När du skapar en ny innehållssida vill du såklart att nya besökare ska kunna hitta din sida, och därmed din shop, genom sökningar på sökmotorer. Du vill då att sökmotorerna indexerar relevanta sökord på din sida så att den visas i deras resultat. Men minst lika viktigt är att du sätter titlar och beskrivningar på din sida så att den som söker väljer att klicka på just din länk ifrån sökresultatet de ser.
Sökordsoptimering på innehållssidor
Gör så här i admin:
- I vänstermenyn, välj Webbplats -> Sidor.
- Klicka på innehållssidan du vill ändra inställningar på.
- Välj tabben Sökordsoptimering.
- Sätt en Titel för sidan.
Titeln ska gärna på ett kortfattat sätt sammanfatta vad varje unik sida i webbplatsen handlar om. De ska inte innehålla fullt med sökord eller bestå av för mycket text, utan ska i första hand vara skrivna för att fler personer ska klicka på din länk i Googles sökresultat. Titeln visas på webbläsarens flik enligt nedan:
Titeln visas även i sökmotorernas sökresultet. I Google ser det ut så här:
Google visar max de första 50-60 tecknen av titeln. Om du håller dig under 55 tecken så syns oftast hela din titel i Googles sökresultat. Det exakta antalet tecken som syns beror på tecknens bredd, till exempel tar versaler mer plats än gemener.
Om fältet lämnas tomt så sätts title-taggen för innehållssidor till sidans titel från administrationsverktyget, det vill säga den som sätts under tabben Allmänt.
Titeln för en sida byggs ihop av texten ifrån upp till tre olika fält i admin, separerade av "-". Att endast ändra sidans Titel kanske därför inte helt sätter titeln som du vill. Titeln byggs upp av "[Butiken Namn] - [Sidans Titel] - [Eventuellt Titelsuffix för butiken]". Inställningarna för butikens Namn och Titelsuffix hittar du under Kontrollpanelen -> Webbplats -> Allmänt -> Fliken Allmänt. Här kan du även kryssa i Dölj namn i titel om du inte vill att butiken namn ska visas i titeln. Notera att butiksinställningarna för titeln gäller för alla butikens sidor, även systemsidor. - Nyckelord är vad som sätts som META keywords i HTML-koden. Google använder inte längre META keywords i sina rankingsalgoritmer och sökrutan i din webshop söker inte på innehållssidor utan visar endast artikelsidor, så nyttan av att fylla i bra nyckelord här är för just innehållssidor begränsad. Det kan dock vara så att några mindre sökmotorer fortfarande tittar på META keywords.
- Beskrivning skapar taggen META description. Denna text du vill ska visas i sökresultaten under titeln. Google visar endast de första 150-160 tecknen av din beskrivning. Optimal längd för denna text är därför oftast runt 155 tecken. Notera att META description inte används av Google för att sortera relevanta sidor högre, så det är mer viktigt att din beskrivning ger den som söker en bra anledning att klicka på din länk i sökresultaten än att försöka klämma in så många relevanta sökord här som möjligt.
Undvik att ha samma beskrivning på alla dina innehållssidor. Till exempel, om en användare googlar efter en sida med råd om kattmatsval är det mindre troligt att de väljer din sida om du beskriver den som "Fri frakt på kattmat, vi levererar redan nästa dag!" än om du för just den innehållssidan har skrivit in "Guide för hur du väljer rätt kattmat för just din katt baserat på ålder, ras och eventuella sjukdomar. Råd för både torrfoder och blötmat." Om du inte tänker skriva unika beskrivningstexter för en innehållssida (vilket du bör försöka ta dig tid att göra) så är det typiskt ett bättre alternativ att lämna rutan helt tom än att kopiera en beskrivningstext som blir samma för flera av dina innehållssidor. Om en sida saknar META description så skapar Google en beskrivning med textsammanfattning som oftast blir den text som kommer först på sidan, men ibland väljer ut text de tycker är mer relevant.
Om Googles algoritm "tycker" att din beskrivningstext verkar missvisande eller dålig så är det möjligt att de ersätter vad som visas med en egen textsammanfattning. Vad du skriver tas alltså av Google bara som ett förslag på vad du skulle vilja ha för text när du visas i deras sökresultat.
Fördjupning
Googles guide Skapa bra metabeskrivningar. (Text på engelska.) - Klicka knappen Spara.
Det här är de inställningar du kan göra för SEO på innehållssidor. Som du ser handlade det mer om att få de som söker att klicka på just ditt resultat, än att få ditt resultat att komma högt upp i Google, då Google inte längre använder META-taggarna för att sortera sina resultat. Så vad är då några av de enklare sakerna du kan göra för att din innehållssida att komma högre upp i sökresultaten?
- Se till att på din sida använda de sökord och fraser som någon som söker är trolig att skriva in i en sökmotor. Det är värt att tänka "Hur skulle någon som söker på det här kunna formulera sin sökning?". Dock bör du inte göra dig skyldig till så kallad "keyword stuffing" där du bara skriver in en massa sökord i hopp om att Google ska indexera dem. Googles algoritmer kan då istället sortera din sida som spam vilket såklart gör att den rasar i rank. Dessutom ser det inte seriöst ut för besökarna på sidan. Inkludera istället bra sökord naturligt i din text och i dina rubriker.
- Ge bra namn på bilder du laddar upp till filarean baserat på vad de föreställer. En bild som heter IMG0045.jpg kommer inte dyka upp i Googles bildsökning lika ofta som en bild med för bilden beskrivande ord. Undvik också att skriva ihop filnamn till ett enda ord; riktigtvackrachokladpraliner.jpg är ett sämre filnamn än riktigt-vackra-chokladpraliner.jpg. (Notera att artikelbilder namnges av systemet baserat på artikelns benämning och varumärke för att få bra sökträffar, så dessa riktlinjer gäller endast bilder du laddar upp till filarean.)
- Se till att sätta lämpliga rubriker med rätt rubrikmallar på din sida. Se guiden Hur fungerar rubriker?
- Under fliken Allmänt, sätt en lämplig URL-kod för sidan. En väl vald URL-kod är tydlig för både besökare och bra i sökmotoroptimeringssyfte.
- Om andra sidor med bra sökrankning länkar till din sida så ökar din sidas ranking.
- När du har gjort allt ovan för att få din sida att se bra ut både för Google och för de som ser din sida i Googles sökresultat kan du skicka in din sida till Google för indexering. Detta kräver inlogg med en e-postadress kopplad till ett Google-konto, vilket kan göras gratis. Om du vill att de ska indexera nånting annat än en webbsida, till exempel en video, app eller uppdaterad position till Google Maps kan du istället använda denna sida. Om du inte gör detta så kommer den nya innehållssidan att läggas till i butikens sitemap, så Google kommer därifrån att kunna hitta sidan, men då kan det dröja lite längre tills indexeringen sker.
Naturligtvis är sökordsoptimering ett ämne som det skrivits böcker om och det kan inte sammanfattas i bara sex punkter. Men punkterna ovan är bland det viktigaste som du kan göra för innehållssidor. E37 System gör bakom kulisserna även en hel del andra saker som hjälper till med din sökmotoroptimering, så som att generera en sitemap, ge sökvänliga URLs till artiklar, namnge artikelbilder, sätta robots.txt och korslänka mellan relaterade artiklar och taggar.
Vidare läsning
Läs också vår guide Att skriva innehållssidor — Bra för SEO och konvertering som går igenom SEO på innehållssidor med mindre fokus på hur man gör i admin och mer ifrån perspektivet av hur man kan tänka när man ska ta fram innehåll, varför man vill ha innehållssidor och hur man kan länka till innehållssidor i sin butik.
Men innehållssidor är ju inte den enda sortens sidor i din butik. Systemsidorna för varugrupper, varumärken och taggar går också att optimera för sökmotorer genom att ge dem bra beskrivningstexter och rubriker. Läs mer om hur detta görs här.
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.