En varugruppssida ser normalt ut ungefär som nedan. Alltså med en konceptbild, en text för sökmotoroptimering (SEO) samt sedan en listning av alla artiklar i varugruppen, gärna med filtreringsmöjligheter (i vårt exempel endast på pris). Exakt var text och konceptbild hamnar i förhållande till varandra beror på din butiks mall.
Här är vår demoshops varugruppssida för pajformar:
Om du bara vill veta hur du lägger in beskrivningstext och konceptbild på dina varugrupper, se guiden Skapa en ny varugrupp där vi går igenom dessa inställningar.
Men vad kan du göra om du vill ha ännu mer kontroll över hur en specifik varugruppssida ska se ut? Då finns inställningen att välja en Innehållssida att använda för en varugruppssida. På så vis kan du på en varugruppssida lägga in alla widgets som finns tillgängliga för innehållssidor. Du kan även använda en innehållssida som varumärkessida, mer om hur du gör kan du läsa i denna guide.
Gör så här i admin:
- Skapa den innehållssida som ska användas som varugruppssida. Läs mer om hur du skapar en innehållssida här. Tänk på att till skillnad ifrån en systemsida för en varugrupp så får du inte med något automatiskt innehåll annat än sidhuvud, huvudmenyn och sidfoten. Det betyder att du själv (åtminstone) vill lägga in följande saker:
- En huvudrubrik (dvs rubrikmall H1) för sidan.
- En text som fyller samma funktion som fältet beskrivningstext normalt gör för en varugrupp. Notera att en innehållssida inte kan att använda fältet Beskrivningstext (eller andra fält) för en varugrupp. Så lättast lägger du in både rubrik och beskrivningstext med widgeten Layoutat innehåll.
- Något sätt att visa upp artiklarna i varugruppen. Lättast görs detta med widgeten Artikelvy från varugrupp, men får små varugrupper kan du också använda widgeten skyltfönster.
- Sätt innehållssidans Status till Dold. På så vis hamnar inte innehållssidans URL med i webbplatskartan (sitemap). URL:en till varugruppssidan (som visar innehållssidan) kommer dock fortfarande vara med i webbplatskarta och canonical URL för varugruppssidan blir varugruppssidans URL.
- Kom ihåg att bocka för kryssrutan Visa brödsmuleväg då dina övriga varugruppssidor (högst troligen) visar sin brödsmuleväg.
Vilken brödsmuleväg visas?
Om du kryssar i rutan Visa brödsmuleväg på innehållssidan (under fliken Allmänt) så kommer brödsmulan för varugruppssidan att visa varugruppsträdet, inte innehållssidans placering så fort du satt innehållssidan till att visas istället för den vanliga varugruppssidan.
Om du undrar vad en brödsmuleväg är, se denna guide. - Gå till E-handel -> Artiklar -> Varugrupper.
- Klicka på varugruppen du skapat en innehållssida för.
- Under den förvalda fliken Allmänt välj som Innehållssida sidan du skapat.
- Klicka knappen Spara.
Vad bör en varugruppssida innehålla?
Glöm inte att inkludera artiklarna på varugruppssidan!
Så, vad händer om jag byter ut min varugruppssida om pajformar till en innehållssida med ett bildspel med flera konceptbilder, en längre SEO-text och kanske till och med en video om våra pajformar? Resultatet om jag inte också inkluderar en artikelvy eller skyltfönster med faktiska artiklar ur varugruppen blir att det är nu mycket svårare för mina besökare att köpa mina pajformar! Det är ju naturligtvis inte utfallet jag vill ha! Om jag har en varugrupp med endast några få artiklar så kan jag ju inkludera alla artiklar i skyltfönster på sidan och på så vis få en roligare layout på sidan samtidigt och visa upp artiklarna på varugruppssidan. För varugrupper med flera hundra artiklar så blir detta dock inte rimligt. Då finns widgeten Artikelvy från varugrupp! Den låter dig som en widget lägga in rutnätet med artiklar som normalt visas på systemsidan för en varugrupp, men eftersom det är en widget du kan lägga in på valfri innehållssida. Widgeten Artikelvy från varugrupp är skapad specifikt för fallet då du vill använda en innehållssida som varugruppssida.
Varugrupper utan egna artiklar
Om du har varugrupper som själva inte innehåller artiklar utan istället innehåller undervarugrupper som har artiklar i sig så är detta ett bra exempel på när standardlayouten med systemsidan för en varugrupp kan ersättas med en innehållssida. På innehållssidan kan du då inkludera bilder som länkar till undervarugrupperna. Du kan sedan ändå inkludera en artikelvy för varugruppen själv som då får med artiklarna från undergrupperna, eller skapa ett eller flera skyltfönster med bästsäljare eller liknande ifrån undervarugrupperna och bara visa dessa artiklar på varugruppssidan och låta kunden klicka in på undervarugrupperna för att hitta de flesta artiklarna som finns där.
En nackdel med att endast låta en varugruppssida ha en rubrik, beskrivningstext och att lista sina undervarugrupper utan att visa upp några artiklar är att artiklarnas Titel och Varumärken ofta i sig innehåller bra sökord för sökmotoroptimering. Så överväg att ändå lägga in ett skyltfönster eller en artikelvy på sådana sidor.
Risken med att "överdesigna" varugruppssidor (eller butikssidor över lag)
Det går att gå i fällan att börja skapa webbsidor som är varugruppssidor som är jättesnygga och trevliga att besöka, men som inte är säljande. Om din sida inkluderar ett bildspel så bör (nästan) varje slide vara länkande till hur man köper artiklarna på bilden. Undvik också för långa bildspel då du vill att dina besökare ska klicka runt och hitta saker att köpa och inte istället sitta och titta på snygga inspirationsbilder som inte leder till köp.
Det finns en sak som en varugruppssida absolut bör innehålla: Sätt för besökaren att hitta till artiklarna i varugruppen så att de kan köpa dem. Detta kan göras på flera sätt: Widgetarna Artikelvy, Skyltfönster med artiklarna och länkar till undervarugrupper som listar artiklarna på en vanlig varugruppssida är de sätt vi redan nämnt.
Sökmotoroptimerade texter bör också inkluderas, men det hjälper inte egentligen besökarna som är på varugruppssidan om relevanta ord i din text inte också länkar till relevanta undervarugrupper, taggsidor eller varumärken. Så om du redan har sådana taggsidor som är relevanta, ta en stund att korslänka ord som är med i i beskrivningstexter till dessa sidor. Undvik dock att ha beskrivningstexter som bara listar länkar och sökord så detta kan straffas som spammigt beteende av Google.
Men mest av allt, glöm alltså inte att din butik i första hand är just en butik. Du kan ha aldrig så snygga varugruppssidor, men det du troligen vill bry dig om är din konverteringsgrad och snittköp. Så fall inte i fällan att överdesigna dina varugruppssidor på ett sätt som inte framhäver dina artiklar.
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.