Vad är en synkronisering?
En synkronisering (eller synk) är en operation som utförs för att få olika databaser att ha samma data och därmed vara i synk. Data i ditt ERP (Enterprise Resource Planning, dvs ditt affärssystem) synkas mot din webbshop.
Synkroniseringar är ett viktigt ämne, men det är tämligen komplext och tekniskt. Denna guide går därför på ett förenklat sätt igenom vad de olika synk-typerna gör, men utelämnar en del detaljer och mellansteg om exakt hur de fungerar.
Synkroniseringstyper
Standardsynk
Standardsynk är som namnet antyder den vanligaste typen av synk. Standardsynken utför två steg i ordning:
- Synkar kunder och order till ERP. Detta innebär att de kunder och order som skapats eller ändrats i din webbshop sedan den senaste synken nu finns i ditt affärssystem.
- Hämtar priser, artikelinfo, lagersaldon, kunder, order m.m. från ditt affärssystem. Beroende på affärssystem kan detta även inkludera varugrupper, matristyper, stafflade priser, med mera. Du kan se vad ditt affärssystem har stöd för här.
Detta steg innebär att din webbshop nu har denna data. Då data i E37:s plattform har beständighet, skrivs dina ändringar ifrån admin inte över av data som hämtas från affärssystemet.
Det kan verka konstigt att kunder och order i steg 2 hämtas från affärssystemet efter att ha skickats dit i steg 1. Men detta måste göras då det i ERP kan ha skapats/ändrats/raderats kunder eller order sedan förra synken. Detta innebär att kunder och order som ändrats i ERP sedan senaste synken nu även uppdateras i din webbshop.
Fördelar standardsynk: Uppdaterar allt och hanterar borttagning ("delete") av data.
Nackdel standardsynk: Kan ta lång tid vid stora mängder data.
Lagersaldosynk
En lagersaldosynk gör precis vad man kan förvänta sig av namnet; hämtar uppdaterade lagersaldon.
- Hämtar lagersaldon från affärssystemet till webbshopen.
Fördel lagersaldosynk: Går ofta snabbare att genomföra än en standardsynk.
Om du i fysiska butiker säljer varor kan du vilja att lagersaldo ska uppdateras oftare än du kör standardsynken, för att på webben inte säga att varor som just sålt slut finns i lager. Under butikens öppettider är det då lämpligt att schemalägga lagersaldosynk tätare än standardsynken, då endast lagersaldo går snabbare att synka och för att inte på webben säga att varor som just tagit slut fortfarande finns i lager.
Partiell synk
En partiell synk hämtar endast data som ändrats i affärssystemet sedan den senaste synken. Inte alla affärssystem har stöd för denna typ av synkronisering.
Fördel partiell synk: Går mycket snabbare än en standardsynk.
Nackdel partiell synk: Det finns ingen möjlighet till "delete" dvs borttagning av data, utan endast "update" och "insert". Så till exempel en artikel som raderats i affärssystemet efter senaste synken kommer inte att raderas i din webbshop.
Kund- och ordersynk
Gör endast vad som är steg 1 i standardsynken:
- Synkar kunder och order till affärssystemet. Detta innebär att de kunder och order som skapats eller ändrats i din webbshop sedan den senaste synken nu finns i ditt ERP.
Korrigeringssynk
Specialsynk-typ för rättning av tidigare problem med synk. Körs automatiskt vid tidigare allvarliga synkfel, tex vid Internetavbrott. Kan även köras manuellt vid misstänkt tidigare felaktig synkad data.
- Skickar och uppdaterar all data så att de säkert blir likadana (synkade) databaser.
Full synk
Ovanlig synktyp som egentligen aldrig ska användas i normal drift.
- Raderar all data som ligger i webbshoppen/admin och skriver över med affärssystemets data.
Full synk kan till exempel användas vid uppstart av din butik när du ifrån E37 fått demoartiklar i testsyfte och nu vill ersätta dem med dina riktiga artiklar.
Vidare läsning
Beständighet |
Möjliga komplikation för synk av lagersaldon
Lagersaldojusteringen efter en ordersynk kan i vissa ERP-system dröja en stund, även om man gör synken direkt efter köpet. För att en artikel som just tagit slut då inte ska stå som säljbar i din webbshop behövs för dessa system en lokal lagersaldoreservation för artiklar vars lagersaldon justerats vid en synk. Denna reservation bör för dessa system vara några minuter längre än antalet minuter mellan de schemalagda synkarna.
Inställningen för detta hittar du i admin under Kontrollpanelen -> Shop -> Allmänt -> Artiklar. Ställ där in Antal minuter för lokal lagersaldoreservation och klicka knappen Spara.
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.