Sökordsloggen visar vilka ord och fraser som besökarna har skrivit in i sökords-rutan på din butik. Notera att sökordsloggen inte är kopplad till vilka sökord som skrivits in i sökmotorer som till exempel Google.
Välja ett urval i sökordsloggen
Gör så här i admin:
- Gå till Underhåll -> Sökordslogg (Förvalt visas endast sökord som sökts på minst 10 gånger.)
- Filtrera listningen efter datum för när sökningarna gjordes, antal träffar, antal sökningar.
- Välj i listrutan om du vill sortera efter Antal sökningar, Sökfras A-Ö eller Genomsnittligt antal träffar.
- Tryck Sök för att uppdatera listningen med ditt nya urval.
Raden Genomsnittligt antal träffar beror på antalet träffar besökarna sett vid söktillfället och kan därför visa decimaltal om sökresultatet varierat mellan olika sökningar. Till exempel kan en artikel ha varit slutsåld vid några söktillfällen och butikens inställningar i Kontrollpanelen -> Webbplats -> Lager är att inte visa artiklar som inte finns i lager.
Vad kan jag använda sökordsloggen till?
- Sökordsloggen ger dig ett lätt sätt att veta vilka de vanligaste artiklarna dina besökare söker efter, så att du kan exponera dessa artiklar mer i till exempel skyltfönster på innehållssidor.
- Du kan även använda sökordsloggen för att se vilka sökord som gett noll sökträffar. Dina besökare kanske söker på en synonym till vad din artikel heter eller en annan pluralform än sökfunktionen känner igen? Uppdatera beskrivningstexten så att du får in synonymen där. Söktes det efter en felstavning. Eftersom du troligen inte vill ha medvetna felstavningar i din beskrivningstext är det bättre att i dessa fall gå in på de relevanta artiklarnas sökordsoptimering och lägga till de felstavade sökord dina besökare använt som nyckelord. Detta görs genom att i admin gå in på E-handel -> Artiklar -> Artikelregister -> Klicka på den relevanta artikeln -> Allmänna inställningar -> Sökordsoptimering. Dessa nyckelord används inte av Google när de räknar ut dina sidors sökrankning, men Google rättar ju ändå automatiskt sökningar på felstavade ord.
- Söker kunder efter produkter som inte alls finns i sortimentet? Det kan ge goda tips inför framtida inköp.
- Ett annat problem man kan lokalisera med hjälp av sökordsloggen är vanliga sökningar som ger oväntat många eller oöverskådligt många träffar. Fundera igenom om antalet träffar verkar rimligt eller om något är galet. En tänkbar orsak, är att man i shoppen har upprepat en allmän, lång säljtext om shoppens sortiment i varenda produktbeskrivning. På det sättet faller man på eget grepp och saboterar kundernas möjlighet att söka effektivt på dessa nyckelord.
Vidare fördjupning
Du kan läsa mer om hur du kan få ökad konverteringsgrad från sökningar på E37s blogg. Du kan även läsa om hur du ser vilka sökningar som gjorts internt på webbplatsen i Google analytics.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.