Denna guide går igenom de inställningar som går att göra för en huvudartikel. För att öppna inställningarna, gör så här i admin.
- Välj E-handel -> Artiklar -> Artikelregister.
- Sök fram artikeln du vill jobba med. Klicka på artikelnumret för den och välj Allmänna inställningar.
Allmänt
På fliken "Allmänt" finns alla de vanligaste inställningarna för en huvudartikel.
Benämning
Huvudartikelns namn visas i webbshopens listningar, som rubrik på produktsidan samt i kassan och på orderbekräftelsen.
Varumärke
Det varumärke artikeln tillhör. Valen i listan baseras på vilka varumärken som finns upplagda i webbshopen. För att skapa ett nytt varumärke, se guiden "Skapa ett nytt varumärke".
Undertitel
Undertitel är ett extrafält som gör det möjligt att ange information på artikeln av "undertitels"-karaktär. Undertiteln visas som standard inte i webbshopen. Kontakta oss på E37 om du vill använda dig av undertiteln.
Etikett
Här kan du ange en egen text som visas som en etikett på artikeln i webbshopen. Läs mer om etiketter i hjälpavsnittet "Etiketter".
Introduktionstext
Introduktionstexten är ett extrafält som gör det möjligt att ange en ingress för artikeln. Introduktionstexten kan visas antingen i artikellistningar (begränsad till ett antal tecken) eller inne på produktsidan.
Introduktionstexten visas som standard inte i webbshopen. Kontakta oss på E37 om du vill använda introduktionstext i din webbshop.
Beskrivning
Här anges huvudartikelns beskrivningstext som visas på produktsidan.
Taggar
För att lägga till en ny tagg skriver du in taggens namn och trycker på tab-tangenten. För att använda en befintlig tagg börjar du skriva taggens namn och väljer den i listan.
Läs mer om taggar i hjälpavsnittet "Vad är taggar och hur använder jag dem?"
Maximalt antal som får köpas
Begränsar maximalt antal som får köpas av artikeln. Begränsningen gäller per order och oavsett om kunden köper olika artikelvarianter, t.ex. olika storlekar eller färger.
Lås antal-fält
Låser antal-fältet för artikeln. När antal-fältet är låst kan kunden inte själv ändra kvantiteten.
Priser
På fliken "Priser" får du en snabb överblick över priset på alla artikelvarianter i en viss prislista. Du kan också välja om du vill se priserna inklusive eller exklusive moms genom att kryssa i och ur kryssrutan "Inklusive moms".
Överst i tabellen visas alltid en tom rad. Denna rad är till för att snabbt kunna sätta samma reapris (med tillhörande datumintervall, mer om det nedan) på samtliga artikelvarianter. På samma sätt kan du enkelt gå in och justera reapriset på variantnivå.
Ord. pris
Här visas artikelvariantens ordinarie pris i samma valuta som den valda prislistan. Detta fält styrs helt och hållet från ditt affärs-/kassasystem och går inte att ändra i administrationssystemet.
Reapris
I de fall ditt affärs-/kassasystem inte synkat något reapris kan du manuellt ange ett reapris här. Om ditt affärs-/kassasystem synkat ett reapris är fältet låst och går det inte att ändra på. Ett reapris måste alltid kombineras med ett från- och/eller till-datum.
Från
Det datum och klockslag då reapriset börjar gälla.
Till
Det datum och klockslag då reapriset slutar gälla. Tänk på att ange tiden "23.59" om du vill att reapriset ska gälla hela till-datumet. Anger du tiden "00.00" kommer reapriset sluta gälla så fort datumet slår över till ditt angivna datum.
Staffling
Om ditt affärs-/kassasystem har stöd för stafflade priser visas även dessa per artikelvariant. Stafflingsnivån indikeras längst ut till höger på raden som t.ex. "≥ 10", vilket betyder att priset gäller kvantiteter större eller lika med 10.
Begränsningar
Det går bara att jobba med priser för en prislista åt gången. Efter att du redigerat priser i en prislista måste vyn sparas för att sedan öppnas igen och gå vidare till nästa prislista.
Tvättråd
På fliken "Tvättråd" har du möjlighet att ange tvättråd för artikeln. Säljer du kläder kan det vara nyttig information för kunden som ska köpa artikeln. Samtliga kategorier måste anges. Får plagget t.ex. inte strykas ska symbolen för "Får ej strykas" markeras. Det finns också möjlighet att ange en instruktion på olika språk, t.ex. "Tvättas med matchande färger".
Sökmotoroptimering
Systemet hämtar alltid information för sökmotoroptimeringen automatiskt i den mån det är möjligt. T.ex. används artikelns titel och beskrivning om inget annat anges i fälten på fliken "Sökmotoroptimering". Läs mer i artikeln Fliken sökmotoroptimering.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.