Sidans titel, URL och META description är vad som du föreslår ska visas av Google när din hemsida är med i deras sökresultat. Den här guiden går igenom hur du uppdaterar söklistningen för din shops startsida. Om du istället vill uppdatera söklistningen för en annan innehållssida, se istället denna guide.
Hur en sökresultatslistning byggs upp
Söker man till exempel på "Sportbutik" dyker Länna Sport upp på följande sätt:
Om vi tittar på varje del av rutan ser vi att texterna kommer ifrån olika inställningar. Vi kommer nedan att gå igenom hur du kan ändra inställningen för varje av dessa fält, men låt oss först bara gå igenom vad som kommer varifrån.
- "Sportaffär på nätet - Fri frakt hos Länna Sport" är startsidans title-tagg. (Se nedan om varför din sidas titel kanske inte blir det som visas här.) Denna title-tagg skapas i admin genom att lägga ihop upp till tre olika fält. Först Butikens namn, sedan startsidans Titel och sist butikens Titelsuffix. Länna Sport har valt att dölja butikens namn i titeln, det står därför inte "Länna Sport - Sportaffär på nätet - Fri frakt hos Länna Sport", vilket ju vore onödigt upprepande.
Denna titel är även vad som visas ovanför adressfältet i webbläsaren när man besöker sidan:
- Under titeln står i sökresultatet www.lannasport.se/ i grönt. Detta är såklart butikens URL.
- "Välkommen till Länna Sport - Stockholms största sportbutik. Vi säljer välkända varumärken fraktfritt över nätet." är startsidans META description. Att ordet "sportbutik" är i fetstil beror på att det var med som sökord i sökningen.
Google använder inte alltid din sidas titel
Google använder faktiskt inte alltid en sidas egna titel som rubrik i sina sökresultat. Googles hemliga algoritmer försöker att ge en så bra sidtitel som de kan och tittar, enligt vad Google själva gått ut och sagt, på tre kriterier:
- Nånting relativt kort.
- En bra beskrivning av sidan och ideellt även av sajten sidan ligger på.
- Någonting som är relevant till sökningen.
Om sidtiteln passar in på detta så kommer den användas i första hand. Men om den inte, (enligt Googles språkigenkännande algoritmer), verkar vara en bra beskrivning så kan Google istället generera en text ifrån bland annat din sidas rubriktaggar. Därför är det lämpligt att inkludera din butiks namn i titeln, även om du kanske skulle kunna få in relevantare söktermer i en kort text genom att skriva in annan text.
Som exempel, jämför titlarna "Vi kan [sökord1], [sökord2], [sökord3], [sökord4] och [sökord5]!" och "[företagsnamn] - Vi kan [sökord1], [sökord2] och [sökord3]!". Den andra titeln är mer relevant för företaget sida och är dessutom kortare, så det är troligen mindre risk att Google går in och ändrar den.
Ändra titel som visas på alla sidor, och delen som endast visas på startsidan
För att ändra titel-taggen gör du så här i admin:
- Gå till Kontrollpanelen -> (Webbplats) -> Allmänt
- I dialogrutan du får upp nu har du val för Namn, Titelsuffix samt en kryssruta för Dölj namn i titel. Ändra till de värden du vill ha. Notera att dessa val påverkar titeln för alla sidor i din shop, inte enbart startsidan.
- Klicka knappen Spara.
- Dessa värden är cachade för att de inte ska resultera i databasuppslag varje gång en sida laddas. Detta innebär att du kan behöva vänta i upp till tre minuter innan dina ändringar syns. Men om du vill att dina ändringar ska synas direkt kan du "starta om" butiken. Gå till Underhåll -> System och klicka knappen Starta om webbplats. Att knappen heter "Starta om webbplats" är lite missvisande; det knappen egentligen gör är att tömma cachen så att alla sidor genereras om helt nästa gång någon besökare efterfrågar dem. Så det är inte en omstart som gör att någon server startar om, så knappen hindrar inte din webbplats ifrån att fortsätta gå att ladda, ens temporärt.
- Nu har vi uppdaterat det som står först och sist i titeln, men för delen i mitten behöver vi även editera inställningen för startsidan. Gå till Webbplats -> Sidor -> Klicka på länken till sidan som är markerad som startsida -> Välj fliken Sökmotoroptimering.
- Sätt ny Titel för startsidan. Om detta fält är tomt så används istället fältet Titel under fliken Allmänt. En fördel med att istället sätta Titel här på fliken Sökmotoroptimering är att du då kan sätta en titlar som endast syns i admin till lämpliga namn för att hålla isär snarlika sidor. Till exempel: Namnet "Startsida kampanj vecka 37" för en startsida som endast är aktiv vecka 37 är förklarande i admin, men bör inte synas för kund. Den totala längden på en sidas titel, dvs inklusive eventuella Namn eller Titelsuffix, bör inte vara över 55 tecken för att vara optimerad för Google.
- Klicka knappen Spara.
- Sid-titlar är cachade, så för att se ändringarna i butiken måste du klicka länken Starta om webbplats i vänstermenyn.
- Ladda om startsidan för din webbshop och kontrollera att titeln för sidan ser ut som du tänkt dig. Titeln ser du ovanför adressfältet i din webbläsare. Ladda även om en artikelsida och en annan innehållssida och kontrollera att deras titlar fortfarande ser bra ut då valen du gjorde i steg 2 påverkar alla sidor i din shop. Notera att hur det ser ut på Google inte direkt uppdateras av detta då deras sökdata indexeras ifrån din sida och sedan lagras på Googles egna servrar. För Googles indexering sida, se "Indexering av Google" nedan.
Ändra startsidans beskrivning
Så här ändrar du META-description för dina sidor i admin:
- Gå till Webbplats -> Sidor -> Klicka på sidan märkt Startsida.
- Välj fliken Sökmotoroptimering.
- Sätt Beskrivning för sidan. Denna text skapar taggen META description. Denna text är vad som visas i sökresultaten under titeln. Google visar endast de första 150-160 tecknen av din beskrivning. Optimal längd för denna text är därför oftast runt 155 tecken. Notera att META description inte används av Google för att sortera relevanta sidor högre. Det är därför mer viktigt att din beskrivning ger den som söker en bra anledning att klicka på just din länk i sökresultaten än att få in relevanta sökord här.
Undvik att ha samma beskrivning på alla dina sidor.Fördjupning
Googles guide Skapa bra metabeskrivningar . - Klicka knappen Spara.
- Om du i en webbläsare nu laddar om din startsida så kan du se din nya META-description i källkoden genom att högerklicka på webbsidan och välja Visa sidkälla, Visa källkod eller liknande beroende på vilken webbläsare du använder. Raden för META-description ser ut ungefär som den nedan:
<meta name="description" content="E37 är en e-handelsleverantör som utvecklar e-handelssystem för lönsammare webbutiker. Helhetslösning med design, rådgivning, koppling till ekonomi/butiksdatasystem, drift och Internet-marknadsföring." />
- META-description är nu satt, men för att uppdateringen ska synas i sökresultaten på Google måste Google indexera om din sida. Se nedan för hur du ber dem göra detta.
Indexering av Google
Om du uppdaterat titel-tagg och/eller META-description (se ovan) så vill du så klart att dina ändringar ska synas i Googles resultat. Om du inte gör nånting så kommer Googles automatiska indexering att så småningom besöka din sida och se ändringarna. Du kan dock skicka in din sida till Google för indexering vilket kan påskynda processen. Detta kräver inlogg med ett Google-konto, till exempel ett gmail-konto, vilket går att skaffa gratis.
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.