För att kunder i andra länder ska kunna handla i din shop måste du lägga till deras land i admin. I denna guide går vi igenom, steg för steg, hur du lägger till ett nytt leveransland.
Att lägga till ett nytt leveransland kräver inte alltid att du har den specifika valutan aktiverad för landet. Dock så kräver en del betallösningsleverantörer, till exempel Klarna Checkout, att du har rätt valuta för landet du levererar till. I dessa fall behöver du alltså ha till exempel NOK för att sälja med det betalsättet till Norge.
Att lägga till ett nytt leveransland kräver inte att du också har detta lands språk aktiverat i din butik, men det är naturligtvis hjälpsamt för kunderna om deras språk finns. I en del betallösningar så laddas språket för leveranslandet in i just kassan, utanför kassan visas det språk som är satt som standardspråk för landet.
Kontakta oss på E37 om du vill beställa ytterligare valutor eller språk.
Gör så här i admin för att lägga till ett leveransland:
- Gå till Kontrollpanelen -> Shop -> Länder.
- Välj landet du vill lägga till. I vårt exempel lägger vi till Danmark som leveransland.
- Kryssa i checkrutan Huvudaktivering av land.
- Välj ett Standardspråk som ska användas för landet. I vårt exempel har vi inte Danska som språk i vår butik, så vi väljer istället att använda svenska när Danmark väljs som leveransland.
- Tryck knappen Stäng.
- Gå till Kontrollpanelen -> Webbplats -> Internationellt.
- Kryssa i checkrutan intill landet du vill lägga till.
- Gå till E-handel -> Kassa -> Landgrupper. Vi ska lägga till tre olika landgrupper, en för standardprislistor, en för frakt och avgifter och en för formulär i kassan.
- Klicka knappen Lägg till landgrupp.
- Kryssa i checkrutan Aktiverad.
- Som Typ, låt det förvalda alternativet För standardprislistor vara valt.
- Ge landgruppen ett Namn, förslagsvis landet du vill lägga till.
- Som Standardprislista, välj den prislista som ska användas. I vårt exempel har vi inte danska kronor som valuta i shoppen, så vi använder prislistan för Sverige.
- Kryssa i checkrutan för landet. (Om checkrutan är utgråad så används landet redan i en landgrupp av samma Typ.)
- Klicka knappen Spara.
- Nu ska vi lägga till en landgrupp även för frakt och avgifter. Klicka därför på tabben Frakt och avgifter och kontrollera så att landet inte redan har en landgrupp här.
- Klicka knappen Lägg till landgrupp igen.
- Kryssa i checkrutan Aktiverad.
- Som Typ, välj För frakt och avgifter.
- Ge landgruppen ett Namn, förslagsvis landet du vill lägga till.
- Kryssa i checkrutan för landet. (Om checkrutan är utgråad så används landet redan i en landgrupp av samma Typ.)
- Klicka knappen Spara.
- Nu ska vi lägga till en landgrupp även för kassaformulär. Klicka därför på tabben Kassaformulär och kontrollera så att landet inte redan har en landgrupp här.
- Klicka knappen Lägg till landgrupp en tredje gång.
- Upprepa inställningarna vi just gjorde för frakt och avgifter, med skillnaden att den här gången väljer du För formulär i kassan som Typ.
- Klicka knappen Spara.
- Vi ska nu se till att det också finns ett kassaformulär satt för landet. (I steg 23-26 skapade vi en landgrupp för kassaformuläret, men inte ett kassaformulär.) Gå därför till E-handel -> Priser -> Kassaformulär.
- Klicka knappen Lägg till kassaformulär.
- Du får nu upp följande dialogruta:
Kryssa i rutan Aktiverad. - Ge formuläret ett beskrivande namn i fältet Formulärnamn. Detta namn syns endast i admin.
- Om du lägger till ett kassaformulär för ett nytt land så är det troligen enklast att kopiera ett tidigare kassaformulär. Under Formulär för välj det nya landet, om formuläret är för privatpersoner eller företag samt om din kassa är responsiv. (I stort sett alla våra butiker har idag den responsiva kassan.)
- Under Utgå ifrån välj Från befintligt formulär och välj formuläret du vill kopiera.
- Klicka knappen Spara.
- Om du vill ändra några av fälten i formuläret, klicka på formuläret och editera dem under fliken Formulärfält. Klicka sedan Spara.
- Vi ska nu göra så att något eller några betalsätt fungerar i det nya landet. Gå därför till E-handel -> Kassa -> Betalsätt.
- Klicka på ett betalsätt du vill att man ska kunna använda i landet du just lagt till. (Eller lägg till ett nytt betalsätt.)
- Välj fliken Avgifter.
- Klicka länken Lägg till till höger om det nya landet.
- Välj en Valuta för avgiften.
- Ställ in kostnadsintervall för betalsättet enligt guiden Hur lägger jag till ett nytt betalsätt?. Om du vill att betalsättet inte ska ha några avgifter alls, så behöver du bara trycka knappen Spara på den förvalda inställningen med ett intervall från 0 och uppåt ska kosta 0 av den valda valutan.
- Upprepa steg 28-32 om flera betalsätt ska gå att använda i det nya landet.
- Vi ska nu göra så att något eller några leveranssätt fungerar i det nya landet.
Gå därför till E-handel -> Kassa -> Leveranssätt. - Klicka på ett leveranssätt du vill att man ska kunna använda i det nya landet. (Eller lägg till ett nytt leveranssätt.)
- Välj en Valuta för fraktkostnaden.
- Ställ in kostnadsintervall för leveranssättet enligt guiden Hur lägger jag till ett nytt leveranssätt?.
- Klicka knappen Spara.
- Upprepa steg 44-47 om flera leveranssätt ska kunna väljas för leverans till landet.
- Klicka valet Starta om webbplats för att dina nya inställningar ska börja synas direkt.
- Genomför ett testköp där du kontrollerar att det går att använda det nya landet så som det är tänkt.
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.