Om du vill sänka priset för en eller flera artikelvarianter, varugrupper och/eller varumärken så att artiklarna får röda reapriser och du inte vill göra detta via ditt affärssystem så kan du istället använda Genererade priser.
Gör så här i admin:
- Gå till E-handel -> Priser -> Genererade priser.
- Klicka knappen Ny prisregel.
Du får nu upp följande dialogruta: - Välj ett beskrivande Namn för prisregeln. Detta namn syns endast i admin.
- Välj vilken Prislista prisregeln ska tillämpas på.
- Kryssa i om prisregeln ska vara Aktiverad. Notera att för att prisregeln ska gälla så måste även inställningar för Giltighetstid gälla nu, samt att prisregeln måste köras (vid en synkronisering eller genom knappen Uppdatera priser, se nedan).
- Välj Typ av regel.
- Första valet, Skapa extrapris XX % på ordinarie pris, sänker endast priset på artiklar till ordinarie pris eller reavaror med ett reapris som är mindre sänkt än denna rabatt. Till exempel: En artikel som kostar 200 kr har ett rea-pris på 180 kr, dvs 10% rabatt. Om vår nya prisregel drar av 20% kommer artikeln få ett nytt rea-pris på 160 kr då vår nya prisregel tillämpas på det ordinarie priset. (Notera att om artiklar även ingår i någon automatisk kassa-kampanj genom kampanj-modulen så räknas dessa artiklar inte som rea-varor för denna inställning. Använd inställningen kryssrutan Endast artiklar som säljs till ordinarie pris i kampanjens inställningar om du vill hindra att dubbel rabatt ges i dessa fall.)
- Andra valet, Skapa extrapris XX % på alla gällande priser, sänker priset på alla gällande priser. Till exempel: En artikel som kostar 200 kr har ett rea-pris på 180 kr och vår nya prisregel drar av ytterligare 20%. Det nya rea-priset på artikeln blir 144 kr då prisregeln tillämpas på reapriset. (180 kr * 0,8 = 144 kr)
- Om du väljer det tredje valet så får du upp ytterligare en ruta för att mata in Prissänkning på ord. pris och Prissänkning på extrapriser var för sig.
- Som Prissänkning anger du hur många procent som ska dras av.
- Begränsa artikelurvalet, dvs välj en delmängd av alla artiklar i butiken som din nya prisregel ska gälla för. Notera att om du inte väljer något urval gäller prisregeln för hela butiken. Välj Varugrupper, Varumärken, Taggar och/eller Artikelvarianter som artiklarna ska tillhöra för att prisregeln ska gälla. Om du väljer varugrupper och varumärken så måste artiklarna tillhöra minst en vald varugrupp och ett varumärke. Välj sedan eventuella Inte varugrupper, Inte varumärken och Inte taggar för att utesluta artiklar ifrån din prisregel. För uteslutna varugrupper och varumärken räcker det att en artikel tillhör någon av dessa för att den inte sak ingå i artikelurvalet.
Tänk på: "Och" eller "Eller"
Om du använder urval på flera olika av kategorierna Varugrupp, Varumärke, Taggar så så måste artiklarna uppfylla alla dessa kriterier får att få ett genererat reapris.
Om du fyllt i två värden ifrån samma kategori (Varugrupp, Varumärke, Tagg eller Artikelvarianter) så gäller urvalet för artiklar som har minst ett av dessa värden (och samtidigt uppfyller alla eventuella andra kategoriers krav enligt stycket ovan).
För fälten Inte varugrupp, Inte varumärke och Inte tagg tas alla artiklar som tillhör något av valen bort ifrån urvalet. Till exempel, inställningarna "Inte varugrupp byxor" plus "Inte varumärke Lewi's" skulle utesluta alla byxor i butiken och även alla övriga produkter av märket Levi's, så som till exempel Levi's jeansjackor. För att istället utesluta endast byxor ifrån just Levi's, sätt istället en (eventuellt osynlig) tagg på alla Levi's byxor och uteslut sedan taggen från prisregeln. - Minsta lagersaldo väljer du om du vill att det lägre priset endast ska gälla för artikelvarianter som har minst så många som lagersaldo. Lämnas fältet tomt hanteras det som om det satts till 0, och gäller då alla artiklar från urvalet i steget ovan. Detta kan till exempel användas för att undanta beställningsvaror ifrån prisregeln, förutsatt att din butik alltid har 0 som lagersaldo för beställningsvaror.
- Välj giltighetstid för prisregeln. Tänk på att dygn börjar klockan 00:00. Så som exempel, ett erbjudande som slutar gälla 20XX-01-25 00:00 gäller alltså bara till och med den 24:e januari och är inte giltigt alls den 25:e eller senare.
Tips: Generös sluttid
Ge gärna dina kunder några extra minuter i slutet av giltighetstiden. På så vis kan du slippa badwill och supportärenden ifrån kunder som har klockor som går efter eller som bara är ute i sista minuten. - Avrundning av genererade extrapriser (standard) anger hur avrundningen ska göras för höga genererade priser. (Eller för samtliga priser om inget värde anges som "lågt pris" i nästa steg.)
. Valutan som gäller avgörs alltid av prislistan som valdes i steg 4.
• Heltal — Alla genererade priser avrundas till .00 ören/cent
• Till femtioöring — Priserna avrundas till .00 eller .50 ören/cent.
• En decimal — Priserna avrundas till multiplar av 10 ören/cent.
• Två decimaler — Priserna avrundas till två decimaler. - Avrundning av genererade extrapriser (för låga priser) låter dig sätta en egen avrundningsregel för låga priser, samt ange vad som ska räknas som ett "lågt pris" för denna regel. Se exempel på användning för detta i rutan nedan. Det låga pris som anges här är rea-priset, inte ordinarie pris.
- Funktion för avrundning avgör om priset (både för höga och låga priser) alltid ska avrundas nedåt, eller om det ska avrundas till närmaste pris med de antal decimaler som angetts ovan.
- Tillämpa avrundning väljer om avrundningen ska göras på priser inklusive eller exklusive moms. Här bör du välja det sätt som är vanligast att priset presenteras för kunderna i din butik. Om du väljer inklusive moms används momssatsen enligt standardland för butiken.
Exempel avrundning
Som exempel har vi en butik där vi säljer datorer och datortillbehör till privatpersoner. Vi vill ha en kampanj som ger 20% rabatt på alla datormöss och musmattor. Vår ordinarie prislista är uppsatt så att alla priser Inklusive moms från 49 kr och uppåt slutar med en nia och utan ören. Alltså 49:-, 59:-, 69:- osv. Billigare artiklar kan sluta på vilken siffra som helt och innehålla ören. Vi vill att denna konvention ska användas även för de rabatterade priserna.
Detta betyder att en artikel som till ordinarie pris kostar 149 kr rabatterat ska kosta 119 kr, (inte 149 * 0,8 = 119,20), medan en billig musmatta som har ordinarie pris 17 kr ska prissänkas med exakt 20% och alltså kosta 149 * 0,8 = 13,60 kr.
För att uppnå detta gör vi följande inställningar:
Avrundning av genererade extrapriser (standard) sätts till Heltal.
Avrundning av genererade extrapriser (för låga priser) sätts till för priser under 50 och Två decimaler.
Funktion för avrundning sätts till Alltid nedåt.
Tillämpa avrundning sätts till Inkl. moms då vi säljer till privatpersoner. - Notera att antalet påverkade priser nu är 0. Dett är för att din prisregel inte börjat gälla ännu.
Din nya prisregel kommer att börja tillämpas ifrån nästa synkronisering. För att få din nya prisregel att börja gälla direkt, tryck knappen Uppdatera priser.
Kontrollera nu att antalet påverkade priser (för artikelvarianter, inte huvudartiklar) stämmer ungefär med urvalet du försökt göra. - Ladda några artiklar i din shop för att kontrollera att priserna ändrats så som du tänkt dig.
I vår demobutik har vi gjort en prisregler som ger 20% på datormöss.
Etiketten för prissänkta artiklar |
Hur gör jag om jag vill ha en prisregel som bryr sig om diverse artiklar som inte delar en varugrupp eller ett varumärke?
I första hand bör detta lösas genom att ge dessa artiklar en delad artikeltagg. En artikeltagg behöver inte synas utåt mot kunden i butiken. Detta görs genom att varken kryssa i rutan Visa på artikelsida eller Har egen sida för taggen. Så det går att skapa taggar av typen "Ska aldrig vara på rea" eller liknande. Om du inte har så många artiklar kan du också fylla i varje artikelvariant i fältet Artikelvarianter . Detta blir dock snabbt jobbigt om det är artiklar med många varianter.
Som annan utväg kan du också skapa en dold varugrupp och sedan lägga in de artiklar du vill prisregeln ska gälla i den varugruppen utöver deras vanliga varugrupper. Både denna lösning och att använda artikeltaggar kan vara lämpligt om du inte vill lägga in rea-priserna i ditt affärssystem, till exempel för att du kör en kortvarig kampanj. Så som när du i din fysiska butik ställer fram skyltar över en helg som säger exempelvis "Ytterligare 20% dras i kassan på röda prislappar" och du vill ha samma kampanj i din webbshop.
Att lägga upp nya artiklar som ska undantas ifrån kommande reor Om du skapar en (för kunden osynlig) tagg eller dold varugrupp av typen "Artiklar med för dåliga marginaler som därför aldrig ska reas ut" för att enkelt kunna fylla i dessa i fälten Inte taggar eller Inte varugrupper så kommer du troligen vilja nyttja dessa även för många kommande genererade priser och/eller kampanjer framöver. Men några månader senare när nästa rea ska sättas upp är det lätt att glömma bort att ert sortiment kan ha uppdaterats och nu ha nya artiklar som också borde undantas. Det är därför viktigt att när nya artiklar publiceras som också borde falla under dessa kategorier som inte ska reas, inte glömma att redan då tagga upp eller ge dem den dolda varugruppen. Annars kanske ni tvingas sälja produkter till högre prissänkning än ni hade tänkt er. Sätt upp en rutin Om ni är ett större företag där många personer publicerar artiklar är det extra viktigt att sätta upp en rutin för vilka saker som ska göras för varje ny artikel, och att alla som lägger till nya artiklar gör alla stegen. Att överväga om artikeln bör läggas till som "undantagen från reor" bör bli ett eget steg att överväga i rutinen för vad som ska göras innan en artikel publiceras i webbshoppen. |
Vi skulle föreslå att i första hand använda taggar, men om du vill göra det med dolda varugrupper, följ stegen nedan.
Gör så här i admin för att skapa en dold varugrupp:
- Gå till E-handel -> Artiklar -> Varugrupper.
- Klicka knappen Lägg till varugrupp.
- Sätt varugruppens Status som Dold.
- Sätt varugruppens Benämning till något beskrivande så som till exempel "20% rea".
- Gå till E-handel -> Artiklar -> Artikelregister.
- Markera de artiklar du vill ska ingå i prissänkningen.
- Klicka kugghjuls-ikonen i rutan för valda artiklar och välj Placera i varugrupp.
- Välj varugruppen du döpte i steg 4.
- Klicka knappen Spara.
- Skapa en ny prisregel för den dolda varugruppen enligt första guiden på denna sida.
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.