Om du skapat flera kampanjer för din butik, så kan ordningen på kampanjerna påverka den slutgiltiga totala rabatten kunden får.
Kampanjerna läggs inte automatiskt i den ordning som ger kunden bästa pris, så om du har flera kampanjer som drar rabatt på samma varor gäller det att se upp. Typiskt vill du lägga de kampanjer som troligen är ”bäst” för kunden högt i sorteringsordningen.
Exempel: Vad händer om man lägger kampanjer i fel ordning?
Vår demobutik har ett erbjudande där vi ger högre rabatt i procent på hela köpet ju högre summa kunden kommer upp i enligt följande:
- Handla för minst 1000 kr och få 10% rabatt.
- Handla för minst 3000 kr och få 20% rabatt.
- Handla för minst 5000 kr och få 30% rabatt.
- Handla för minst 10000 kr och få 40% rabatt.
Rabatterna ska inte gå att kombinera med varandra, så om man handlar för 4000 kr så ska inte både först 10% och sedan 20% dras ifrån priset.
Den första rabatten läggs in i admin enligt följande, (med de relevanta fälten rödmarkerade):
De andra kampanjerna läggs in på samma sätt men med sina procentvärden och minsta totala ordersumma. Det ser då ut så här i admin:
Eftersom vi skapade kampanjerna i stigande ordning så fick kampanjen på 10% högst prioritet vilket blir fel. Eftersom alla fyra kampanjerna gäller för samtliga artiklar i butiken så kommer kampanjerna överlappa. Men då rutan Endast artiklar som inte ingått i en annan kampanj är ikryssad på alla kampanjer kommer endast en rabatt att dras. Detta resulterar i att om en kund handlar för 7000 kr så kommer denne ändå bara få 10% rabatt. Detta då kampanjerna tillämpas i tur och ordning uppifrån och ned. Första kampanjen drar av 10% på alla varor i kundvagnen. Andra kampanjen ser att den bara gäller på artiklar som inte redan ingått i en annan kampanj, och eftersom alla artiklar i varukorgen redan fått 10% rabatt ifrån en kampanj gäller inte denna. Samma sak händer med den tredje kampanjen. Den fjärde kampanjens minsta ordersumma på 10000 kr är inte uppnådd.
För att åtgärda detta klickar vi knappen Sortera kampanjer.
Vi drar och släpper kampanjerna för att lägga dem i omvänd ordning:
Kampanjerna ligger nu i fallande ordning:
Nu kommer en kund som lagt varor för 7000 kr i sin varukorg istället få 30% rabatt på sitt köp. Första kampanjen inte är uppfylld då vi inte handlat för 10000 kr. Andra kampanjen drar av 30% på alla varor i varukorgen. Tredje och fjärde kampanjen gäller inte då de endast ger rabatt på artiklar andra kampanjer inte redan gett rabatt på.
I kampanjerna i just detta exempel hade det också varit möjligt att använda inställningen för Högsta totala ordersumma och istället gjort så att 10%-kampanjen gäller på ordersummor mellan 1000 kr och 2999,99 kr, 20%-kampanjen för summor mellan 3000 kr och 4999,99 kr osv. Då hade kampanjerna aldrig överlappat och prioritetsordningen hade aldrig blivit relevant. För mer komplexa kampanj-kombinationer är detta dock inte alltid möjligt. |
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.