På sidan för varugrupper, varumärken och taggsidor har du möjlighet att lägga in beskrivningstexter. Exakt hur texten hamnar och ser ut beror på din butiks mall.
Beskrivningstexten för varugruppen Fåtöljer hos AZ Design är väl genomtänkt. Den får in många bra relaterade sökord men är fortfarande inte bara en upprabbling av dem.
Vem är texten till för?
För varugrupper kan det kanske kännas onödigt med text här, dina besökare vet väl vad de förväntar sig att hitta i en varugrupp som heter "Tröjor", och om de inte vet det så framgår det väl av artiklarna som visas på varugruppssidan? Ja, men betänk att texten inte behöver vara skriven för besökarna som är på sidan; den syns också av sökmotorer när de indexerar din sida! Att skriva nån eller några paragrafer om varugruppen kan resultera i att många flera besökare hittar till din sida via sökningar.
Artiklarnas benämning hjälper till! En extra fördel med SEO-text på varugrupps- och varumärkessidor är att de ord som är med i benämningar, varumärkesnamn eller introduktionstexter för de artiklar som listas på sidan kommer ju av sökmotorn att indexeras på samma sida som din SEO-text. Detta gör att någon som gör en sökning på ett ord från din SEO-text i kombination med ett ord som finns med i dina artiklar på sidan, så kommer din sida att matcha båda. |
Gör så här i admin:
För varugrupper, varumärken och taggsidor |
- I admin, gå till E-handel -> Artiklar -> Varugrupper och klicka sedan på varugruppens namn.
- Här har vi admin för varugruppen "Kök" från vår demo-shop.
- Fältet Beskrivning är texten som visas på varugruppssidan. Vi har skrivit en text som innehåller relevanta relaterade söktermer och även om texten inte tillför ett jättestort värde för besökaren på sidan så ser den inte ut som bara en upprabbling av sökord. Vi undviker också att ha texter som upprepas i alla våra varugruppssidors beskrivningstexter då det är för de specifika sökorden för varugruppen vi försöker förbättra vår page rank på Google. Så även om det vore lättare för att få till en längre text på det viset så låter vi bli att ha text här som beskriver vår butik eller kundtjänst här; det görs bättre på separata innehållssidor.
Eftersom beskrivningstexten är en yta för layoutat innehåll så kan vi formatera texten hur vi vill. Eftersom sidan automatiskt får en rubrik undviker vi dock att lägga ytterligare en rubrik överst i texten. Om vi skulle skriva en text där nån eller några underrubriker vore rimligt så ser vi till att ge dem rubrikmall H2 då de är just underrubriker och vi inte vill ge sidan flera H1:or. - Om du i SEO-syfte vill ha en annan rubrik på sidan än varugruppens/varumärkets benämning så kan vi använda fältet Sidrubrik för detta. Lämnas fältet tomt så blir sidans rubrik samma som fältet Benämning. En kortare Benämning är bra då det i menyer ofta är mer platsbrist och är viktigare att besökaren lätt kan hitta till rätt varugrupp. En längre Sidrubrik är bra då detta blir sidans h1-tagg, alltså huvudrubrik, vilket räknas som viktigare i Googles indexering, så att få in något extra sökord där är bra. För varumärkessidor och taggsidor heter detta fält Rubrik istället för Sidrubrik men fungerar i övrigt likadant.
- Fältet Introduktionstext används i en del butiksmallar, men i de flesta mallar visas det inte alls för varugruppssidor eller varumärkessidor. I vårt exempel syns den inte, så vi har lämnat fältet tomt.
- Om din butik har flera språk, byt flagg-flik och lägg in dina översättningar där. Om du gör dina översättningar själv, eller är i en position där du kan be din översättare om det: Fokusera på att översättningarna också de får in bra sökord och använder eventuella synonymer som finns för de relevanta sökorden i språket som översätts till — Det är viktigare att få med bra sökord än att texten blir en perfekt översättning av originaltexten.
- Klicka knappen Spara.
- Vi växlar nu till fliken Sökmotoroptimering:
- Fältet Titel är det som visas på fliken i webbläsaren, men det är även vad som (oftast) används av Google som rubrik om sidan dyker upp som ett sökresultat. Beroende på dina inställningar på kontrollpanelen visas även typiskt butikens namn och ibland även ett titelsuffix här. Du kan läsa mer om dessa inställningar här.
Det vanliga rådet från SEO-experter är att använda 50-60 tecken i titeln, dvs totalt inklusive din butiks namn, sidans titel och eventuellt titelsuffix. Om du skrivit allt för spammiga eller långa titlar så kan Google komma att med automatisk textförståelse skapa en ny titel att visa i sina sökresultat. - I fältet URL kan du ändra vad som ska stå efter index-numret för sidan. Du kan alltså inte ändra hela URL:en, utan bara sista delen. Detta kan låta dåligt, men den stora fördelen med detta index-nummer är att om du byter benämning på artikeln så kommer URL:en att uppdateras, men den gamla URL:en fortsätter att fungera. Med hjälp av kanoniska länkar ("canonical links") berättar den gamla sidan för sökmotorerna att länken har uppdaterats, så din butiks page rank straffas inte för att du har flera sidor med identiskt innehåll.
När Google visar din sida i sina sökresultat så kommer index-numret inte heller att visas, de visar istället en URL följt av varugruppsträdets struktur.
Sökträffar där en varumärkessida och en produktsida för AZ Design visas. Notera att Google har full koll på varugruppsträdets struktur utan att den framgår ifrån artikelsidans URL. - Fältet Nyckelord påverkar sedan flera år tillbaka inte hur Google listar din sida. Nyckelord används dock av butikens interna sökfunktion.
- Sätt eventuellt en Beskrivning för sidan. Denna text skapar taggen META description. Detta är vad som visas i sökresultaten under titeln*. Google visar endast de första 150-160 tecknen av din beskrivning. Optimal längd för denna text är därför oftast runt 155 tecken. Notera att META description inte används av Google för att sortera relevanta sidor högre. Det är därför mer viktigt att din beskrivning ger den som söker en bra anledning att klicka på just din länk i sökresultaten än att få in relevanta sökord här. Lämnas fältet tomt används istället fältet Beskrivning under fliken Allmänt även som META description.
*OK, detta är numera en sanning med modifikation: META description är texten du föreslår att Google ska använda för att visas i sökresultaten under titeln. Men om Google tycker att de kan ge en mer rättvisande text för din sida genom att använda automatisk textsammanfattning ifrån texter på sidan så kommer de att göra det. - Klicka knappen Spara.
Att skriva text som tänker på sökmotorerna
Att skriva en text med sökmotorer i åtanke kräver ett speciellt sätt att tänka. Du vill inkludera sökord och fraser som de som söker efter informationen din sida ger kan tänkas använda. Du vill undvika att skriva texter som låter som reklam. "Vi har marknadens finaste [sökord]" eller "[Sökorden] du drömmer om" kanske är rimlig copy i en tidningsannons, men den typiska sökmotors-användaren kommer inte skriva in dessa fraser när de söker information. Och om någon konsument ser ett utdrag av din text på en sida med sökresultat så finns det också risk att de istället väljer ett annat sökresultat som verkar ha mer opartisk information.
Om söktermen du skriver om har synonymer så vill du inte glömma bort att använda dessa. Om du skriver en text för varugruppen "Sportbags" så vill du inte genomgående i din text skriva "sportbag". Växla istället mellan att också i texten prata om "träningsväska", "gym bag", "duffelväska", "sportkasse" och "träningsbag". Du kan använda Google Trends för att få reda på vilka synonymer som faktiskt används i sökningar. (Se nedan.)
Undvik så kallad "Keyword stuffing". Att bara lista en massa sökord på en innehållssida i hopp om att sökmotorerna ska tro att din sida är relevant är feltänk på två sätt: Dels straffar algoritmerna sådant beteende om de upptäcker det vilket kan resultera i att din sida istället får sämre sökrankning. Dessutom kommer besökare som hittar till din sida eller ser utdrag av den på Google knappast tycka att du verkar driva en seriös butik som de vill handla i.
Undvik också att lägga in sökord i en oläsligt liten fontstorlek eller i till exempel vit text på vit bakgrund. Sådant beteende straffas också av sökmotorer som ju vill dirigera sina besökare till genuint bra sidor. Så skriv istället en bra text som dessutom innehåller de söktermer du vill få med, även om det är mer arbete så är det vad som bevisligen fungerar!
Korrekturläsning och automatisk rättstavningskontroll
Trots att de flesta av dina faktiska besökare som sagt inte kommer att lägga mycket tid på att faktiskt läsa dina beskrivningstexter så vill du troligen ändå undvika att de har språkliga fel. Be därför någon annan att läsa igenom dina texter. Om du jobbar själv och inte har möjlighet till det, testa att skriva ut texterna på papper — det är av någon anledning mycket lättare att se sina egna stavfel på papper än på en skärm!
Om du skriver dina texter direkt i webbläsaren, se till att du har stavningskontroll för språket du skriver på påslaget, och att du faktiskt kontrollerar alla ord den klagar på. Om du skriver dina texter i ett ordbehandlingsprogram så som Word så kan du använda stavningskontrollen där, som till skillnad från stavningskontrollen i din webbläsare också kan känna av grammatikfel. När du sedan klistrar in texten i din webbläsare så vill du se till att inte också klistra in textens formatering, det vill säga font-val och fontstorlekar. Om du använder Google Chrome eller Firefox så gör du detta med snabbknapparna Ctrl-Shift-V för "Klistra in som oformaterad text". (Du lägger alltså på tangenten "Shift" till det vanliga snabbkommandot för att klistra in för att inte också få med textformateringen.)
Google Trends – Visar vilka sökord som är vanliga
Google Trends är ett kraftfullt verktyg om du vill ha reda på vad folk söker efter på Internet. Om vår butik till exempel säljer väskor och vi vill veta vilka synonymer till "sportväska" som är värda att försöka få in i beskrivningstexter så kan vi med Google Trends skriva in och jämföra olika sökord och få se hur vanliga de är. Vi kan se och jämföra upp till fem sökord samtidigt- För att lägga till ett sökord klickar vi på plus-tecknet till höger om söktermerna.
Notera att vi i listningen ovanför begränsade till sökningar gjorda i Sverige, då vår exempelbutik bara skickar inom Sverige. Om vi istället listar baserat på sökningar i hela världen så kommer söktermen "gym bag" att leda stort. Eftersom "Träningsväska" är vad de som söker i Sverige använder oftast, då den gröna stapeln är klart störst, vill vi kanske till och med överväga att byta namn på vår varugrupp till "Träningsväskor". Allra minst så vill vi se till att använda termen i vår beskrivningstext för varugruppen och förslagsvis även i benämningar och beskrivningstexter för våra sportbags. Google har språkförståelse nog för att känna igen och räkna pluralformer för de flesta svenska ord som samma sökord, så om någon söker på "Träningsväska" så kommer de även få träffar på sidor som skrivit "Träningsväskor" och tvärt om.
För söktermer som är tillräckligt vanliga går det även att se "Relaterade frågor". Detta kan ge uppslag till termer som du vill se till att använda i din SEO-text.
Listning av relaterade sökningar för "träningsväska". På en del sökord skulle denna listning även visa sökningar som inte inkluderar sökordet själv.
Google Ads kan också föreslå bra sökord
Med tjänsten Keyword Planner som är en del av Google Ads (tidigare "Google Adwords") kan du få bra uppslag till relaterade söktermer. Tjänsten kräver att du loggar in på Google Ads vilket är gratis att skaffa ett konto för, men du behöver inte köpa några annonser för att få se de föreslagna sökorden. Fördelen med denna tjänst är att du oftast får se många flera liknande sökord än Google Trends "Relaterade frågor" även om den inte låter dig jämföra sökordens popularitet.
Förslag på andra nyckelord att marknadsföra när man sökt på "Skidbyxor". För en varugruppssida behöver du kanske inte få med översta förslaget "skidjacka vit" i din beskrivningstext, men orden "täckbyxor", "termobyxor" och "alpint" vill du kanske tänka på att ha med?
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.