Den här guiden visar hur du ställer in så att e-post, som t.ex. orderbekräftelser, skickas från samma domännamn som din webbshop.
För att komma igång behöver du lägga till e-postdomänen i E37 admin och möjlighet att ändra DNS-inställningar hos din domänleverantör (t.ex. Loopia, Oderland, One.com, Miss Hosting eller liknande).
Om inställningarna nedan inte är klara, kommer e-post tillfälligt att skickas från no-reply@mail37.se med avsändarnamnet "Webbshop" tills allt är korrekt inställt.
Skicka e-post på ett säkert sätt från plattformen med Microsoft Azure – så gör du
För att kunna skicka e-post, som t.ex. orderbekräftelser, behöver du aktivera Microsofts e-posttjänst Azure. Den ingår för närvarande utan extra kostnad.
Domänleverantören är där du hanterar din webbadress, som t.ex. www.dinwebbshop.se och glöm inte att verfiera Azure-domänen i E37 admin som sista steg när alla ändringar är klara.
Följ dessa steg i E37 admin:
- Gå till Kontrollpanelen -> Domäner för webbplatser/e-post -> fliken E-postdomäner.
- Klicka på "Lägg till e-postdomän".
(Detta steg kan ignoreras om e-postdomän som ska verfieras redan finns.)
- Fyll i domännamnet utan "www" för webbshopen under "Domännamn".
Låt "Tjänst" stå på "Via Azure" och klicka på spara.
(Om du har en egen SMPT-server går det att ställa in, men vi rekommenderar att Azure används.)
(Detta steg kan ignoreras om e-postdomän som ska verfieras redan finns.)
- Klicka på domännamnet som skapades i föregående steg och klicka därefter på fliken "Avsändaradresser".
Skriv avsändaradressens e-post samt visningsnamn och klicka på Spara.
(Detta steg kan ignoreras om e-postdomän som ska verfieras redan finns.)
- Kryssa för de e-postdomäner som ska aktiveras och klicka på knappen ”Aktivera E37s nya e-posttjänst via Azure” och tryck på "Ja" i dialogrutan som kommer fram.
Detta steg kan ta upp till 90–120 sekunder per e-postdomän.
Invänta statusen ”Domän tillagd” och fortsätt till steg 3.
- När statusen är ”Domän tillagd”, behöver du göra nödvändiga ändringarna i domänens DNS.
För att få fram uppgifter som ska ändras/läggas till hos domänleverantören finns två alternativ:
Alternativ 1 (rekommenderas):
Kryssa för de aktuella e-postdomäner i listan, klicka på kugghjulet och sedan på knappen
”DNS-records”.
OBS! Kryssrutan måste vara förkryssad för att ladda ner filerna, även om ni endast har en domän.
En så kallad JSON-fil laddas ner till din dator med de uppgifter som behövs för att utföra ändringarna hos domänleverantören.
Den filen kan till exempel mejlas till domänleverantören eller någon annan som administrerar era domäner.
(Om domänleverantören önskar, finns det en motsvarande "Zone-fil" som laddas ner på samma sätt som ovan.)
Alternativ 2:
Öppna detaljvyn för en domän genom att klicka på domänens namn och se vilka ändringar som behövs och deras nuvarande status i Azure.
Uppgifterna som ska uppdateras/läggas till är under sektionerna: DOMAIN, SPF, DKIM, DKIM2. Informationen som ska läggas in finns under "TYP", "NAMN", "VÄRDE", "TTL"
Ex för DKIM:
Gör så här i din domänleverantörs admin vid alternativ 2:
- Bekanta dig med tillvägagångsättet för att lägga in uppgifterna i adminverktyget för din domänleverantör och ange uppgifterna som du fick från tidigare punkt.
Här kan det vara bra att kontakta din domänleverantörs supportavdelning om du behöver hjälp, eftersom tillvägagångssättet varierar avsevärd hos olika domänleverantörer.
Denna externa guide visar exempelvis hur tillvägagångssättet är hos Websupport:
https://kunskap.websupport.se/kb/forbattra-e-postleverans/ - Ändra/lägg till de nya uppgifterna. Dessa finns under sektionerna: DOMAIN, SPF, DKIM, DKIM2.
- Kontrollera att uppgifterna har ändrats och är korrekta, därefter fortsätt vidare i E37 admin.
Sista stegen i E37 admin:
- När DNS-ändringarna är gjorda, kryssa för domänerna igen under E-postdomäner och klicka på knappen ” Verifiera Azure domäner” för att starta verifieringen av domänerna.
- Om allting gick bra ska domänens status ändras till ”OK” och då är uppsättningen klar.
Om något går fel blir statusen i stället ” Validering misslyckades”, öppna då detaljvyn för domänen för att se vad som gick fel.
Att valideringen misslyckades kan exempelvis bero på felaktiga uppgifter hos domänleverantören eller att ändringar i SPF record inte har ändrats ännu.
Vad är DMARC?
DMARC står för Domain-based Message Authentication, Reporting, and Conformance. Det är en e-postautentiseringsteknik som används för att skydda e-postdomäner från missbruk, särskilt phishing och e-postspoofing.
DMARC bygger på två andra autentiseringsmetoder: SPF (Sender Policy Framework) och DKIM (DomainKeys Identified Mail).
SPF: Kontrollerar om e-postmeddelandet kommer från en server som har tillstånd att skicka e-post för den specifika domänen.
DKIM: Använder en digital signatur för att säkerställa att meddelandet inte har ändrats under överföringen.