En varugruppssida ser normalt ut ungefär som nedan. Alltså med en konceptbild, en text för sökmotoroptimering (SEO) samt sedan en listning av alla artiklar i varugruppen, gärna med filtreringsmöjligheter (i vårt exempel endast på pris). Exakt var text och konceptbild hamnar i förhållande till varandra beror på din butiks mall.
Här är vår demoshops varugruppssida för pajformar:
Om du bara vill veta hur du lägger in beskrivningstext och konceptbild på dina varugrupper, se guiden Skapa en ny varugrupp där vi går igenom dessa inställningar.
Men vad kan du göra om du vill ha ännu mer kontroll över hur en specifik varugruppssida ska se ut? Då finns inställningen att välja en Innehållssida att använda för en varugruppssida. På så vis kan du på en varugruppssida lägga in alla widgets som finns tillgängliga för innehållssidor.
Gör så här i admin:
- Skapa din innehållssida som ska användas som varugruppssida. Läs mer om hur du skapar en innehållssida här. Se rubriken "Vad bör en varugruppssida innehålla?" nedan för tips om vad som bör finnas på sidan.
Vilken brödsmuleväg visas?
Om du kryssar i rutan Visa brödsmuleväg på innehållssidan (under fliken Allmänt) så kommer brödsmulan för varugruppssidan att visa varugruppsträdet, inte innehållssidans placering. - Sätt innehållssidans Status till Dold. På så vis hamnar inte innehållssidans URL med i webbplatskartan (sitemap). URL:en till varugruppssidan (som visar innehållssidan) kommer dock fortfarande vara med i webbplatskarta och canonical URL för varugruppssidan blir varugruppssidans URL.
- Gå till E-handel -> Artiklar -> Varugrupper.
- Klicka på varugruppen du skapat en innehållssida för.
- Under den förvalda fliken Allmänt välj som Innehållssida sidan du skapat.
- Klicka knappen Spara.
Vilka sidor kan bytas ut med bra resultat? Vilka bör man undvika?
Så, vad händer om jag byter ut min varugruppssida om pajformar till en innehållssida med ett bildspel med flera konceptbilder, en längre SEO-text och kanske till och med en video om våra pajformar? Om jag inte också inkluderar skyltfönster med faktiska artiklar ur varugruppen så blir det nu mycket svårare för mina besökare att köpa mina pajformar. Det är naturligtvis inte utfallet jag vill ha! Om jag har en varugrupp med endast några få artiklar så kan jag ju inkludera alla artiklar i skyltfönster på sidan och på så vis få en roligare layout på sidan samtidigt och visa upp artiklarna. Men för varugrupper med flera hundra artiklar så blir detta inte rimligt. Det finns därför två typer av varugrupper som kan vara rimliga att byta ut mot en innehållssida:
- Varugrupper med väldigt få artiklar där artikellistningen med filter och sorteringsval därför inte är viktig och du istället kan inkludera artiklarna i skyltfönster.
- Varugrupper som själva inte innehåller artiklar utan som istället innehåller undervarugrupper. På dessa innehållssidor kan du då inkludera bilder som länkar till undervarugrupperna.
Varugrupper där du inte bör byta ut mot en innehållssida:
- Varugrupper som har många artiklar i sig. Om du byter ut den vanliga artikellistningen mot till exempel ett stort skyltfönster så försvinner möjligheterna till sortering och filtrering. Och om du inte inkluderar alla artiklar i listningen så kommer dessa artiklar bli svårare att navigera till.
Vad bör en varugruppssida innehålla?
Det finns en sak som en varugruppssida absolut bör innehålla: Sätt för besökaren att hitta till artiklarna i varugruppen så att de kan köpa dem. Detta kan dock göras på flera sätt: Skyltfönster med artiklarna och länkar till undervarugrupper som listar artiklarna på en vanlig varugruppssida är två sätt vi redan nämnt. Sökmotoroptimerade texter bör också inkluderas, men det hjälper inte egentligen besökarna som är på varugruppssidan om relevanta ord i din text inte också länkar till relevanta undervarugrupper eller varumärken.
Glöm alltså inte att din butik i första hand är just en butik. Du kan ha aldrig så snygga varugruppssidor, men det du troligen vill bry dig om är konverteringsgrad och snittköp. Så fall inte i fällan att överdesigna dina varugruppssidor på ett sätt som inte framhäver dina artiklar.
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.