Ändring i prisinformationslagen, som trädde i kraft den 1 oktober 2022, syftar till att ge konsumenter tydlig och korrekt prisinformation vid köp av varor och tjänster. Lagen kräver att företag som säljer varor eller tjänster på nätet, eller på annat sätt, ska visa det totala priset inklusive alla avgifter. För rabatterade varor tillkom kravet att det lägsta priset under de senaste 30 dagarna före prissänkningen ska anges, vilket gör att konsumenter lättare kan jämföra priser och undvika vilseledande erbjudanden. Lagen förbjuder också att företag marknadsför rabatter utan att kunna visa att de tidigare har haft produkten till det lägre priset. Här kan du läsa mer om det konkreta tillägget i prisinformationslagen (SFS 2022:654) som gjordes år 2022.
E37s funktion för att visa tidigare lägsta pris
E37 har utvecklat en funktion för visning av tidigare lägsta pris för att uppfylla de krav och riktlinjer som har kommit kring prisinformationslagen. Allmänt visas tidigare lägsta pris om produkten (1) har ett tidsstyrt extrapris just nu, och (2) det finns loggade priser för produkten sedan tidigare. (En produkt som publicerades med extrapris från början kommer inte ha något tidigare lägsta pris.)
Standardtexten som visar är "Lägsta pris 30 dagar innan prissänkningen: XXX kr".
Implementation krävs |
Exempel på hur det kan se ut på artikelsidan
Bra att veta om funktionen:
- Om produkten har tillval visas lägsta pris 30 dagar endast vid priset så länge kunden inte har valt några tillval. (Så fort totalpriset räknas om för att inkludera tillval försvinner lägsta pris 30 dagar.)
- För paket visas inte något tidigare lägsta pris eftersom de kan konfigureras på olika sätt. Vidare verkar lagen inte vara tillämpbar för olika slags multierbjudanden och mängdrabatter, där både artikelpaket och produkter som säljs inkl. diverse tillval räknas.
- I nuläget kan det endast visas i produktsidan (inte i listningsvyer).
- Eftersom tanken är att produkter endast ska vara på kampanj/extrapris vissa perioder (och bara ha ordinarie pris däremellan), så kan visning av tidigare lägsta pris enligt prisinformationslagens tolkning visas på ett oönskat sätt om man inte följer de riktlinjer som finns. Det tidigare pris som ska anges ska vara det lägsta pris som näringsidkaren har tillämpat för produkten under de senaste 30 dagarna före prissänkningen. Så om en artikel exempelvis blev nedsatt från 300 kr till 250 kr i januari, sedan fick artikeln ett nytt extrapris på 200 kr i februari (utan att ha haft ordinarie pris däremellan) så räknas detta som en gradvis sänkning. Priset som artikeln hade under de 30 dagarna före det extrapriset som trädde i kraft i januari kommer alltså att visas. Samma sak gäller om du har en rea-period för tätt inpå en annan rea-period. Se information längre ner under avsnittet om kampanjplanering.
- För att en ny prisändring med säkerhet ska loggas och få effekt behöver den också gälla över natten (det räcker inte att ändra pris i några minuter).
Förberedelse - aktivera loggning av prishistorik i god tid
Prishistorik måste ha varit aktiverat i mer än 30 dagar för att tidigare lägsta pris ska kunna beräknas korrekt (annars finns inte loggad prishistorik). Loggning av prishistorik bör som minimum aktiveras på de standardprislistor som används för Sverige, samt övriga prislistor för konsumenter i de länder där tidigare lägsta pris ska visas.
Gör så här i admin:
- Gå till E-handel -> Priser -> Prislistor
- Tryck på den prislistan som du vill aktivera loggning på
- Bocka i Aktivera loggning av prishistorik
- När du är klar, tryck på spara.
- Upprepa ovan steg på samtliga prislistor där prishistorik ska loggas.
Ändra texten "Lägsta pris 30 dagar innan prissänkningen: XXX kr"
Gör så här i admin:
- Gå till Kontrollpanelen -> Systemtexter
- Sök på "lägsta pris"
- Följande fält ska komma upp:
- Ändra texten.
- När du är klar, tryck på Spara.
Rapporten kampanjplanering
I samband med funktionen för visning av tidigare lägsta pris har vi även tagit fram en ny rapport som heter "kampanjplanering". Den nya rapporten kan användas för att visa aktuella extrapriser och planera extrapriser utifrån prisinformationslagen. Rapporten ger följande information:
- Vilka artiklar som har extrapris just nu och under vilken period.
- Aktuellt "30-dagarpris" enligt prisinformationslagen för befintliga extrapriser, dvs. det tidigare lägsta priset under de 30 dagarna före prissänkningen trädde i kraft.
- Planering: När var varje artikel på extrapris förra gången?
- Planering: Vilket "30-dagarpris" kommer visas om en artikel skulle få ett extrapris nu (dvs. påbörja en ny extraprisperiod)?
- Dessutom ger rapporten information om huruvida en artikel är synlig och köpbar, antal gradvisa prissänkningar inom en pågående extraprisperiod, samt äldsta loggade pris.
Gör så här i admin:
- Gå till E-handel -> Rapporter
- Under "Typ av rapport", välj Kampanjplanering - Prislista med 30-dagars pris och senaste extraprisperiod.
- Prislista - Val av prislista som returneras i rapporten. Bör vara en prislista där loggning av prishistorik har aktiverats.
- Webbplats - För urval av synliga artiklar via aktivt varugruppsträd och lagerlogik.
- Publicerad - Ja/nej.
- Land - Styr endast med vilka momssatser som priser inkl. moms returneras i rapporten.
- Språk - Styr för vilket språk artikelfält returneras i rapporten
- Under "Filtyp", välj förslagsvis Excel.
- Tryck på "ladda ner rapport".
Rapporten innehåller följande kolumner:
Kolumn A: Huvudartikelnummer
Kolumn B: Artikelvariantnummer
Kolumn C: Publicerad JA(SANT) eller NEJ(FALSKT)
Kolumn D: Är synlig JA(SANT) eller NEJ(FALSKT)
Kolumn E: Köpbar JA(SANT) eller NEJ(FALSKT)
Kolumn F: Titel på huvudartikel
Kolumn G: Varumärke
Kolumn H: Varugrupp
Kolumn I: Aktuellt pris inkl. moms
Kolumn J: Extrapris just nu JA(SANT) eller NEJ(FALSKT)
Kolumn K: "Antal sänkn." anger antal gånger som ett extrapris har sänkts ytterligare till ett lägre extrapris, t.ex. vid en reafinal eller slutrea, en s.k. gradvis prissänkning enligt prisinformationslagen.
Exempel: En produkt har haft ordinarie pris 1000 kr under april, maj och juni. Den 1 juli inleds en sommarrea och priset sänks till extrapris 700 kr. Den 15 juli sänks extrapriset ytterligare till 600 kr och den 20 juli sänks det igen till 500 kr. I kolumn K anges då att antal gradvisa sänkningar är 2 st.
Det tidigare lägsta priset (1000 kr) beräknas hela tiden från 30-dagarsperioden 1 juni-30 juni, dvs. under de senaste 30 dagarna före den första prissänkningen.
Kolumn L: Extrapriset gäller från datum och tid (om artikeln är nedsatt, annars tomt)
Kolumn M: Extrapriset gäller till datum och tid (om artikeln är nedsatt, annars tomt)
Kolumn N: Ordinarie pris på artikeln inkl. moms
Kolumn O: Hur mycket artikeln är nedsatt i % (om artikeln är nedsatt, annars tomt)
Kolumn P: 30-dagars priset som visas (om artikeln är nedsatt, annars tomt)
Kolumn Q: När perioden för senaste extrapriset började - datum och klockslag
Kolumn R: Hur många dygn perioden för senaste extrapriset pågick
Kolumn S: Senaste prissänkningsperiodens slut
Kolumn T: Paus i dagar (så länge som artikeln inte har varit prissänkt sedan senaste prissänkningen)
Kolumn U: 30-dagars priset som kommer visas inkl. moms vid en ny prissänkning
Kolumn V: Äldsta loggning av priset på artikeln
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.