Rule är en tredjepartstjänst med en plattform för e-postmarknadsföring, avancerad "Marketing Automation" och möjlighet till personaliserade sms-utskick. I den här guiden kommer vi gå igenom hur du i E37 sätter upp integration med Rule för din shop. Sen går vi även igenom vilken data E37 skickar till Rule när detta har satts upp.
Allt som beskrivs i denna guide kräver att du har E37s e-handelsmodul för Rule. I skrivande stund inkluderar Rules gratisalternativ inte integration till andra system så som E37, så du behöver alltså som minst också ha "Rule Professional" hos dem för att skicka kund- och kundkorgs-data till Rule.
Tredjepartstjänst Då Rule är en tredjepartstjänst som E37 inte har någon kontroll över så kan vi inte ta ansvar för att/hur tjänsten fungerar, eller för vad den kostar hos Rule. Det vår e-handelsmodul för kopplingen mot Rule gör, är att skicka data om dina kunder och deras kundvagnar till Rules API. Att de sedan tar emot datan och allt du gör med denna data på Rules plattform är därför deras ansvar. Detaljer gällande hur Rule eller deras admin fungerar som beskrivs i denna guide kan därför också bli föråldrade eller felaktiga. Vid supportärenden gällande deras plattform så bör du i första hand nyttja Rules kunskapsbank eller deras support, support@rule.se. |
Hur sätter jag upp integrationen mellan E37 och Rule?
Innan du kan göra några av stegen nedan måste du såklart först ha ett konto hos Rule.
Gör så här:
- För att koppla E37 till Rule måste du först skapa en så kallad API-nyckel i Rules admin. En API-nyckel är en sträng tecken som säkerställer att inte vem som helst kan skicka data om vad som händer i din shop. Behandla därför API-nyckeln som ett lösenord.
Logga därför in på https://app.rule.io/ (Om gränssnittet för Rule inte ser ut ungefär så som beskrivs nedan kan du istället använda Rules egen guide om att skapa en ny API-nyckel och sen hoppa till steg 7 nedan.) - Klicka på ditt konto-namn uppe till höger i Rules admin.
- I listrutan som då öppnas, klicka Inställningar.
- Välj fliken Utvecklare. (Lugn, Johan på E37 har redan gjort själva utvecklingsjobbet).
- Klicka på knappen Ny API-nyckel och följ instruktionerna på skärmen för att skapa en ny API-nyckel. Du kan döpa din API-nyckel till vad du vill. I skärmbilden ovan har vi redan skapat en API-nyckel vi valt att kalla "Standard". Om du använder shop-in-shop för att ha flera webbshoppar kopplade till samma ERP så bör du, om inte alla dina shoppar ska skicka samma data, döpa API-nyckel till något som inkluderar respektive shops namn och skapa en API-nyckel per shop-in-shop.
- När du väljer din nyskapade API-nyckel så visas den nu på skärmen i formatet
XXXXXXXX-XXXXXXXX-XXXXXXXX-XXXXXXXX-XXXXXXXX. - Klicka på kopiera-knappen för att kopiera nyckeln till urklippsminnet.
- I E37s admin, klicka på Kontrollpanelen -> Tillägg och moduler Eposttjänster -> Rule.
Du får nu upp följande dialogruta: - Bocka för kryssrutan Aktiverad.
- API-nyckel/nycklar klistrar du in API-nyckeln du kopierade i steg 7 i fältet.
Har du flera shop-i-shoppar med flera API-nycklar fyller du istället i en nyckel per rad enligt följande: Ett eller flera kommaseparerade Webbplats-ID för varje shop-in-shop som ska använda API-nyckeln, följt av ett likhetstecken ("="), följt av API-nyckeln. Sedan ny rad för nästa API-nyckel. Kommentarsrader kan läggas in genom att börja en rad med "//". Till exempel skulle en butik med fem olika shop-in-shoppars API-nycklar kunna fyllas i såhär://Demoshoppen, Exempelshoppen och Testbutiken: 1,4,5=XXXXX-XXXXX-XXXXX-KEY01-XXXXX //Provföretaget: 2=XXXXX-XXXXX-XXXXX-KEY02-XXXXX //Handelsboden för typfall: 3=XXXXX-XXXXX-XXXXX-KEY03-XXXXX
Vi på E37 kommer när du skaffar e-handelsmodulen för Rule meddela dig om vilka Webbplats-ID som gäller för dina shop-in-shops. Om du saknar denna info, kontakta oss på support@e37.se så hjälper vi dig.
Använder du inte shop-in-shop eller vill använda samma API-nyckel för alla shop-in-shoppar så behöver du i fältet API-nyckel/nycklar alltså endast ange en API-nyckel utan något Webbplats-ID. - Bocka för rutan Skicka varukorgsdata om du vill att varukorgsdata ska skickas till Rule när kunder redigerar sin varukorg. Datan kan exempelvis användas för att skicka ut "glömd varukorg"-meddelanden till kunder som besökt webbshoppen och sedan inte slutfört sin order.
- Klicka knappen Spara.
- Vänta upp till 3 minuter så att butikens servercache hinner tömmas.
- Gör nu förslagsvis ett testköp, och/eller testa att skapa en varukorg och överge den för att se hur datan ser ut när den kommer till Rule.
- Glöm inte att också uppdatera din integritetspolicy-sida då Rule blir en tredjepartstjänt som din butik delar personuppgiftdata med och därför bör nämnas där.
- Lägg till Rule som godkänd avsändare i din SPF-record hos din domänleverantör.
Vilken data skickas till Rule när en besökare använder min webbshop?
Förutsatt att du fyllt i API-nyckel enligt guiden ovan så skickas data till Rule vid två olika typer av tillfällen: När kundkorgen/kundvagnen uppdateras ("Cart Updated") och när en order slutförs ("Order Completed"). Vilken data som skickas vid dessa tillfällen, framgår av de tre tabellerna nedan. Utöver denna info skickas alltid information om användarens epostaddress, språk och, i den mån det fyllts i, telefonnummer.
Data som skickas både vid uppdatering av kundvagn och vid slutfört köp
Data som skickas både för "Cart Updated" och "Order Completed". Notera att namnet Subscriber nedan hänvisar till alla användare i din shop och kräver alltså inte att någon "prenumererat" på något; namnet kommer troligen av att Rule startade ren nyhetsbrevstjänst. (Se taggen Newsletter för info om kunden har kryssat i rutan för att acceptera direktmarknadsföring eller ej.)
Data | Anmärkning |
Subscriber.Source | Är alltid "E37". |
Subscriber.SourceSite | Namnet på aktuell webbplats. (Kan variera om du använder shop-in-shop.) |
Subscriber.Name | |
Subscriber.IsCompany | |
Subscriber.Number | |
Subscriber.Birthday | |
Subscriber.Country | |
Subscriber.CountryCode |
Skickas vid uppdatering av kundvagn, ("Cart Updated")
För att denna data ska skicka krävs att rutan Skicka varukorgsdata i E37s admin är förbockad.
Data/Tagg | Anmärkning |
Taggen CartInProgress | Sätts eller tas bort beroende på om varukorgen har innehåll. |
Cart.CartUrl | URL för att återuppta kundvagnen. |
Cart.Date | |
Cart.Total | Totalsumma inkl. moms. |
Cart.Currency | |
Cart.HasSalePriceProduct | Yes/No |
Cart.HasAutoCampaigns | Yes/No |
Cart.HasDiscountCodes | Yes/No |
Cart.ProductCount | |
Cart.Products | |
Cart.Brands | |
Cart.Names | |
Cart.SKUs | |
Cart.Variations | |
Cart.Groups | T ex: "/Barnkläder/Övrigt/Bad- och solskyddskläder/" |
Skickas endast för slutförd order, ("Order Completed")
Data/Tagg | Anmärkning |
Taggen OrderCompleted | Taggen sätts. |
Taggen Newsletter | Om kunden accepterat marknadsföring. |
Taggen CartInProgress | Taggen tas bort, (då kundvagnen töms vid slutförd order). |
Order.Number | |
Order.Date | |
Order.ProductSum | Artikelsumma inkl. moms |
Order.ProductSumExclVat | Artikelsumma exkl. moms |
Order.Total | Totalsumma inkl. moms |
Order.TotalExclVat | Totalsumma exkl. moms |
Order.Currency | |
Order.HasSalePriceProduct | Yes/No |
Order.HasAutoCampaigns | Yes/No |
Order.HasDiscountCodes | Yes/No |
Order.ProductCount | |
Order.Products | |
Order.Brands | |
Order.Names | |
Order.SKUs | |
Order.Variations | |
Order.Groups | T ex: "/Barnkläder/Övrigt/Bad- och solskyddskläder/" |
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.