Att få organisk trafik är ofta mycket viktigt för att en webbshop ska bli lönsam. Med organisk trafik menas besökare som hittar till din butik via en sökmotor utan att du betalat annonspengar till sökmotorn i fråga. Möjligheten att synas för många potentiella kunder utan att behöva lägga pengar på annonser är en av de saker som gör Internet så fantastiskt för e-handlare. Dock är de flesta branscher idag så konkurrensutsatta att om du inte lägger någon tid på att optimera dina sidor för sökmotorerna så är det troligt att dina konkurrenter kommer högre upp i söklistningarna.
Denna guides fokus är att förklara grunderna om hur SEO fungerar och vad man bör tänka på, utan att gå in på alltför många tekniska detaljer. De mer djupgående tekniska delarna har vi sparat till våra andra guider om SEO.
E37s e-handelssystem är designat för att ge dig bra möjligheter för sökmotoroptimering (förkortat SEO från engelskans Search Engine Optimization). Men inget system i världen ge alla sidor som använder det bra placeringar i sökningar utan att någon också behöver arbeta med innehållet på webbplatserna. Detta då det som avgör sidors rankning hos Google till största del är just deras innehåll. En stor del av sökord som indexeras i en webbshop kommer ifrån artiklarnas benämning och beskrivningstext. Det betyder att om du genom ditt affärssystem redan har tagit fram bra sådana så har du kommit en bra bit på vägen med ditt SEO-arbete. De andra typer av sidor där du vill tänka på att ta fram SEO-vänliga texter är innehållssidor (så som startsidan och andra sidor du har skapat själv) och sidor för varugrupper, varumärken och taggar.
Googla din egen butik!
Att söka på din egen butik och se hur den ser ut i sökresultaten är en bra vana. Du vill titta både på hur startsidan ser ut och hur dina undersidor ser ut. Kontrollera så att titlarna och texten under gör så att din sida ser ut som något som du skulle vilja klicka på om du sökt.
Dessutom vill du hålla koll på vilken plats i resultaten din butik kommer för olika sökord. Genom att någon gång ibland kontrollera och skriva ned din butiks placering för olika sökord kan du se om dina resultat blir bättre eller sämre. Eftersom att Google med hjälp av cookies och din inloggning på deras tjänster håller koll på vem som söker och ger dig personliga sökresultat så vill du i detta fall se till att få se sökresultatet som det ser ut utan denna data, då det är möjligt att Google har märkt att du är mer intresserad av din egen butik är andra som söker. Öppna därför en webbläsare i "inkognito-läge" (Chrome), i ett "privat fönster" (Firefox) eller ett nytt InPrivate-fönster (Edge) för att göra sökningar där du vill se din placering för att få rättvisande resultat. Var också medveten om att SEO-förbättringar tar tid för att ge resultat. Det kan ta 6 månader till eller helt år innan du helt ser resultatet av förbättringar.
Tänk på att annons-resultat från Google Ads alltid hamnar överst om sådana finns, så räkna inte med dessa när du räknar vilken placering du hamnar på. Givetvis vill du komma så högt upp i resultaten som möjligt, men att hamna på första sidan av sökresultat är där det börjar hjälpa på riktigt, då en stor andel av de som söker kommer inte titta längre än till första sidan. Detta sagt, om det sökord du testar hamnar på andra eller tredje sidan så är det stor chans att en sökning på det ordet i kombination med något annat sökord du har med på din sida kommer att ge en plats på förstasidan.
Google vs världen
Är det bara Google man ska bry sig om, finns det inte en massa andra sökmotorer också? Det korta svaret här är att det är absolut Google du bör fokusera på. Google hade i september 2017 78,8% av marknadsandelarna för sökmotorer globalt och i Sverige hela 93,7%. I Sverige är Bing (4,2%) och Yahoo! (1,5%) de enda andra sökmotorer med över en procent av marknadsandelarna. Så det långa svaret blir att även om de kanske inte ska ignoreras helt så bör du ha lagt mycket tid på optimering för Google innan du ens tittar på Bing och Yahoo! Dessutom så kommer även de saker som hjälper din placering i Googles sökresultat att hjälpa dig att synas även i andra sökmotorers sökresultat.
Så vad vill Google visa upp?
Googles algoritmer är hemliga och dessutom i ständig förändring, så om någon listat ut hur man kan manipulera upp sin sidas placering i sökresultaten så täpps kryphålen rätt snabbt ihop. Så en stor del av det man behöver förstå för att veta hur man kan få bra rankning i sökresultaten är att förstå vilka sidor Google vill ska dyka upp först (efter annons-länkarna). Detta är relativt enkelt att svara på: Google vill ge resultat som är relevanta för den gjort sökningen.
Den uppenbara följdfrågan "Så hur får jag Google att tycka att mina sidor är relevant?" är dock lite svårare att besvara. Dels på grund av att Googles algoritmer är hemliga och dels på grund av den mångåriga katt och råtta-lek som pågått mellan Google och spammare som försökt lura Google att tycka att deras irrelevanta sidor är relevanta och ska rankas högt.
Det svåra, men fungerande sättet att få bra placeringar hos Google är därför idag att faktiskt vara en relevant sida för de sökord du vill ska leda till din sida. Det betyder att din sida måste ha bra innehåll; content is still king! Detta sagt så bör du också tänka på hur Google analyserar din sida. Det är två huvudpunkter som Google bryr sig om: Att sökordet finns med på relevanta delar av sidan och vilka andra sidor som länkar till din sida.
Inkludera sökord på relevanta delar av sidan
Den mest uppenbara saken du vill se till att göra för de sökord du vill få bättre resultat för på Google är att använda sökorden på din sida. Detta sagt så vill du inte bli skyldig till "keyword stuffing" där en stor mängd sökord kläms in utan något riktigt sammanhang. Eftersom det är lätt att lägga upp massor av sidor som visar upp spam-innehåll och som sedan har en listning av lösryckta vanliga sökord så straffas sådant beteende av Google. Undvik därför texter där du kommaseparerat listar sökord och sprid istället ut sökorden i flera meningar som är läsbara för människor.
Alla olika delar av din sida är inte heller lika viktiga för Google; sökord i rubriker är till exempel viktigare än samma sökord i en brödtext. Det betyder dock inte att du vill skriva hela din text som en rubrik, för åter igen, om det fungerade så skulle spammare tänkt på det för länge sedan och Google därför börjat straffa sidor som gör så.
Tänk på att det som är uppenbart när man är i din webshop inte är uppenbart när man skriver in sökningen på Google. Så om till exempel din butik till exempel endast säljer dockkläder och inredning till dockhus, tänk då på att du ändå bör skriva "till dockhus" eller "för dockor" när du beskriver varje produkt. För även om detta är självklart i sammanhanget när en kund befinner sig i din butik "dockklädsbutiken" så är det inte lika självklart när Google indexerar din sida. Som var specifik i beskrivningstexterna. Skriv ut "barnjacka" och inte bara "jacka", "radiostyrd båt" och inte bara "båt" eller "damstövlar" istället för "stövlar", även om det är helt uppenbart att din butik inte säljer någon annan typ av dessa artiklar när man väl inne i din webbshop. I fallet med damstövlarna och barnjackan kan du dock även vilja formulera dig så att du fortfarande får med orden "stövlar" och "jacka" i en annan mening.
Dessa är de delar av en sida det går att ha sökord på:
- Brödtext
För en artikelsida så är brödtexten typiskt beskrivningstexten. På innehållssidor så är brödtexten oftast den text som utgör styckena i widgeten layoutat innehåll. Att skriva paragrafer med text som på ett för en människa läsbart sätt pratar om de sökord du vill inkludera är inte helt enkelt, men det är något som märkbart hjälper.
Ett vanliga problemet vi på E37 ser är för korta eller helt tomma artikeltexter. Att beskriva produkterna är också något som hjälper dina kunder fatta köpbeslut, så bra texter hjälper även med konvertering. En brödtext får med fördel vara lite längre, så det är en bra plats att även få in flera sekundära sökord som du vill ska ge träffar men som inte är de sökord som är absolut viktigast att få bäst page rank för.
Undvik standardformuleringar som ger likadan eller nästan likadan text på väldigt många artikelsidor då detta kan leda till att Google straffar dig för duplicerat innehåll. - Rubriker
Sökord i rubriker värderas typiskt som viktigare av Google än ord i brödtext. Detta förutsatt att du har tillräckligt hög andel brödtext för att Google inte ska tycka att du ser ut som en spam-sida som försökt utnyttja detta. En sida ska ha exakt en huvudrubrik (även kallad H1-rubrik eller rubrikmall 1), och den rubriken ska vara vad sidan "handlar" om. För artikel-sidor hos E37 är huvudrubriken därför automatiskt satt till artikelns benämning. Det betyder att om möjligt så vill du att artikelns benämning innehåller sökord som en potentiell kund skulle kunna använda när de söker efter den i en sökmotor. Om du kan ta fram tillräckligt långa texter för att att ha flera stycken så kan ytterligare sökord läggas i underrubriker.
För innehållssidor och andra ytor där du inkluderar innehåll genom widgets, se guiden Hur fungerar rubriker? För textfält där du kan använda layoutat innehåll, till exempel beskrivningstexter, se även guiden om editorn för layoutat innehåll för mer info om hur du skapar rubriker där.
För varugrupper, varumärken och taggar kan du sätta en annan titel än vad som visas i menyer och liknande med hjälp av fältet Sidrubrik. Läs mer om hur detta görs i steg 4 här. - Sökväg (URL)
Att dina sökord är med i sidans URL är också viktigt. Om du vill byta textdelen för den automatgenererade sökvägen så kan du göra detta under fliken Sökmotoroptimering. Läs mer i steg 10 i denna guide. - Titel
Sidans titel bör också innehålla sidans allra viktigaste sökord, samtidigt som den beskriver vad sidan handlar om. I E37s system så är sidtitlar uppdelade i upp till tre delar: Webbplatsens Namn, sidans Titel och webbplatsens Titelsuffix. Webbplatsens namn och titelsuffix sätts under Kontrollpanelen -> (Webbplats) Allmänt och går att läsa mer om här. Sidans titel är för artikelsidor förinställt på eventuellt varumärke följt av artikelns Benämning. För innehållssidor så är sidans titel förinställt på vad som satts som Titel under fliken Allmänt. I båda dessa fall så kan den förinställda titeln skrivas över under fliken Sökmotoroptimering. - Bilder
Artikelbilder får hos E37 automatiskt sitt filnamn och alt-text satt baserat på eventuellt varumärke och på artikelns namn. För bilder du laddar upp till filarean bör du själv tänka på att sätta dessa så att de innehåller lämpliga sökord. Detta görs för filnamn genom att döpa bildfilerna innan du laddar upp dem till filarean. Alt-text sätter du i filarean genom att under Webbplats -> Filarean klicka på i-ikonen och skriva in texten i fältet Titel.
Att ha bilder som föreställer text är inte bra för sökmotorers skull då texten på bilden då inte blir indexerad av sökmotorerna. Använd istället när det är möjligt widgeten Splash, den lägger din text som en rubrik på en bakgrundsbild vilket är bättre för SEO.
Att andra vettiga sidor länkar till din sida
Att rätt sidor länkar till din shop är ett annat sätt som Google ser att den är en relevant sida. Notera att alla länkar till din sida faktiskt inte är bra. För 10-15 år sedan så gav alla in-länkar till en sida den bättre page rank, om än marginellt. Men detta gav upphov till så kallat länk-farmande där spam-sidor pumpade upp sin rankning genom att ge in-länkar till varandra eller genom att posta spam-länkar på forum-sidor. Googles reaktion blev bland annat att straffa sidor som verkar komma ifrån spam-sidor.
Naturligtvis vill du att stora och välbesökta sidor ska länka till din butik, men detta vore sant alldeles oavsett om Google brydde sig om länkarna eller inte då länkarna i sig skulle leda till att flera besökare skulle hitta till din sida. Så att bygga länkkraft bör göras på ett naturligt sätt där de som länkar till dig gör det för att innehållet passar in på deras sida.
Ett annat sätt Google minskade länk-spammande var att 2005 införa koden rel="nofollow" för länkar. Länkar med detta attribut ger ingen länk-kraft till Google. Genom att forumsidor som inte vill att deras forum ska få massa länk-spam på sig automatiskt lägger till nofollow på alla sina utgående länkar så slipper de spam. Till exempel läggs detta attribut in på alla länkar ut ifrån Wikipedia, så att om någon editerar sidor där för att länka till en sida kommer inte hjälpa den sidan att synas mer på Google.
Vidare läsning Som uppföljning, läs även våra guider om Sökmotoroptimering för en innehållssida och Texter på varugruppssidor, varumärkessidor och taggsidor för sökmotoroptimering. Den senare går även igenom hur du kan använda gratistjänsten Google Trends för att se vilka sökord relaterade till dina sidor som används mest och därför är värda att lägga i rubriker och sid-titlar. |
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.