Denna guide handlar om hur man tar fram innehållssidor med relevant innehåll och hur man bäst kan länka till detta innehåll för att visa upp det. Vi kommer även gå igenom varför man vill skriva innehållssidor. Om du vill veta hur man i admin rent tekniskt skapar en ny innehållssida, se istället guiden Skapa en ny innehållssida.
Den här guiden kommer även ta upp saker som ska tänkas på gällande sökmotoroptimering (SEO), men för mer teknisk info om SEO i systemet och fliken Sökmotoroptimering, se guiden Sökmotoroptimering för en innehållssida.
Fördelarna med att ha innehållssidor med information
Om du säljer produkter i en viss bransch så sitter du troligen på mycket kunskap gällande dina produkter. Att dela med dig av denna kunskap i din butik är en konkurrensfördel. Innehållssidor som ger relevant information för dina kunder är värdefullt på flera sätt:
- En stor anledningen till att du vill ha relevanta innehållssidor är sökmotoroptimering (SEO). En välskriven sida som förklarar till exempel hur man väljer fotbollsskor kommer att kunna få bra sökranking i sökmotorer för användare som söker på info om just att välja fotbollsskor. Bra sökrankning på dina innehållssidor kommer även gynna resten av din butik. Dessutom ger ju sökträffarna besökare till din butik, som går att konvertera till att också bli kunder.
- Köpråd kan öka din konverteringsgrad för besökare som annars vore osäkra på om en produkt verkligen är vad de behöver. Dessutom vill kunder som handlar på nätet ofta få svar direkt, istället för att behöva mejla kundtjänst och vänta på svar. Detta kräver att de besökare som tittar på dina artikelsidor och har frågor kan hitta till dina guider därifrån. Du kan länka i relevanta artiklars beskrivningstexter, i menyer eller på varugruppssidor. På så vis kan dina innehållssidor fungera som en förlängning av din kundtjänst. Läs mer nedan i stycket Hur ska dina besökare hitta till innehållssidorna?
- Att ha innehållssidor med relevant innehåll gör att du har saker du kan länka till i nyhetsbrev och på sociala medier, istället för att endast länka till artiklar. Detta kan öka chansen att att någon följer dina länkar och hamnar i din butik.
Men vad ska jag skriva om?
Det finns en många olika typer av sidor som går skapa, här följer några förslag:
- Svara på frågor och ge råd — Om du driver en fysisk butik så kan du få dina uppslag för vad du ska skriva om direkt ifrån dina kunder. Det säljarna i butiken får frågor om är bra saker att skriva om. Skötselråd, råd om hur man väljer rätt produkt eller fördelarna med att köpa en produkt som har ett specifikt tillval är alla exempel på sidor i denna kategori.
- Ge inspiration — Gå igenom heta trender. Visa upp förslag med bilder på hur man kan använda dina produkter tillsammans med varandra. Lägg upp recept som använder ingredienser eller verktyg din butik säljer. Eller gör en steg-för-steg-guide med bilder om hur man kan fixa ett hem-projekt med hjälp av dina produkter.
- Film — Om du har tillgång till filmer som är relevanta för dina produkter så kan att lägga upp en inbäddad film under en sökvänlig rubrik och med en kort text om filmen på en egen innehållssida.
- Listor — Ta lite tips ifrån skvallerpressen och clickbait-sajter: Få typer av material är lika lätt att ta fram snabbt som listor! Lista 7 sätt att få ut det mesta av en artikel. Lista 5 favoriter i en produktkategori med en extra paragraf om varje artikel. Lista de roligaste annonskampanjerna ifrån ett av dina varumärken med bilder och inbäddad film.
- Nyheter — Vad händer med butiken och vad händer i branschen? Kommer er butik vara på plats på en kommande mässa? Släpper er huvudleverantör en ny produkt snart? Innehållssidor som har mer blogg-liknande innehåll kan vara vara ett bra sätt att skriva lite längre texter som även går att dela ifrån sociala medier. Om du sällan har nyheter undvik att ha en nyhetssida som ligger kvar när senaste nyheten är alltför gammal då detta kan få besökarna att tveka på om din butik verkligen är aktiv och om de vågar beställa av dig.
Om du i din butik vill ha en ren blogg-del så finns E37s e-handelsmodul "Blogg". Den ger dig funktioner för sortering på datum, koppling till Facebook-funktioner för att gilla/rekommendera och kommentera, stöd för RSS-flöde och öppnar dessutom upp för att använda en hel del extra widgets som är smidiga för bloggning. För ett exempel på hur vår blogg-funktion kan användas, kolla in ISBJÖRN of Swedens nyhetsblogg . - Tester — Presentera testvinnare ifrån oberoende tester. För att följa marknadsföringslagen så får du dock inte göra påståenden så som ”bäst i test”, ”bäst för miljön” eller ”snabbast” som inte kan dokumenteras, så tänk efter en extra gång innan du gör egna tester som jämför mot konkurrenternas produkter. Att jämföra vilka funktioner, storlekar, egenskaper dina egna produkter har i tabellform kan dock vara ett sätt för uppförsäljning. Till exempel om besökaren egentligen hade tänkt köpa den billigare produkten, men för bara 300 kr mer får man ju flera extrafunktioner. Dessutom kan en del kunder känna att det faktum att de faktiskt inte köper den dyraste produkten i kategorin göra så att de blir mer villiga att köpa en annan bra produkt som ändå ligger över prisklassen de först tänkt handla i.
Att skriva text som tänker på sökmotorerna
Att skriva en text med sökmotorer i åtanke kräver ett speciellt sätt att tänka. Du vill inkludera sökord och fraser som de som söker efter informationen din sida ger kan tänkas använda. Du vill undvika att skriva texter som låter som reklam. "Vi har marknadens finaste [sökord]" eller "[Sökorden] du drömmer om" kanske är rimlig copy i en tidningsannons, men den typiska sökmotors-användaren kommer inte skriva in dessa fraser när de söker information. Och om någon konsument ser ett utdrag av din text på en sida med sökresultat så är det troligt att de istället väljer ett annat sökresultat som verkar ha mer opartisk information.
Om söktermen du skriver om har synonymer så vill du inte glömma bort att använda dessa. Om du skriver en guide om "val av sportbag" så vill du inte genomgående i din text kalla varugruppen "sportbag". Växla istället mellan att också i texten prata om en "träningsväska", "gym bag", "duffelväska", "sportkasse" och "träningsbag". Du kan använda Google Trends (se nedan) för att få reda på vilka synonymer som faktiskt används i sökningar.
Rubriker
Tänk på att använda rätt rubriker och rätt rubrikmall på dina sidor. Detta då sökmotorer använder rubriker extra mycket för att lista ut vad din sida handlar om. Om du skriver en innehållssida som handlar om någonting specifikt så bör detta framgå av sidans rubrik med Rubrikmall 1 (<H1>-tagg). En sida bör ha exakt en rubrik med Rubrikmall 1, underrubriker bör istället få Rubrikmall 2. Du kan läsa mer om rubriker och hur de ska användas här.
Sidans titel
Precis som rubriker är sidans Titel mycket viktig för hur relevant sökmotorer kommer tycka din sida är till ämnet du skriver om. Se därför till att sätta en beskrivande titel för sidan som samtidigt innehåller den viktigaste sökfrasen för sidan.
Google Trends
Till din hjälp för att lista ut vilka sökord och fraser som används mycket har du Google Trends . Med Google Trends kan du dels se data om hur ofta en fras har sökts på under de senaste åren, men den stora fördelen är "Relaterade frågor" och i viss utsträckning "Relaterade ämnen". Dessa sorteras in i två grupper, "Ökar i popularitet" och "Mest populära" .
Om vi söker i Google Trends på till exempel "Snöskoter" och tittar på "Mest populära" så får vi upp följande information:
Översta grafen visar att i början av 2013 så var sökningarna på ordet "snöskoter" som högst. Om du lägger till flera söktermer för jämförelse så kan du se hur populära termerna är (och har varit) i förhållande till varandra. Notera att skalan alltid går ifrån 0 till 100, så om du vill jämföra flera söktermer mot varandra så måste du använda knappen "Lägg till jämförelse" för att söktermerna ska hamnar på samma skala.
Ifrån relaterade frågor ser vi att sökningar på "förarbevis snöskoter" och, (om vi skrollar ned lite i listan), "snöskoter hjälmtvång" är populära sökningar. Om vår butik säljer snöskotrar och tillbehör så är en guide som går igenom regler och vad som krävs för att få köra snöskoter en bra idé? Denna guide skulle naturligt kunna länka till butikens hjälmar, och kanske även till en annan guide om vad man ska tänka på när man väljer hjälm till snöskoter? Utöver för att använda Google Trends för att få uppslag om vilka guider du kan skriva så kan du också tänka på att försöka använda sökorden i de relaterade sökningarna i din text, sidtitel och i rubriker. Ännu flera relaterade sökord kan du få med Keyword Planner för Google Ads. Läs med om hur det funkar här.
Undvik "Keyword stuffing", skriv informativa sidor som innehåller söktermer
Att bara lista en massa sökord på en innehållssida i hopp om att sökmotorerna ska tro att din sida är relevant är feltänk på två sätt: Dels straffar algoritmerna sådant beteende om de upptäcker det vilket kan resultera i att din sida istället får sämre sökrankning. Dessutom kommer besökare som hittar till din sida som inte innehåller någon vettig information utan bara en massa söktermer och länkar till produkter knappast tycka att du verkar driva en seriös butik som de vill handla i, (vilket i sin tur leder till att Google ser detta för sina användare och på så vis vet att de ska straffa din butiks ranking).
Undvik också att lägga in sökord i en oläsligt liten fontstorlek eller i till exempel vit text på vit bakgrund. Sådant beteende straffas också av sökmotorer som ju vill dirigera sina besökare till genuint bra sidor. Så skriv istället en bra informationssida, även om det är mer arbete så är det vad som bevisligen fungerar! Tänk på hur många söktermer som ger en Wikipedia-sida om ämnet som första sökträff. Det är inte (bara) för att Wikipedia över lag har bra en sökrankning som dessa sidor ofta kommer först, utan främst för att sidorna faktiskt har relevant information och innehåller för ämnet relevanta sökord.
Välj dina bilders filnamn för sökmotoroptimering
För bilder du laddar upp till filarean vill du välja filnamn med omsorg. Ge bra namn på bilder du laddar upp till filarean baserat på vad de föreställer. En bild som heter IMG4711.jpg kommer inte dyka upp i Googles bildsökning lika ofta som en bild som har ett filnamn med för bilden beskrivande ord.
Hur ska dina besökare hitta till innehållssidorna?
Om du skrivit bra innehållssidor som ger råd till dina besökare i shoppen, hur ska de hitta till dem? Det hjälper ju inte besökarna i butiken hur bra råd du än ger eller hur optimerat för sökmotorer du än skrivit dina sidor om man när man redan är i butiken inte kan hitta till råden.
Det finns flera platser du kan länka till innehållssidor ifrån:
- I Beskrivningstext för artiklar som har med sidan att göra. Lämpligast om en guide och mycket relevant för ett fåtal artiklar.
- I sidfoten på din butik kan du länka till en samlingssida som listar alla dina innehållssidor av en viss typ, till exempel "Guider & tips" eller "Inspiration".
- I menyn till varugrupper kan man länka till sidor som är relevanta för den specifika varugruppen.
- Man kan även på varugruppssidor länka till relevanta innehållssidor.
Länna Sport använder alla sätten i de tre nedre punkterna. På sidan lannasport.se/sv/guider har de en huvudsida för guider som leder till egna undersidor för varje guide-kategori, snyggt presenterat med en bild för varje kategori. Om du inte ännu har så många innehållssidor behöver du troligen inte ha mellansteget med sidor för olika kategorier. Till att börja med kan du då istället ha en guide-sida som listar alla dina guider. Om antalet sidor börjar bli oöverskådligt bör du dock strukturera upp dina sidor.
Ovanför visas huvudmenyn som ligger på alla sidor, som den ser ut efter att man klickat på "Skor".
Detta är varugruppssidan för skor hos Länna Sport. Även här länkas relevanta guider om skor.
Auto-complete
Om din butik har tilläggsmodulen auto-complete så kan man direkt i butikens sökruta se innehållssidor med matchande titel medan man skriver in söktermen. Detta kan vara lämpligt att därför se till att titeln på innehållssidor där det är troligt att sådana sökningar kommer vara vanliga ingår i sidans titel. Notera dock att den inte matchar mot brödtexten på innehållssidor. Så om du till exempel för en innehållssida som går igenom öppettider för en fysisk butik har satt sidtiteln till "Om butiken" så kommer man med auto-complete inte att får några matchningar när man börjar skriva in "Öppettider". En bättre titel för sidan vore därför kanske "Om [butikens namn]: Adress och öppettider".
Auto-complete visar även artiklar, artikelnummer, varugrupper, varumärken samt andra besökares sökningar som matchar det som börjat skrivas in i sökrutan. Du kan läsa mer om funktionen auto-complete här.
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.