Ibland finns det flera olika sätt att göra snarlika saker. Hur man ska göra en temporär prissänkning av en grupp artiklar är en sån sak. Varje sätt har dock sina för och nackdelar, så i denna guide kommer vi gå igenom vad som gäller för kampanjer, genererade priser och att ändra priser direkt i ditt affärssystem.
Kampanjer
Fördelar
Kampanjmodulen är mycket kraftfull och kan användas till många olika typer av erbjudanden. Köp 3 betala för 2, rabatt med en fast summa, paketerbjudanden av typen "Köp en X, få en Y på köpet" eller prissänkning med procent för vissa varugrupper men inte artiklar från ett visst varumärke eller en viss tagg.
Kampanjmodulen kan göra ett artikelurval baserat på bland annat varugrupper, varumärken, taggar och/eller om artiklarna (annars) är till ordinarie pris.
Du kan även sätta en egen etikett med valfri färg på berörda produkter.
Nackdelar
Kampanjer sänker endast priserna i varukorg och kassan. Det sänker inte det utannonserade priset på enskilda artiklars sidor, i artikellistningar på till exempel varugruppssidor eller skyltfönster.
Prissänkningen syns ej heller på kopplade prisjämförelse-sajter så som Prisjakt eller Pricerunner.
Läs mer
Läs mer om hur du sätter upp kampanjer här.
Genererade priser
Fördelar
Genererade priser syns direkt i artikellistningar och på artikelsidor. Ändringarna syns också på kopplade prisjämförelse-sajter, tänk dock på att dessa sajter oftast endast uppdaterar sina priser några gånger per dag, så om du kör en kortare prissänkning hinner de kanske inte med att visa dina lägre priser så länge.
Om prissänkningen gäller över en shoppingdag som till exempel Black Friday eller Cyber Monday, där dina potentiella kunder troligen börjar besöka prisjämförelsesajterna vid en viss tid, överväg att starta dina genererade priser någon eller några timmar tidigare. På så vis hinner Prisjakt och liknande kopplade tjänster få in dina sänkta priser i sitt system tills när de får en anstormning av besökare som letar rea-varor. Vissa tjänster låter dig också göra en prioriterad uppdatering av din prisfil efter viktiga prisändringar. Se respektive företags hemsidor eller kontakta dem för mer info om vad som gäller hos dem.
Nackdelar
Med genererade priser kan du endast göra prisändringar i procent, baserat på ifall varorna redan har ett prissänkt pris och prissänkningen måste gälla för alla kunder som använder den valda prislistan.
Läs mer
Du kan läsa mer om genererade priser här.
Prissänkning på artikelnivå i ditt kassa-/ affärssystem (ERP) eller i E37s admin
Fördelar
Alla fördelar med genererade priser gäller även här.
Nackdelar i ERP
Beroende vilket ERP du använder så är det ofta tidskrävande att på artikelnivå göra prissänkningen där. Dessutom är det inte för alla system möjligt att på detta vis göra tidsbegränsade prisändringar, så när rabatten ska sluta gälla måste då alla artiklar ändras tillbaka igen.
Nackdelar i E37s admin
I E37s admin kan du göra tidsbegränsade prissänkningar på artikelnivå utan genererade priser. Dock så är det tidskrävande att gå in på varje artikel var för sig för att göra inställningen om du har mer än bara någon eller några få artiklar som ska prissänkas.
Så vad ska jag välja?
När du vill göra en enklare prissänkning där du kan använda genererade priser så är det oftast att föredra. Om du vill ha mer komplicerade rabatter som bara ska gälla om ens order uppfyller vissa krav så behöver det vara en kampanj. Temporära prissänkningar i ditt ERP eller i E37s admin kan vara att föredra om det är ett mer specifikt urval än genererade priser klarar av lätt men det samtidigt inte är så många artiklar. Till exempel för artiklar som har väldigt många artikelvarianter där samtliga ska prissänkas, särskilt om de ska prissänkas olika mycket.
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.