Denna guide handlar om hur man för Rabattkoder eller Kampanjer kan lägga in krav på typer av artiklar i kundkorgen genom valet Artiklar i varukorg. Denna guide förutsätter att du redan vet hur man skapar Rabattkoder och Kampanjer.
För att kunna nyttja funktionerna i denna guide krävs att din butik både har e-handelsmodulen Rabattkoder och tillägget Automatiska kampanjer.
Vilka typer av kampanjer kan jag skapa med detta val?
Valet Artiklar i varukorgen låter dig skapa kampanjer där man för att få rabatten måste uppfylla vissa krav på artiklar i sin varukorg för att få rabatten. Kraven kan vara på antal eller artikelsumma för artiklar ifrån vissa varugrupper, varumärken eller artikeltaggar.
Exempel på kampanjer som kan skapas med hjälp av dessa krav:
- "Köp en kavaj och en skjorta så bjuder vi på en slips av varumärket X." Kraven är då "Minst en artikel ifrån varugruppen kavaj" och "Minst en artikel ifrån varugruppen skjortor". Kampanjen blir av typen "Kombination med procent" som får nyttjas 1 gång, av typen "Köp 1, betala för 0 för varugruppen slipsar med varumärket X", dvs gruppstorlek 1 med 100% rabatt på den billigaste.
- "Handla badkläder för minst 400 kr så bjuder vi på en strandkasse". Kravet är då "Minst 400 kr ifrån varugruppen badkläder". Kampanjen blir även här av typen "Kombination med procent" som får nyttjas 1 gång, av typen "Köp 1, betala för 0 för en artikeltagg som endast har lagts på strandkassen vi vill bjuda på".
- "Handla för minst 1000 kr så får du köpa en av våra pocketböcker med ord. pris max 89 kr för endast 19 kr." Kravet blir då "Artiklar för 1000 kr (alltså inga val för varugrupper, varumärken eller taggar.)" och kampanjen "Kombination med belopp: 1 för 19kr, för de taggade böckerna, max 1 gång per köp". Se sedan till att endast tagga de böcker som kostar max 89 kr.
- "Köp en cykel till ordinarie pris så ger vi dig 30% på upp till tre cykeltillbehör." Kravet blir "Minst 1 artikel i varugruppen cyklar, endast artiklar till ordinarie pris". Kampanjen blir av typen "Kombination med procent, 'köp 1 få 30%' för varugruppen cykeltillbehör. Kampanjen får användas max 3 gånger per köp."
Varför inte använda kampanjtypen Procent? |
Handla för 1000 kr, få sak X gratis! Vad händer om någon handlar för 2000 kr? Får de två st av sak X? |
Att lägga till krav
Gör så här i admin:
- När du skapar en kampanj/rabattkod så finns följande del i dialogrutan för rabatten:
- Gör först övriga val för rabatten och tryck knappen Spara.
- Öppna kampanjen/rabattkoden igen. Nu har du istället en knapp:
- Klicka knappen Nytt krav så får du upp följande dialogruta:
- Välj de Varugrupper, Varumärken och/eller Artikeltaggar kravet ska gälla. Notera att du väljer två olika val på samma rad så får man köpa ifrån endera grupp tills man kommit upp i antalet/summan, men om du kombinerar flera rader så måste varorna tillhöra alla grupperna. Det vill säga om du för Varugrupp sätter Byxor eller T-shirts och för Varumärke Adidas så räknas byxor eller t-shirts ifrån Adidas, men inte jackor ifrån Adidas eller byxor som inte är ifrån Adidas.
- Minsta antal artiklar i urvalet är hur många artiklar av typen du valde i steg 5 som måste ligga i varukorgen för att uppfylla kravet.
- Minsta artikelsumma i urvalet är summan av artiklar av typen du valde i steg 5 som måste handlas för att uppfylla kravet.
- Endast artiklar som säljs till ordinarie pris kryssar du i om artiklar som säljs till reapris inte ska räknas för att uppfylla kravet.
- Endast artiklar som inte ingått i en annan kampanj kryssar du i om artiklar som en annan kampanj redan rabatterat inte ska räknas för att uppfylla kravet.
- Logik för artikelpaket vid kontroll av krav är bara relevant (och syns bara) om din butik använder modulen för artikelpaket. Den avgör om artiklar som ingår i ett artikelpaket ska anses tillhöra sin egen varugrupp/varumärke/tagg eller artikelpaketets sådan vad gäller att uppfylla detta krav.
- Klicka knappen Spara för att spara kravet.
- Upprepa steg 4-10 igen om du vill lägga till ytterligare krav för kampanjen. Exemplet med "Köp en kavaj och en skjorta så får du en gratis slips" behöver ha två krav: Ett för kavajen och ett för skjortan.
- Klicka knappen Spara för att spara kampanjen.
Kampanjetiketter för kampanjer med krav
När man skapar en kampanj av typen "Köp 1 kavaj och få en gratis slips!" så är det oftast för att öka försäljningen av kavajer. Men eftersom kampanjetiketter läggs på det kampanjen ger rabatt på, så betyder det att kampanjens etikett hamnar på slipsarna. För att åtgärda detta kan man låta bli att sätta en kampanjetikett och istället ge de berörda kavajerna en etikett på artikelnivå. Detta kan göras genom artikelregistret. E-handel -> Artiklar -> Artikelregistret -> Klicka på artikelnummer -> Allmänna inställningar -> Etikett.
Du kan läsa mer om etiketter i denna guide.
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.