om sökdata efter ändrade inställningar Om du ändrar inställningarna så måste du klicka Generera om sökdata i vänsterkolumnen för att direkt kunna testa de nya inställningarna. Annars gäller de från nästa automatiska indexering, dvs efter nästa natt. |
Dessa inställningar görs under Kontrollpanelen -> Shop Allmänt -> Fliken Intern sökmotor.
Inställningarna för den interna sökmotorn.
Inställningar för sökning — Artikelnummersökning
Om din butik har beskrivningstexter som ibland inkluderar andra artiklars artikelnummer så kan det bli förvirrande för den som söker om de när de skriver in ett artikelnummer och får upp en artikel som inte är den vars artikelnummer de skrev in. Därför finns denna inställning som gör att endast fält för artikelnummer söks igenom om minst så här många siffror skrivits in och hela sökningen består av siffror.
Vilka taggar blir sökbara?
Titeln på artikeltaggar som uppfyller minst ett av följande två kriterier indexeras:
- Taggen har egenskapen Visa på artikelsida påslagen.
ELLER - Taggens förälder har inställningen Inkludera i filter aktiverad, och taggens nyckel inte innehåller texten "storlek", "längd" eller "size". Detta är en specialregel för att exkludera storleksmatriser som har översatts till taggfilter då de annars skulle ge mycket brus bland sökorden.
Andra delar av taggar än dess Titel indexeras ej. Så till exempel Beskrivningstext för taggsidor indexeras aldrig av den interna sökmotorn. Google och andra sökmotorer kan indexera all text som ligger på dina publika sidor, så det är förbättrar fortfarande din sökmotoroptimering att ha bra text där, även om texten alltså inte påverkar vilka artiklar som visas när man söker internt.
Språkförståelse, rättning av felstavningar och närliggande sökningar
Vår sökmotor har inbyggd språkförståelse så att den till exempel förstår att den även ska inkluderar på träffar för "byxor" om man skrivit in "byxa". Denna språkförståelse finns för alla språk man kan ställa in i butiken men endast för språket som besökaren för tillfället har inställt när de gör sökningen.
Om kunden stavar fel i sökrutan så att sökresultatet ger inga, eller väldigt få, artiklar i resultatet så korrigerar vi sökningen till att söka på ett närliggande ord som ger fler sökträffar. Med "närliggande" menar vi här ett fåtal antal tecken som lagts till, tagits bort eller bytt plats. Sökfunktionen kommer aldrig att föreslå sökord som inte ger några träffar alls. Här är några exempel ifrån våra kunders butiker:
Rena felstavningar rättas och särskrivningar är inga problem.
I detta exempel så är hängaren designad av Karin Kloth och ger därför en bra sökträff, gissningen att den som sökte kanske stavat fel till "kvarn" kommer ges lägre prioritet och dessa träffar sorteras därför att dyka upp senare i sökresultatet när det sorteras på "Bästa träff".
Låt dina kunder filtrera inom sökresultaten
Om alla sökningar gav en handfull perfekt matchande produkter vore livet enkelt för e-handlaren. Med ett brett sortiment är det inte ovanligt att det i praktiken blir hundratals träffar vid sökning på t.ex. ett vanligt varumärke eller varugrupp. Vilken kund är tillräckligt motiverad för att bläddra igenom flera sidor eller ögna igenom hundratals produkter i jakten på rätt produkt? I sådana webbshopar rekommenderar vi att kunden erbjuds möjlighet att filtrera inom sökresultaten. Då går det t.ex. att skära ner de ursprungliga hundratals träffarna genom att välja en specifik produktkategori, färg, varumärke, eller annan produktegenskap som har inkluderats i filtret. Läs mer om hur filter fungerar i denna guide.
Bra att veta är att i sökresultatsidan finns inte popularitet som en egen valbar sorteringsordning.
I sökmotorn är det istället "Bästa träff" som i första hand sorterar produkterna efter hur väl de matchar med sökfrasen och i andra hand efter popularitet (dvs. om det finns grupper av produkter som matchar ungefär lika bra med sökorden kommer de sinsemellan att sorteras efter popularitet inom varje grupp).
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.