Rabattkoder eller kampanjer?
Rabattkoder och engångskoder är koder du kan lämna ut till dina kunder för att ge dem ett extra bra erbjudande av något slag. Koden skrivs in i kassan och rabatten dras då av.
För att kunna använda denna funktion krävs E37s e-handelsmodul "Rabattkoder". Om du inte också har tillägget "Automatiska kampanjer" är de typer av kampanjkoder du kan skapa begränsade till Fast belopp, Procent och Fri frakt.
Kampanjer är erbjudanden som gäller för alla kunder, utan att de behöver mata in någon kod, direkt när rätt artiklar läggs i varukorgen. Notera att vi med en kampanj här alltså inte menar tidsstyrda extrapris på artikelnivå. "Automatiska kampanjer" är ett tillägg till E37s e-handelsmodul "Rabattkoder", som är en förutsättning för att man ska kunna använda automatiska kampanjer. Med modulen kan du även skapa rabattkoder och engångskoder av alla typer du kan skapa som automatiska kampanjer.
Använda genererade priser eller kampanjer? Rabattkoder och kampanjer sänker endast priserna i varukorg och kassan. De sänker inte det utannonserade priset på enskilda artiklars sidor, i artikellistningar på till exempel varugruppssidor eller skyltfönster och syns ej heller på kopplade prisjämförelse-sajter så som Prisjakt. Om du istället vill få ett rött utannonserat pris så gör du sänkningen endera i ditt affärssystem eller genom E-handel -> Priser -> Genererade priser. Så när du kan välja så är genererade priser oftast att föredra. Genererade priser går dock endast använda för rena prissänkningar av artiklar, varugrupper eller varumärken. Vill du ha mer komplicerade regler, så som "Köp 3 betala för 2", "Köp 300 kr av varugrupp X, få artikel Y på köpet" eller andra begränsningar för hur eller för vilka rabatten ska gälla så är det en kampanj du ska använda. Du kan läsa mer om genererade priser här. |
En rabattkod eller kampanj ger dig möjlighet att ge ut specialerbjudanden för rabatter med prisavdrag, procentavdrag, köp X st för Y kr eller köp X st betala för Y. Du kan ställa in om olika rabattkoder och kampanjer ska gå att kombinera, om inloggning ska krävas och vilka varugrupper rabatten gäller.
Du kan även skapa engångskoder som är en rabatt endast gäller för en enda kund vid ett tillfälle. Detta är till exempel lämpligt om en kund ska få rabatt på nästa köp som kompensation för en reklamation eller för att ge ut ett tävlingspris till en enda kund. Viktigt är då såklart att inte lämna ut samma engångskod till flera kunder. För att kopiera upp många exemplar av unika engångskoder som har samma erbjudande kan du använda Genererade engångskoder.
Tänk på vad du lovar till kunden
Om du till exempel skickar ut ett nyhetsbrev och säger att "Med koden Newsletter10 får du 10% rabatt på alla möbler." så är det såklart viktigt att detta också är vad som händer när någon nappar på erbjudandet. Om kunden kommer till kassan, skriver in koden och möts av meddelandet "Ej giltig" då du i admin ställt in att koden inte gäller för rea-varor, eller för att koden hade en giltighetstid du inte berättat om, så ger din kampanj istället badwill.
Saker att tänka på att nämna i informationstexter på utskick och som även bör skrivas ut i fältet Informationstext i kassan om de har begränsningar:
- Giltighetstiden för kampanjen/rabattkoden.
- Gäller rabatten endast ett köp per kund?
- Gäller rabatten ej för reavaror?
- Gäller erbjudandet om fri frakt endast för leverans till vissa länder?
- Gäller rabatten endast för specifika varugrupper, varumärken eller taggar?
- Är vissa varugrupper, varumärken eller taggar undantagna?
- Måste vissa krav så som ordersumma eller antal köpta artiklar uppfyllas för att man ska få rabatten?
- Går rabatten inte att använda vid köp där andra kampanjer och/eller rabattkoder används?
Naturligtvis ser ett erbjudande bättre ut om det inte kommer med en massa finstilta undantag, men att inte skriva ut undantagen och ändå ha dem där är såklart inte ett alternativ då du vill följa marknadsföringslagen.
Låta kunder skriva in rabattkoder i kassan
För att fältet i kassan där kunden kan skriva in rabattkoder ska synas måste detta aktiveras.
Gör så här i admin:
- Gå till Kontrollpanelen -> Webbplats -> Allmänt.
- Kryssa för checkrutan Visa fält för inmatning av rabattkod i kassan.
- Klicka knappen Spara.
Skapa en ny rabattkod eller kampanj
Gör så här i admin:
- Gå till E-handel -> Priser -> Kampanjer / Rabattkoder.
- Klicka knappen Ny kampanj, Ny rabattkod eller Ny engångskod eller Nya genererade engångskoder beroende på vilken typ av erbjudande du vill skapa. "Kampanjer" är i det här avseendet automatiska kassarabatter som dras när kunden kommer till kassan om artiklarna i varukorgen uppfyller kampanjens förutsättningar. Rabattkoder är koder som kan lämnas ut till kunden i marknadsföringsmaterial. Engångskoder är rabattkoder som bara ska fungera för en enda kund, så när den typen av koder skickas/delas ut till potentiella kunder så behöver varje kod vara unik och svårgissad. Valet Nya genererade engångskoder låter dig automatiskt generera en hel grupp framslumpade engångskoder som ger samma erbjudande. Koderna kan sedan exporteras till Microsoft Excel för att sedan därifrån kunna användas för unika e-postutskick med till exempel Mailchimp eller för att skapa ut unika kuponger att dela ut till potentiella kunder.
Du får nu upp en stor dialogruta. Du kommer dock inte behöva fylla i alla fält! Flera av valen behöver endast göras för vissa specifika typer av kampanjer. Om du inte har e-handelsmodulen "Automatiska kampanjer" så kommer några av dessa alternativ inte heller dyka upp, även för rabattkoder. Detta då modulen låter dig göra alla avancerade val du kan göra med kampanjer även för rabattkoder.
- För rabattkoder och engångskoder: Ange Rabattkod, detta är den kod kunden behöver ange i kassan för att få rabatten. Tänk på att inte välja en kod med tecken som kan förvirras, till exempel I och l eller O och 0 då detta kan leda till frustration för kunder som skriver in fel tecken och därför får felmeddelandet "Den angivna rabattkoden finns inte". Rabattkoder gör inte skillnad på små och stora bokstäver. Detta fält går inte att editera efter att du sparat koden.
För kampanjer: Ange Namn på kampanj. Detta blir namnet på kampanjen som syns i kassan. - Välj om rabatten ska vara Aktiverad, dvs om den ska gå att använda direkt när du skapat den. (Om en rabatt ska vara tidsbegränsad kan du sätta den som aktiv och använda fälten för Giltighetstid.)
-
Typ av rabatt
- Fast belopp betyder att en fast summa ska dras av i rabatt. Lämpligt för kampanjer av typen "100 kr rabatt när du handlar leksaker för minst 700 kr." Kan även som engångskod användas som tävlingspris där vinnaren ska få en fast summa att handla för.
- Procent används när en procentsats av priset ska dras av. Till exempel "10% på hela sortimentet utom djurfoder" eller "15% rabatt på badkläder". När detta val görs får du ett extra fält Procent att fylla i med vilken procentsats som ska dras av.
- Fri frakt används såklart då priset för frakten ska dras av. Till exempel för en kod som ska ge "Fri frakt när du handlar minst två sminkartiklar" eller "Fri frakt inom Sverige om du handlar kläder ifrån Adidas".
- Kombinationsrabatt med rabattprocent (ex: 3 för 2) är för koder där köp av ett visst antal ska ge rabatt upp till 100% på den billigaste varan, till exempel "Köp 3 brädspel, vi bjuder på det billigaste!".
- Kombinationsrabatt med totalpris (ex: 2 för 299 kr) låter dig sätta ett fast pris vi köp av ett visst antal varor. Till exempel "Köp 3 pocketböcker för 195 kr" eller "Köp två valfria DVD:er för 249 kr, (gäller ej dubbel-DVD:er eller boxar)".
- Kombinationsrabatt med rabattbelopp (ex: 200 kr på billigaste). Används när du vill ge ett fast belopp i rabatt på billigaste varan. Går också att använda för ex. 100 kr rabatt per vara. "Du får 100 kr rabatt per jeans"
- Välj Valuta som rabatten ska gälla. Utöver att valutan naturligtvis avgör vilken valuta som används om man sätter rabatter av typen Fast belopp eller Kombinationsrabatt med belopp, så avgör valutan också vilken eller vilka prislistor som kampanjen ska gälla för. Om jag skapar en rabatt för SEK så kommer alltså de kunder som som har prislistor som använder andra valutor inte att kunna ta del av erbjudandet om jag inte också skapar en motsvarande kampanj för deras valutor. Detta då rabatter eller kampanjer med fasta belopp, "köp X för Y [valuta]", och även "Avrunda till 0 decimaler" skulle betyda helt olika saker för till exempel SEK och EUR.
- Avrunda till decimaler avgör hur många decimaler rabatten ska få. Till exempel, 20% rabatt på en vara som till ordinarie pris kostar 299 kr ger 60 kr rabatt om 0 decimaler använts eller 59,80 kr rabatt om 1 (eller 2) decimaler använts.
- Om det är en kampanj du skapar så har även val för kampanjetiketter:
Kampanjetikett är den etikett som visar på produkter. Välj även Färg på kampanjetikett. Bilden nedan visar ett skyltfönster från Länna Sport där de två vänstra varorna fått en röd etikett med texten "Kampanj".
Du kan läsa mer om etiketter här. - Om du valt att göra en kombinationsrabatt så har dialogrutan nu fått upp några extra val. Kombinationsrabatter har en del extra saker att ta i beaktande, se även rubriken "Saker att tänka på" längst ned på denna sida. För andra typer av rabatt kan du fortsätta läsa på steg 12.
För kombination med procent fyller du under Procentrabatt på billigaste artikel i hur många procent som ska dras ifrån den billigaste varan i gruppen. Till exempel: För en kampanj av typen 3 för priset av 2 så ska 100% av priset dras av på den billigaste varan.
För en kombinationsrabatt med belopp fyller du istället i ett Totalpris för kampanjartiklar. Till exempel: För en kampanj av typen 3 för 199 kr fyller du i "199". - Gruppstorlek är hur många varor som ska köpas för att få rabatten. Till exempel 2 i "Köp 2 för 199 kr" eller 3 i "Köp 3 betala för 2".
-
Antal gånger rabatt får utnyttjas är antalet gånger samma rabatt ska få dras i ett och samma köp. Till exempel om rabatten "Köp 3 betala för 2" bara ska gälla en gång även om kunden köper 6 varor erbjudandet gäller för. Om du begränsar detta så bör du meddela detta i fältet Informationstext i kassan samt i de texter för du presenterar kampanjen/rabattkoden för kunden.
(För val om rabatten ska få nyttjas flera gånger av samma kund vid olika köp se kryssrutan En användning per kund nedan.) - Minsta antal artiklar fyller du om du vill att rabatten endast ska ges om kunden köper ett visst antal artiklar, oavsett produktgrupp. Lämnas fältet tomt så får rabatten inget sådant krav. Notera att om du gör en kombinationskampanj behöver detta fält inte fyllas i då du för en sådan redan fyllt i Gruppstorlek. Om du vill att erbjudandet endast ska gälla för de som köper ett visst antal varor ifrån ett specifikt urval av artiklar, använd istället fältet Minsta antal artiklar i urvalet nedan.
- Minsta totala ordersumma fyller du om du vill att rabatten endast ska ges om kunden köper varor för minst en summa, oavsett produktgrupp. Lämnas fältet tomt så får rabatten inget sådant krav. Om du vill att erbjudandet endast ska gälla för de som köper för minst en viss summa ifrån ett specifikt urval av artiklar, använd istället fältet Minsta artikelsumma i urvalet nedan.
- Högsta totala ordersumma fyller du om du vill att rabatten endast ska ges om kunden köper varor för högst en viss summa, oavsett produktgrupp. Troligen ovanligt att du vill uppmana kunder att begränsa sitt shoppande, men kanske användbart om du lämnar en riktigt bra procentrabatt? Lämnas fältet tomt så får rabatten inget sådant krav.
- Land fyller du endast i om du vill att erbjudandet bara ska gälla för kunder som vill ha leverans till de länder du väljer. Notera att de länder som har andra valutor än den du valde i steg 6 kommer inte heller kunna använda erbjudandet.
- Landgrupp. Denna inställning fungerar motsvarande som den för Land, men för en landgrupp istället. Du kan läsa mer om landgrupper här.
-
Artiklar i varukorg ger dig ett sätt du kan skapa krav på typer av artiklar som måste ligga i varukorgen för att rabatten ska gälla. Skillnaden mellan Artikelurval och Begränsa till artikelurval (se steg 22) är inte uppenbar men viktig att förstå:
- Artikelurval är vilka artiklar rabatten gäller för.
- Artiklar i varukorg är krav på artiklar kunden behöver ha i varukorgen för att rabatten ska gå att få.
Valet Artiklar i varukorg har fått en egen guide där vi i detalj går igenom hur det kan användas för att skapa kampanjer av bland annat typen "Köp en kavaj och en skjorta så bjuder vi på en slips". -
Giltighetstid är perioden kampanjen eller rabattkoden ska gälla. Klicka på kalender-ikonen eller klock-ikonen intill fälten Till och Från för att ställa in start- och sluttid. Tänk på att dygn börjar klockan 00:00. Så för exempel, ett erbjudande som slutar gälla 20XX-12-19 00:00 gäller alltså bara till och med den 18:e december och är inte giltigt alls den 19:e eller senare.
Tips: Generös sluttid
Ge gärna dina kunder några extra minuter i slutet av giltighetstiden. På så vis kan du slippa badwill och supportärenden ifrån kunder som har klockor som går efter eller som bara är ute i sista minuten. - Kryssrutan Går att kombinera finns endast för rabattkoder (inte kampanjer) och avgör om man vid samma köp kan använda andra rabattkoder.
Notera att om du har två olika koder/kampanjer på olika varugrupper, till exempel "10% på sängkläder" och "15% på mattor" och valt att inte kryssa i denna ruta för minst en av koderna så kommer en kund som köpt både sängkläder och mattor få meddelandet "(Ej giltig)" för dessa koder om mer än en kod skrivits in. Detta trots att de två rabatterna inte skulle dras på samma varor.
Det är därför viktigt att både i fältet Informationstext i kassan samt i eventuellt marknadsföringsmaterial där rabattkoderna ges ut till kunden tydligt meddela "Denna kod kan ej användas vid köp med andra rabattkoder" om så är fallet. - Kryssrutan Kräv inloggning avgör om kunden måste vara inloggad för att kunna använda rabattkoden. Återigen är det viktigt att om detta krävs meddela detta i fältet Informationstext i kassan, då kunden annars får felmeddelandet "(Ej giltig)" i kassan om de skrivit in en i övrigt giltig kod men inte är inloggade.
Naturligtvis bör checkrutan ej användas om din butik ej har inloggning aktiverat. Detta kräver att din butik har modulen Mina sidor. Alternativ för inloggning för din butik hittar du då under Kontrollpanelen -> Allmänt -> Inloggning. - Om rutan Kräv inloggning är ikryssad dyker följande extra val upp:
Kryssrutan En användning per kund avgör om samma kund vid ett annat köptillfälle inte ska kunna nyttja denna rabatt igen.
Begränsa till kundgrupp 1 och 2 låter dig om du har flera kundgrupper begränsa rabatten till endast en eller två av dessa.
Kryssrutan Kräv aktiv prenumeration kräver att din butik har prenumerationsmodulen för upprepade köp, och begränsar rabatten till de kunder som har en aktiv prenumeration. -
Begränsa till artikelurval samlar val för vilka artiklar som rabatten ska gälla. För varje rubrik kan du inkludera upp till två val.
- Varugrupp
- Artikelkategori
- Varumärke
- Tagg
- Webbplats - Om du har shop i shop kan du välja vilken av dina butiker som kampanjen eller koden ska gälla i.
- Inte varugrupp
- Inte artikelkategori
- Inte varumärke
- Inte tagg
I exemplet ovan har vi en kampanj med inställningen "rabatt på dekorationsvaror med taggen jul, gäller ej ljus." I exemplet är "Ljus" är en undergrupp till varugruppen "Dekoration".
Tänk på: "Och" eller "Eller"
Om du använder urval på flera olika av kategorierna Varugrupp, Artikelkategori, Varumärke, Tagg och Webbplats så måste artiklarna uppfylla alla dessa kriterier får att ingå i rabatten.
Om du fyllt i två värden ifrån samma kategori Varugrupp, Artikelkategori, Varumärke, Tagg eller Webbplats så gäller urvalet för artiklar som tillhör minst en av dem (och samtidigt uppfyller eventuella andra kategoriers krav enligt stycket ovan).
För fälten Inte varugrupp, Inte varumärke och Inte tagg tas alla artiklar som tillhör något av valen bort ifrån urvalet. Till exempel, inställningarna "Inte byxor" plus "Inte varumärke Lewi's" skulle utesluta alla byxor i butiken och även alla övriga produkter av märket Levi's, så som till exempel Levi's jeansjackor. För att istället utesluta endast byxor ifrån just Levi's, sätt istället en (eventuellt osynlig) tagg på alla Levi's byxor och uteslut sedan taggen från erbjudandet.Att lägga upp nya artiklar som ska undantas ifrån kommande reor
Om du skapar en (för kunden osynlig) tagg eller dold varugrupp av typen "Artiklar med för dåliga marginaler som därför aldrig ska reas ut" för att enkelt kunna fylla i dessa i fälten Inte taggar eller Inte varugrupper så kommer du troligen vilja nyttja dessa även för många kommande genererade priser och/eller kampanjer framöver. Men några månader senare när nästa rea ska sättas upp är det lätt att glömma bort att ert sortiment kan ha uppdaterats och nu ha nya artiklar som också borde undantas. Det är därför viktigt att när nya artiklar publiceras som också borde falla under dessa kategorier som inte ska reas, inte glömma att redan då tagga upp eller ge dem den dolda varugruppen. Annars kanske ni tvingas sälja produkter till högre prissänkning än ni hade tänkt er.
Sätt upp en rutin
Om ni är ett större företag där många personer publicerar artiklar är det extra viktigt att sätta upp en rutin för vilka saker som ska göras för varje ny artikel, och att alla som lägger till nya artiklar gör alla stegen. Att överväga om artikeln bör läggas till som "undantagen från reor" bör bli ett eget steg att överväga i rutinen för vad som ska göras innan en artikel publiceras i webbshoppen. - Logik för hur tillval räknas vid validering och begränsning av artikelurval. Om din butik använder tillvalsartiklar så kan du med denna inställning välja vilken varugrupp tillvalsartiklarna ska räknas som vad gäller erbjudandet. Endera som de varugrupper huvudartikeln ligger i eller som de varugrupper tillvalet ligger i.
- Minsta antal artiklar i urvalet fyller du om du vill att rabatten endast ska ges om kunden köper ett visst antal varor ur artikelurvalet. Lämnas fältet tomt så får rabatten inget sådant krav.
- Minsta artikelsumma i urvalet fyller du om du vill att rabatten endast ska ges om kunden köper varor ur artikelurvalet för minst en viss summa. Lämnas fältet tomt så får rabatten inget sådant krav.
-
Högsta artikelsumma i urvalet. Precis som med minsta artikelsumma så lämnar du fältet tomt om inget sånt krav ska ställas. Högsta artikelsumma i urvalet kan låta som ett konstigt krav att vilja ställa, men den kan användas för att skapa "prisstegar" av typen "Få 600 kr rabatt för varje 5000 kr du handlar för". Detta görs då genom att skapa flera kampanjer som alla ger 600 kr i fast belopp där varje kampanj kräver att man uppnår en ny multipel av 5000 kr. Så skapa en kampanj för 5000:-, 10000:-, 15000:- osv upp till en summa som ingen kund rimligen kommer att försöka handla för. Tänk då på att inte kryssa i rutan Endast artiklar som inte ingått i en annan kampanj för någon av kampanjerna.
Exempel på en av kampanjerna för exemplet ovan, med det ytterligare kravet att artiklarna som handlat inte heller är från varugruppen "Montering/Service". Ej med i bild är att kampanjen är av typ Fast pris och ger 600 kr rabatt. Likadana kampanjer skapas för de övriga 5000-kr-intervallen genom att funktionen "kopiera kampanj".
Flera snarlika kampanjer skapas lättast parallellt genom att efter att första kampanjen skapats, på sidan E-handel -> Priser -> Kampanjer trycka ikonen för att kopiera den första kampanjens inställningar och sedan bara ändra prisintervallet och kampanjens namn. - Om rutan Endast artiklar som säljs till ordinarie pris kryssas i begränsat urvalet till artiklar som just nu inte har ett rea-pris.
- Om rutan Endast artiklar som inte ingått i en annan kampanj kryssas i gäller ditt erbjudande inte för artiklar som redan fått en rabatt ifrån en annan kampanj under detta köp. Ordningen rabatter för olika kampanjer dras i beror på hur du sorterat dessa i admin. Se guiden Sortering av kampanjer för info om hur du ställer in kampanjernas prioritet.
- Endast artiklar med minsta lagersaldo anger du om du vill att artikelurvalet endast ska gälla artiklar med minst så många produkter i aktuellt lagersaldo. Om det till exempel sätts till 1 gäller artikeln inte för artiklar som är beställningsvaror (förutsatt att er butiks lagersaldo för alla beställningsvaror är 0).
- Kryssrutan Endast artiklar som ej fått paketrabatt är bara relevant om din butik använder modulen för artikelpaket. Om rutan kryssas i så gäller denna rabattkod/kampanj inte för paketartiklar som har redan getts en rabatt för att de köps i ett paket.
- I fältet Informationstext i kassan bör du skriva in en beskrivande text som säger vad rabatten är och vilka begränsningar den har. Till exempel: "10% på kläder, gäller ej badkläder. Endast ett köp per kund. Koden kräver inloggning.". Utan denna text blir det för rabattkoder väldigt svårt för en kund som missat något av detta att förstå varför texten "(Ej giltig)" dyker upp intill koden. Koder vars giltighetstid gått ut ger istället felmeddelandet "Den angivna rabattkoden finns inte". Informationstexten för koden visas därmed inte för utgångna koder. Informationstexten visas endast för automatiska kampanjer som har tillämpats, dvs de vars krav är uppfyllda. Tänk därför på att även om informationstexten här fortfarande bör vara tydlig för kampanjens villkor, så måste dessa villkor också beskrivas tydligt där kampanjerbjudandet beskrivs och presenteras för kunden. Detta då kunder som inte uppfyllt kraven inte kommer att se denna infotext.
- Klicka knappen Spara.
- Om din kampanj eller rabattkod nu ska vara aktiv, gå till din egen butik och lägg artiklar som borde gälla för kampanjen eller rabattkoden i varukorgen och gå till kassan och kontrollera att det fungerar som du tänkt dig. Om du har angett undantag för fall när rabatten inte ska gälla, testa också gärna att skapa en kundkorg med innehåll som inte bör aktivera en rabatt. Kontrollera för rabattkoder att informationstexten som visas (steg 31 ovan) är av typen som är hjälpsam för en kund som inte läst det finstilta i ditt erbjudandet, om de till exempel försöker tillämpa en rabattkod av typen "Fri frakt, gäller ej gardinstänger" på en varukorg med just gardinstänger.
Ytterligare saker att tänka på
- Kampanjer valideras och tillämpas alltid i tur och ordning enligt vald sorteringsordning. Systemet kommer alltså inte pröva att tillämpa de automatiska kampanjerna i alla tänkbara ordningar för att hitta den ordning som skulle ge högsta möjliga rabatter för kundens specifika varukorg. Undvik därför att ha med samma artiklar i alltför många överlappande kampanjer. Om en artikel ändå ingår i flera kampanjer bör man lägga de kampanjer som troligen är ”bäst” för kunden högt i sorteringsordningen
Se guiden Sortering av kampanjer för mer info.
Om du ska skapa komplicerade urval eller har flera överlappande rabatter rekommenderar vi att du kontaktar oss på E37 för konsultation. - Rabatten från en kampanj eller rabattkod fördelas alltid proportionellt över de artikelrader i varukorgen som rabatten berör. Detta sker bakom kulisserna och lagras i orderdatabasen som rad-rabatt per artikelrad i varukorgen. Detta har betydelse t.ex. vid momsfördelning i ordern, vid beräkning av en returnerad varas värde samt vid integration med vissa betalningsleverantörer (de priser per artikel som visas på en faktura från 3:e part är i de flesta fall gällande pris minus del av rabatt som fördelades på respektive artikelrad).
- För kombinationskampanjer (t.ex. "3 för 2") beräknas alltid kampanjrabatten på priset för de grundartiklar man har köpt, medan eventuella pristillägg för tillhörande tillvalsartiklar inte tas med i rabattberäkningen.
- Kombinationsrabatter kan inte tillämpas på artiklar som köps genom specialmodulen (”Konfigurerbara rabatterade paket”). Rabatt för sådana produktpaket beräknas separat, och de artiklar som ingår i dessa paket kan inte ingå i kombinationskampanjer.
- Kombinationsrabatter får endast definieras på artiklar som säljs i enheten ”styck”. Funktionen fungerar inte på artiklar som kan köpas i andra antal än heltal.
- För kombinationsrabatter (se punkt 9 ovan) som beräknas på grupper av artiklar väljer systemet alltid artiklar som ingår i kampanjen i fallande prisordning, d.v.s. de dyraste först.
Exempel: ”Köp 3, betala för 2” med följande produkter i varukorgen:- 1 st t-shirt, 349 kr
- 1 st t-shirt, 299 kr
- 2 st t-shirt, 199 kr
- 1 st t-shirt, 179 kr
- 2 st t-shirt, 149 kr
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.