Med E37s e-handelsmodul "Rabattkoder" kan du skapa två typer av koder: Dels rabattkoder som går att använda hur många gånger som helst, men även engångskoder som bara kan användas en enda gång och som efter att någon nyttjat koden blir ogiltig. I denna guide går vi igenom hur du automatiskt kan skapa stora grupper av engångskoder (med slumpmässiga tecken) som ger samma typ av rabatt men som har olika koder. De skapade koderna går sedan att exportera till Microsoft Excel. Excel-dokumentet kan du sedan importera in i den e-postklient du använder, eller använda för att skriva ut koderna på till exempel flygblad.
Med MailChimp-integrationen kan du även exportera dessa koder direkt till MailChimp för utskick till kunder därifrån. Om du vill göra detta, läs först guiden under rubriken "Med MailChimp-integration" nedan, då det krävs att du gör inställningar i MailChimps admin innan du skapar de genererade engångskoderna i E37s admin för att detta ska fungera.
Skapa genererade engångsrabattkoder
Gör så här i E37s admin:
- Gå till E-handel -> Priser -> Rabattkoder.
- För att skapa en grupp av genererade engångskoder måste du först ha gjort en rabattkod eller engångskod att kopiera erbjudandet i. För info om hur det görs, se denna guide.
Det spelar ingen roll om denna rabattkod eller engångskod du kopierar är satt som Aktiv eller inte, de genererade engångskoderna du skapar kommer oavsett att börja som aktiverade. Vilken tidsperiod koden gäller under kopieras dock, så bara för att koden är satt som aktiv betyder inte att den nödvändigtvis går att använda direkt.Kontrollera att rabattkoden du kopierar gör det den ska innan du genererar koder
Genererade engångskoder går till skillnad från andra rabattkoder inte att uppdatera och ändra rabattegenskaperna för efter att de har skapats. Testa därför en extra gång att rabattkoden du skapat för att kopiera gör precis vad du tänkt dig att de genererade engångskoderna ska göra: Gå till din butik och skapa någon/några kundkorgar rabattkoden borde gälla för, gå till kassan och kontrollera att koden fungerar som väntat där. Du behöver inte slutföra köpet för att se att rabatten dras som planerat. Om rabatten inte gäller för hela butiken, skapa även någon varukorg som rabattkoden inte ska gälla för och kontrollera att den inte ger rabatt då. Kontrollera även att info-texten som visas i kassan om rabattkoden går igenom erbjudandet på ett sätt som varför den inte gäller för kundkorgens innehåll. - Klicka knappen Nya genererade engångskoder.
- Du får nu upp följande dialogruta:
Som Etikett välj något som beskriver gruppen av engångskoder. - I listrutan Utgå ifrån rabattkod, välj den Rabattkod eller Engångskod du vill att dina genererade koder ska kopiera.
- Sätt Antal koder du vill generera. Detta är hur många unika koder som genereras. Du kan skapa upp till 9999 koder i taget.
Om du använder MailChimp-integrationen så kommer detta värde inte att användas. Antalet koder som skapas beror då istället på antalet e-postadresser i segmentet du väljer. Kryssar du i rutan för MailChimp-integration stängs fältet Antal koder därför av. - Som Längd, välj de antal slumpade tecken som varje kod ska innehålla. Du bör aldrig skapa för korta koder då det då blir lätt att gissa någon annans kod. Om din Längd till exempel är det (alldeles för korta) 4 och du bara använder siffror som Teckenuppsättning (se nedan) så kommer alla koder vara mellan 0000 och 9999, dvs 10 000 möjliga koder. Om du till exempel skapat 100 sådana koder så skulle en kund som efter att ha nyttjat sin egen kod i snitt bara behöva gissa runt 101 gånger, innan de hittar någon annans kod , vilket även om det kan låta omständligt, fortfarande är för lätt. Välj därför en längd på minst 6 om du bara använder siffror som teckenuppsättning, eller minst 5 om du använder flera tecken. Ju flera koder du genererar desto längre Längd vill du också välja.
- Prefix är tecken som alla genererade koder kommer starta med innan de slumpade tecknen. Du behöver inte ange ett prefix, men det blir lättare för dig att i orderhanteringen hålla isär olika typer av rabattkoder om de har ett prefix på några tecken. Om flera giltiga grupper av genererade koder saknar prefix kan också någon som försöker gissa koder göra det på färre försök.
Som exempel, en kampanj som ger 20% rabatt på sängkläder skulle kunna få prefixet "20SOVRUM". Om vi satt Längd "6" så vore exempel på engångskoder detta skulle kunna generera 20SOVRUMYH3D5S, 20SOVRUM45FHH2 och 20SOVRUMA6RZ3W. Prefixet kan innehålla vilka tecken du vill, men du kan ändå vilja undvika specialtecken som din e-postklient för utskick skulle kunna visa upp felaktigt eller som är svåra för dina kunder att skriva in korrekt. - Välj en Teckenuppsättning som avgör vilja tecken de slumpade tecknen kan bli. Om du använder det förvalda Bokstäver och siffror som inte går att förväxla istället för Endast siffror så behöver du inte använda fullt lika hög Längd för att koderna ska bli svårgissade, men slipper samtidigt att dina kunder får problem med att skriva in koden för att de sett fel på 1, I och l, eller på 0 och O.
- Klicka knappen Spara.
- Gå till fliken Genererade engångskoder och klicka på knappen Exportera lista till höger om din nyskapade grupp av engångskoder. Detta låter dig ladda ned koderna i ett Excel-ark som du sedan kan använda för att exportera till din e-postklient för massutskick eller för att skriva ut till exempel flygblad med unika koder, eller varför inte kuponger för kommande köp att skicka med varje order till nya kunder? (Tänk då på att den nya rabattkoden bör börja gälla först efter att ånger-/bytesrätten för den order kupongen skickades med har gått ut.)
Med MailChimp-integration
Om du använder har e-handelsmodulen Integration med MailChimp från E37 så kan du direkt och automatiskt exportera dina nyskapade koder exporterade till ett så kallat "Merge-fält"/"Audience field" i MailChimp för varje MailChimp-kontakt i ett valt segment. Fältet sätts alltså i MailChimp till varje kunds unika kod. I ditt utskick kan du sedan inkludera dessa fält genom "merge-tags" som skrivs |*DITT_TAGG_ID*|. Se MainChimps guide Getting Started with Merge Tags for Email för mer info.
Innan du genererar engångskoderna i E37s admin måste du därför först skapa ett nytt fält för just denna e-postkampanj i MailChimps admin. Se MailChimps guide om hur detta görs (scrolla ned till rubriken "Add a field in the audience settings").
Om du återanvänder ett fält för rabattkoder från en tidigare e-postkampanj riskerar du att råka skicka ut gamla ogiltiga rabattkoder till några kunder, så detta bör undvikas. Eftersom MailChimp begränsar antalet fält som går att skapa kan du därför behöva radera fält för gamla kampanjkods-utskick. Hur detta görs går också att se i MailChimps guide ovan.
Du vill även ha ett ett "Segment", ett urval av vilka adresser du vill göra utskicket till, i MailChimp innan du går in i E37s admin. Urval kan begränsas på många saker, till exempel leveransland kunden använt hos dig, valuta, språk, artiklar de köpt och deras varugrupper/varumärken, eller när kunden senast handlade hos dig. Då rabattkoder alltid är begränsade till en valuta bör du se till att inte skicka ut rabattkoder till kunder som tidigare handlat till ett land där din butik använder en annan valuta, då dessa koder inte kommer fungera för dem.
Gör så här:
- Skapa ett nytt "Merge-fält"/"Audience field" i MailChimps admin enligt deras guide
. Sätt även upp det segment som ska få utskicket med engångskoderna där om du inte redan gjort det. (Om du istället först börjar generera koderna i E37s admin så kommer ditt nyskapade merge-fält eller kundsegment inte att gå att välja i E37s admin när du kommer mot slutet av denna guide.)
- Följ vår guide ovan för att sätta upp en ny grupp av genererade engångskoder i E37, men strunta i fältet Antal koder.
- Kryssa i rutan Generera och överför personliga engångskoder till MailChimp. Du får nu upp några ytterligare val:
- Butik är den butik du skapat i MailChimp som du kopplat till E37 via Kontrollpanelen -> Tillägg och moduler -> Eposttjänster -> MailChimp -> Knappen Butiker.
- Segment är ett urval av dina kontakter, också skapat i MailChimps admin. Antalet kontakter i varje segment står i parentes efter varje val i listrutan. Detta plus fältet Extra koder (se nedan) blir antalet koder som skapas. Fältet Antal koder ignoreras därför när du använder MailChimp-kopplingen.
- Merge-fält är alltså det extra-fält med information där varje unik rabattkod sparas för varje kontakt i segmentet. Eventuella tidigare värden på fältet skrivs över, var därför noggrann med att inte välja något fält som innehåller information du vill ha kvar. Om det merge-fält du vill välja inte dyker upp i listrutan, kontrollera att du har sparat fältet i MailChimps admin och att du tryckte på knappen Nya genererade engångskoder i E37s efter att fältet sparades.
- Extra koder är en säkerhetsmarginal på hur många extra koder du vill skapa för eventuella MailChimp-kontakter som kan tillkomma i segmentet medan engångskoderna exporteras. Då det är rätt många databasanrop mellan E37 och MailChimp som måste göras för varje kund i segmentet går exporten inte ögonblickligen. Om du har ett segment där kunder som handlar just nu kan tillkomma under exporten bör du därför lägga på några extra koder för att kunna ge till dessa kontakter.
- Klicka knappen Spara. Du ser nu hur långt exporten kommit.
- Gå tillbaka till MailChimps admin och gör ett testutskick till dig själv för att kontrollera merge-taggarna funderar så som du tänkt dig. Notera att merge-taggar inte bör ha formatering så som fetstil eller kursiv text i sig, då formaterade taggar ses som olika från taggar med oformaterad text. Se MailChimps guider Getting Started with Merge Tags for Email
och Troubleshooting Merge Tags
för mer info.
- Om allt gick som väntat är du redo att fortsätta med utskicket i MailChimp.
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.